Oude verwarming

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

Oude verwarming

#1 , 11 feb 2021 21:14

Goedenavond

Ik heb een vraag in mijn appartement die ik huur zijn er van die oude centraal verwarming....kan ik de huisbaas vragen een nieuwe centraal verwarming te zetten?.Want het huis is koud .Bij intrek hebben ik en me man die verwarming dingen de onderkant los kunnen maken en proper gemaakt van binnen daar kwam zoveel stof en viezigheid uit niet normaal dat is zeker in geen jaren schoongemaakt .

Grt louiza
Life is a journey enjoy the ride.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 feb 2021 09:15

Vuil tussen de radiotoren is geen wettelijke reden om een nieuwe centrale verwarming te vragen / eisen

mbbs1024
Berichten: 474

#3 , 12 feb 2021 16:24

Centrale verwarming met gas moet om de 2 jaar een onderhoud krijgen, en met mazout (stookolie) moet jaarlijks onderhouden worden.
Beiden moeten door erkende technici onderhouden en gekeurd worden, die daarvoor een attest afleveren.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 12 feb 2021 16:28

Het gaat hier totaal niet over de wettelijk verplichte onderhoud van een ketel, maar over vuil en stof dat tussen de radiatorspijlen zit. Beter lezen aub.

mbbs1024
Berichten: 474

#5 , 12 feb 2021 16:32

Centrale verwarming met gas moet om de 2 jaar een onderhoud krijgen, en met mazout (stookolie) moet jaarlijks onderhouden worden.
Beiden moeten door erkende technici onderhouden en gekeurd worden, die daarvoor een attest afleveren.

Zo een verplichte controle is trouwens enkel voor de CV ketel, die moet voldoen aan normen in verband met vervuiling (uitstoot van schadelijke rookgassen), radiatoren maken geen deel uit van het verplichte onderhoud, maar moeten uiteraard goed werken om een huis te kunnen verwarmen.

Als er geen luchtcirculatie mogelijk is rond de radiatoren, kunnen die hun werk niet goed doen, en zal het huis niet goed opwarmen.
Radiatoren moeten dus zodanig opgesteld worden dat er vrije luchtcirculatie mogelijk is, geen vuil en stof ertussen, geen dingen die tegen de radiator staan, geen kledingsstukken die erover hangen, ....

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#6 , 14 feb 2021 21:57

Vele dank voor de reacties

Ik heb probleem met dat die oude centraal verwarming omdat die het apprtement niet goedverwarmt. Ik zet die op de hoogste stand en dan voel ik aan verwarming en is matig warm.
Door.de kou van de laatste dagen al helemaal.Ik denk dat beste is huisbaas verwittigen.
Ik heb bij intrek niks van een onderhoud attest gehad .

Grt louiza
Life is a journey enjoy the ride.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 15 feb 2021 09:42

Heb je de watertemperatuur van de ketel zelf als eens nagekeken? Die mag rond de 60 ° C zijn. Of heb je de waterdruk al nagekeken? Zijn allemaal zaken voor de HUURDER.

KJ86
Berichten: 2663

#8 , 15 feb 2021 20:48

Radiatoren ontluchten (onderhoud voor de huurder) en/of stiftkoppeling (kleine huisherstelling) loswerken.
Bij een nieuw huurcontract, dient de verhuurder de 2 laatste geldige attesten te tonen van onderhoud van de cv ketel door een wettig erkende vakman ( Geen Loodgieter ). Indien dit er niet is moet de verhuurder een onderhoud laten uitvoeren van de cv ketel op zijn kosten en door een wettig erkende vakman.
Onzin, huurwetgeving is duidelijk, onderhoud is voor de huurder. Als de huurder geen onderhoud wenst uit te voeren, zal die uitzondering expliciet moeten gestipuleerd zijn in de huurovereenkomst.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 16 feb 2021 10:01

Wat zitten we hier toch te zeveren.
Dat onderhoudsattest heeft hier TOTAAL GEEN uitstaans in deze topic. Het gaat hier enkel en alleen maar over het al of niet grondig gekuist zijn van de RADIATOREN, en dat is fout van de VERHUURDER.
Ofwel heeft hij het aangerekend bij de schade na de uitgaande PB, en toch niet bijkomend gekuist en het geld in zijn zak gestoken, ofwel werd het gewoon over het hoofd gezien. Als de nieuwe intrekkende huurder het nu pas opmerkt, en het werd NIET VERMELD in de ingaande PB, is hij de pineut, en moet het zelf, op eigen kosten opkuisen.
Daar is al dat nodeloos gezwets hier, en verwijzingen naar wetgevingen, niet voor nodig, en TOTAAL NUTTELOOS.

bosprocureur
Berichten: 6858

#10 , 16 feb 2021 10:12

Oef. Puntjes op de i dus. Eindelijk.

Bedankt Mava105.

Wat ik trouwens niet lees, is of TS de huisbaas al verwittigd heeft. De oplossing kan immers heel eenvoudig zijn, maar nazicht ter plaatse is dan nodig.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 feb 2021 11:41

het zou wel eens goed kunnen dat TS elektrische accumulatieverwarming heeft, niet? Die zijn gekend om veel stof aan te trekken in de behuizing. En die geven inderdaad overdag niet veel warmte af als je ze 's nachts niet voldoende oplaadt...

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 16 feb 2021 19:45

Frustraties en gebrek aan begrijpend lezen van de wetgeving....
Met uitzondering van de opstart van een totaal nieuw toestel is het de huurder die voor alle tweejaarlijkse onderhoudsbeurten instaat. Hij moet de bewijzen van dat onderhoud voorleggen aan de verhuurder. Dus het omgekeerde van wat hier eerder,werd beweerd.
"De verhuurder krijgt dat attest van de huurder, die verplicht is het onderhoud te laten uitvoeren."
zie: https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... en-huurder
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 16 feb 2021 20:20


Als al die verhuurders eens hun panden leveren zoals het voorgeschreven is door de wet en doen wat ze moeten doen, was er al veel miserie van de baan.
Waar staat in de wet, + artikel dat de verhuurder een stofvrije radiator dient te leveren?

bosprocureur
Berichten: 6858

#14 , 17 feb 2021 10:19

Verhuurder moet de attesten van onderhoud tonen bij opmaak contract. Staat duidelijk beschreven.


:evil: En wat is de sanctie als die niet gebeurd is? Wat draagt dit bij aan de discussie?

Dit onderwerp mag m.i. stilaan naar het praatcafé verhuizen.

Alles (of zo goed als) is al gezegd, TS heeft blijkbaar afgehaakt, of het probleem is eindelijk opgelost via de verhuurder.

Blijft alleen het pingpongspel tussen prikkelbare ego's, mijzelf inbegrepen, en daar heeft niemand nog iets aan.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 17 feb 2021 10:55

Verhuurder moet de attesten van onderhoud tonen bij opmaak contract. Staat duidelijk beschreven.
Inderdaad is de huurder verplicht tot 2 jaarlijks onderhoud. Maar eerst moet verhuurder bewijzen bij opmaak nieuw contract dat zijn toestel het onderhoud heeft gehad. Is dit niet aanwezig, is er wettelijk geen onderhoud geweest en moet de verhuurder een onderhoud laten uitvoeren op zijn kosten. En als dat in orde is kan je over de rest verder zeveren. Eerst verhuurder, dan de huurder.
Hij blijft koppig tot het einde.
Daarmee weet ik nog steeds niet welke wet een vuile radiator zou verbieden :evil:

Terug naar “Huren”