Te laat met opzegtermijn

Dazy
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Te laat met opzegtermijn

#1 , 17 mar 2021 22:08

Hallo,

Ik heb een contract van 1jaar die begon op 01/05/2020 en verstrijkt op 01/05/2021.
Het contract is geregistreerd.

Ben ik juist dat er een opzegtermijn is van 3 maanden en dus ik normaal een aangetekende brief moest versturen in februari?

We zijn ondertussen al maart en ik ben die opzegtermijn helemaal uit het oog verloren.

Wat moet ik nu doen en klopt het dat het contract automatisch wordt verlengd naar een contract van lange duur?
Wat gebeurt er als ik nu een aangetekende brief verstuur en de opzegtermijn ingaat op 01/04 en zo een opzeg doe van 3 maanden?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3796

#2 , 17 mar 2021 23:07

Tenzij er in het contract een stilzwijgende verlenging voor een kortere periode beschreven staat, zit u inderdaad momenteel met een contract van 9 jaar.
U kunt deze nu opzeggen, opzeg loopt dan van 1 april t/m 30 juni.
U zult daarna allicht een wederverhuringsvergoeding gelijk aan 2 maanden huur moeten betalen wegens opzeg in het tweede jaar.

Uw opzeg moest in januari al verstuurd zijn -u bent dus 2 maanden te laat momenteel- als u tegen het einde wenste op te zeggen, zonder extra kosten.

Ik zie 2 mogelijkheden om zonder extra kosten op te zeggen:
- Wachten tot 2023, en blijven huren
- Minnelijk in overleg met verhuurder treden, uitleggen dat je het uit het oog verloren was, en dat je de volle 3 maanden opzeg logischerwijs zult geven.
De verhuurder staat sterk in die positie en hoeft niet mee te gaan in je verhaal (aangezien u immers toch sowieso kunt opzeggen, en deze 2 maanden huur extra mag vragen).

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 18 mar 2021 07:47

Aan topicstarter toch de vraag : antwoord van Blaatpraat klopt m.i., indien u huurder bent :)


.... en dat er geen "automatische" verlenging, met dezelfde termijn of zo, voorzien is bij het einde van het eerste jaar.

Reclame

Terug naar “Huren”