Opzegtermijn huurder

Linus41
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Opzegtermijn huurder

#1 , 18 feb 2021 14:50

Goeiedag,
Ik ben een huurder van een appartement. Deze is zo net verkocht aan een nieuwe eigenaar die er zelf wil intrekken. Nu stuurde deze al reeds een brief met daarin dat ik 6 maanden de tijd had om te vertrekken.. maar ik heb gehoord dat dit pas kan vanaf de tekening van akte(binnen 4 maand). Klopt dit? En dan zou ik dus nog 4 maand plus 6 maand tijd hebben om te vertrekken? Of is de nieuwe eigenaar in zijn recht?
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 18 feb 2021 15:17

Afdeling 6. Overdracht van het gehuurde goed

Artikel 38. (01/01/2019- ...)

Overdracht van het gehuurde goed

De verhuurder brengt voor het sluiten van een overeenkomst tot overdracht van een zakelijk recht, de kandidaat-houder van het zakelijk recht op de hoogte van het feit dat het goed verhuurd is en van het type van huurovereenkomst. In de overeenkomst tot overdracht van het zakelijk recht wordt vermeld dat het goed verhuurd is en worden de gegevens van die huurovereenkomst opgenomen.

Indien het zakelijk recht over het gehuurde goed wordt overgedragen, treedt de verkrijger in alle rechten en verplichtingen van de verhuurder die aan dat zakelijk recht zijn verbonden op de datum van het verlijden van de authentieke akte of op de datum van de uitwerking van de overdracht van het zakelijk recht tussen de verhuurder en de verkrijger als die later plaatsvindt. Het voorgaande geldt zelfs als de huurovereenkomst het recht van uitzetting in geval van vervreemding bedingt.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Linus41
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 feb 2021 16:27

Sorry maar dit me me een beetj moeilijk.. dus 6 maand na tekenen van akte? Of 6 maand vanaf nu te beginnen?
Mvg

Reclame

bosprocureur

#4 , 18 feb 2021 16:36

Datum akte, pas daarna liefst aangetekende kennisgeving, en dan zes maand opzegtermijn, die begint vanaf de eerste dag van de maand die volgt.

Let dus wel, tussen vandaag en verlijden van de akte verlopen niet noodzakelijk vier maanden, het kan ook korter.

ongelukbelaagd

#5 , 18 feb 2021 17:29

Zolang het appartement wettelijk niet van hem is, heeft hij niets over je te zeggen.
Stel dat je over een maand iets vindt en je tekent ervoor. Daarna blijkt dat hij het appartement toch niet kan kopen, dan moet je dit appartement en je andere woonst betalen. Want je huidige verhuurder heeft niet opgezegd aan jou.

bosprocureur

#6 , 18 feb 2021 17:37

Om volledig te zijn, moet men ook rekening houden met mogelijke tegenopzeg door de huurder.
Stel dat TS als huurder vroeger een nieuwe woning kan huren, dan heeft hij het recht een tegenopzeg te geven van één maand, waarbij die maand ingaat op de eerste dag van de maand na de tegenopzeg.

freelance

#7 , 18 feb 2021 18:55

Sorry maar dit me me een beetj moeilijk.. dus 6 maand na tekenen van akte? Of 6 maand vanaf nu te beginnen?
Mvg
Niets moeilijk aan ( maar dit is nu eenmaal wat de wetgeving zegt ) .
De potentiele nieuwe eigenaar heeft u niets op te zeggen . Die moet wachten tot de akte verleden( getekend ) is bij de notaris , en hij EFFECTIEF eigenaar is .
en DAN pas kan die een opzeg geven , die dan nog maar kan beginnen de maand na de opzegging .

Als u ondertussen iets nieuw vind , kunt u uiteraard vroeger opzeggen . Zie hierboven .

freelance

#8 , 19 feb 2021 14:27

Ze brabbelen er maar op los, zonder essentiële informatie te hebben over uw situatie.
Tsk, tsk .....
Contract geregistreerd of niet IS inderdaad een belangrijke vraag , maar hier niet van toepassing . ( initiele vraag : " maar ik heb gehoord dat dit pas kan vanaf de tekening van akte(binnen 4 maand). Klopt dit?" )
Mocht het contract eventueel niet geregistreerd zijn , doet dat niets af aan het feit dat de potentiele eigenaar niet kan opzeggen vooraleer hij/zij VOLLEDIGE eigenaar is .

Terug naar “Huren”