Verzoekschrift tot aanstelling van een curator

Antoondv
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verzoekschrift tot aanstelling van een curator

#1 , 17 mar 2021 18:57

Ik ben de eigenaar van een woning die is verhuurd.
Spijtig genoeg is de huurder overleden en recent werd ik op de hoogte gesteld door de notaris van de erfgenamen dat zij de nalatenschap zullen verwerpen.
Is het correct dat ik als eigenaar:
- via een advocaat een verzoekschrift kan indienen bij de rechtbank tot aanstelling van een curator
- dat dit verzoekschrift moet worden ingediend bij de rechtbank van 1e aanleg van het arrondissement waar de erfenis is open gevallen (= woonplaats van de overledene)?
Op dit moment heb ik de woning nog niet betreden maar kan er worden bekomen dat er instandhoudingswerken of opruimingswerken worden uitgevoerd.
Hoe lang duurt het door de band vooraleer een curator wordt aangesteld én binnen welke redelijke termijn kan de woning worden vrijgegeven?

Alvast bedankt voor de info

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
josciscojos
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 mar 2021 20:52

overlijden enige huurder: de overeenkomst eindigt automatisch op het einde van de tweede maand na het overlijden. De erfgenamen betalen dan de huur plus een vergoeding van een maand huur. Binnen die twee maanden mogen ze ook aangeven dat ze de overeenkomst willen voortzetten.


Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3794

#4 , 17 mar 2021 22:53

Let op: wat Josciscojos zegt is enkel van toepassing op huurcontracten die getekend zijn in 2019 of later.
Heeft u een ouder contract, is dat niet van toepassing.

Uw stellingen zijn in dat geval wel correct dat u naar de rechtbank van eerste aanleg moet gaan, die een curator zal aanstellen.
Termijnen: dit kan lang duren, maar kan er geen reële waarde op kleven.
In die tijd mag u de woning niet betreden.

In geval van een "recenter" contract, is het zoals hierboven gezegd: ook al verwerpen de erfgenamen de erfenis, doch moeten ze nog 2 maanden optreden als huurder (en betalen).
Na die 2 maanden bent u vrij om te doen wat u wilt.

Terug naar “Huren”