vraag ivm glasbreuk huurwoning

willywonka
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

vraag ivm glasbreuk huurwoning

#1 , 09 feb 2021 03:20

Situatie :
Ik huur een kleine studio, er zijn 3 ramen, enkel glas. Houten kozijnen, enorme condensvorming (ik rook, heb een hond, dus het spreekt voor zich dat ik dagelijks verlucht). Ik bracht ook isolerende folie aan. Maar de ramen zijn oud en versleten (gebouw uit de jaren 70), ondanks tochtstrips en dikke gordijnen moet ik tijdens de winterperiode een muts dragen, doe ik dit niet dan heb ik gegarandeerd oorpijn.
Gisteren stelde ik vast dat in 1 van de ramen een enorme barst zit (begint bovenaan in het midden en loopt door tot bijna helemaal onderaan aan de zijkant)
Verzekering dekt glasschade, maar er is een franchise van 250euro...
Enkele vragen :
Straks verwittig ik de huisbaas, heeft het enig nut om ook de verzekering op de hoogte te brengen ?
Volgens de huurwetgeving ben ik verantwoordelijk voor de kosten van de herstelling, tenziij ik kan aantonen dat mij geen schuld treft...
Hoe doe ik dit ? gewoon wijzen op de toestand van de ramen en kozijnen ? (het betreffende raam sluit heel moeilijk, alle ramen zijn bijgewerkt met silicone, maar desondanks voel je gewoon tocht waar het glas in het hout zit, sommige ruiten zitten ook redelijk los... enfin : wat je kan verwachtten van ramen die 30jaar oud zijn denk ik...; Ik zag daarnet ook dat bij de onderbuur, die ook nog de oude ramen heeft, ook meerdere barstten in de ruit zitten....
Een ander argument : als de ramen vervangen zouden zijn (conform de wetgeving) dan zou (volgens mij) de kans dat ze spontaan barsten ook veel kleiner zijn (denk ik)
En tensoltte : eigenlijk zou het redelijk belachelijk zijn als ik zou betalen voor opnieuw een raam met enkele beglazing terwijl ze al vervangen hadden moeten geweest zijn, en in de nabije toekomst sowieso vervangen zullen moeten worden...

Ik wil hier niet al te moeilijk over doen, het is niet eenvoudig om een betaalbare 1 persoonswoning te vinden waar je een hond mag houden, waarschijnlijk kan ik het raam voor minder dan 200euro laten herstellen, maar is het fair/correct dat ik ik hiervoor zou opdraaien ?
Ik denk ook dat als de eigenaar van plan was om de ramen te vervangen dat hij dit dan zou gedaan hebben voor 2020, en ik verwacht eigenlijk dat hij de studio binnenkort zal verkopen (huurcontract loopt af over 2,5jaar).
Ik ben waarschijnlijk ook niet echt een geliefde huurder, want volgens hem ben ik de 1e huurder die jaarlijks de afrekening van de kosten vraagt, waardoor hij me elk jaar een kleine 1000euro moet terugbetalen....Het feit dat ik altijd correct de huur betaal en de woning netjes houd is van weinig belang blijikbaar...
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2519
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 feb 2021 10:20

In ieder geval uw eigen verzekering aanspreken. Indien zij beslissen dat de oorzaak niet bij u ligt, moet uw verhuurder de blokpolis laten aanspreken.
Ruit kan barsten door de vrieskou. Zeker zoals door u beschreven.

willywonka
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 feb 2021 10:47

oke, bedankt.

Ik mailde eigenaar en verzekering.
Van eigenaar nog geen reactie, verzekering liet mij weten dat ik mij tot de eigenaar moet richtten, schade aan ramen en deuren is volgens hun steeds ten laste van de eigenaar...
=> maar volgens mij is dit ook niet helemaal correct, ik lees overal dat de bewijslast bij de huurder ligt in geval van glasbreuk...

is het feit dat het om enkel glas gaat, en dat houten kozijnen helemaal versleten zijn, genoeg om aan te tonen dat de schuld niet bij mij ligt ?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 09 feb 2021 11:00

Enkel glas, dat is geen probleem van de verzekering (misschien hoogstens een indicatie van gebrek aan onderhoud).

Trouwens, als de eigen verzekering het al zou aanvaarden blijft u nog met een franchise zitten van ong 250 €.

Als dat glas gebroken is door bijvoorbeeld zwellen of trekken van de kozijnen, dan is het zeker te vervangen ten laste van de eigenaar, en dat tegelijk met de omlijstende ramen..

LYNX XX
Berichten: 2519
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 feb 2021 11:09

In dit geval en uit uw topic kan ik afleiden dat het vorstschade is en de slechte staat van de ramen.
De inspecteur van de verzekering zal dit zeker kunnen onderscheiden van glasbreuk.
Zeker gezien de toestand van ramen en de extreme koude is dit mogelijk.
Ik zou ook de syndicus op de hoogte stellen. Indien blokpolis tussen beide komt : franchise voor verhuurder of VME.
Ik heb het jaren geleden voor gehad met een gewapend glas ( tussenschot terras ), ook door vorstschade en vergoed door verzekering.
Zie ook # 4 Bosprocureur

willywonka
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 feb 2021 11:12

oke, bedankt voor de info. Het is nu wachten op de reactie vd eigenaar. Ik zal het verdere verloop hier ook kort posten.

Nogmaals bedankt voor de info

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 09 feb 2021 11:55

Het zou wellicht ook geen kwaad kunnen om een conformiteitsattest aan te vragen; geen oplossing op korte termijn, maar het kan desnoods wel een en ander in gang zetten.

Tussen haakjes, zo'n conformiteitsattest is doorgaans gratis.

LYNX XX
Berichten: 2519
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 feb 2021 12:00

Het zou wellicht ook geen kwaad kunnen om een conformiteitsattest aan te vragen; geen oplossing op korte termijn, maar het kan desnoods wel een en ander in gang zetten.

Tussen haakjes, zo'n conformiteitsattest is doorgaans gratis.
GEEN SLECHT IDEE

https://www.wonenvlaanderen.be/woningkw ... eitsattest

https//www.vlaanderen.be/conformiteitsattest-voor-huurwoningen
Laatst gewijzigd door LYNX XX op 09 feb 2021 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

LYNX XX
Berichten: 2519
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 feb 2021 12:12

Voor mij beste TS is de beste oplossing, met uw bewijzen en grieven een verzoening procedure op te starten bij de vrederechter, daar kan de verhuurder zich verantwoorden voor de tekortkomingen en zal de rechter beslissen.
Trouwens indien u geen ingaande plaatsbeschrijving zou hebben van het pand dat u huurt, kunt u de gebroken ruit inbrengen als reeds bestaande bij het onderschrijven van het contract.
U hoeft dan helemaal uw verzekering niet aan te spreken, want dan zult u de ruit nog uit eigen zak betalen wegens door franchise van € 250
Huurder heeft bij aangaan huur geen gebroken glas gemeld ?? Met of zonder plaatsbeschrijving zal hij hier niet mee weg komen.
Hij heeft nu de beste kaarten met deze extreme koude/vorst. En tevens om de verhuurder te laten verplichten de nodige opgelegde ( van hoger hand )
verbeteringen aan te brengen.

LYNX XX
Berichten: 2519
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 feb 2021 12:52

Voor mij beste TS is de beste oplossing, met uw bewijzen en grieven een verzoening procedure op te starten bij de vrederechter, daar kan de verhuurder zich verantwoorden voor de tekortkomingen en zal de rechter beslissen.
Trouwens indien u geen ingaande plaatsbeschrijving zou hebben van het pand dat u huurt, kunt u de gebroken ruit inbrengen als reeds bestaande bij het onderschrijven van het contract.
U hoeft dan helemaal uw verzekering niet aan te spreken, want dan zult u de ruit nog uit eigen zak betalen wegens door franchise van € 250
Huurder heeft bij aangaan huur geen gebroken glas gemeld ?? Met of zonder plaatsbeschrijving zal hij hier niet mee weg komen.
Hij heeft nu de beste kaarten met deze extreme koude/vorst. En tevens om de verhuurder te laten verplichten de nodige opgelegde ( van hoger hand )
verbeteringen aan te brengen.
Geen plaatsbeschrijving, geen bewijs. Geen bewijs dat het niet was bij aanvang dus verhuurder krijgt het in zijne boot. Het is de verhuurder die moet aantonen dat het niet was bij aanvang huurcontract.
TS woont er al enige tijd, nooit aanmerkingen of de verhuurder er op attent maken, is niet getuigen van de handelingen als goede huisvader.
Als TS dit beweert zal hij bot vangen bij de verzekering en de vrederechter.
Hij heeft nu de troef extra koude/vorst en volgens zijn beschrijving klopt dit./b]

jef007
Berichten: 1683

#11 , 09 feb 2021 13:14

mailen, mailen.....
wat is er mis met een ouderwetse aangetekende brief???

Blaatpraat
Berichten: 3795

#12 , 09 feb 2021 14:19

mailen, mailen.....
wat is er mis met een ouderwetse aangetekende brief???
Mailen is al beter dan een telefoontje.
Als er antwoord volgt, heb je tenminste schriftelijk bewijs, dat aanvaard wordt.
Als er geen antwoord volgt, is een aangetekend schrijven inderdaad de enige optie nog, dan kan de verhuurder immers niet zeggen dat deze van niets wist.

freelance
Berichten: 2615

#13 , 09 feb 2021 14:45

" > maar volgens mij is dit ook niet helemaal correct, ik lees overal dat de bewijslast bij de huurder ligt in geval van glasbreuk...

is het feit dat het om enkel glas gaat, en dat houten kozijnen helemaal versleten zijn, genoeg om aan te tonen dat de schuld niet bij mij ligt ? "

" Hoe doe ik dit ? gewoon wijzen op de toestand van de ramen en kozijnen ? (het betreffende raam sluit heel moeilijk, alle ramen zijn bijgewerkt met silicone, maar desondanks voel je gewoon tocht waar het glas in het hout zit, sommige ruiten zitten ook redelijk los... enfin : wat je kan verwachtten van ramen die 30jaar oud zijn denk ik...; Ik zag daarnet ook dat bij de onderbuur, die ook nog de oude ramen heeft, ook meerdere barstten in de ruit zitten...."

---------------------------------------------

Met de voorgaande paragraaf , uw verhuurder , schriftelijk en aangetekend op de hoogte stellen van de schade , en vragen dat het glas onmiddelijk hersteld wordt op zijn kosten.
Stuur hetzelfde per email , met vermelding van het aangetekend schrijven .

U hoeft helemaal niets te bewijzen . De feitelijke toestand van rotversleten ramen zal voldoende bewijs zijn , indien een vrederechter een expert zou aanstellen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

willywonka
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#14 , 09 feb 2021 17:38

Bedankt voor alle reacties. Ik woon hier al 6 jaar, en er werd een plaatsbeschrijving opgemaakt. Indien ik aansprakelijk zou zijn dan is er idd de franchise. Maar goed, het plaatselijke dvv kantoor adviseerde mij om mij tot verhuurder te richtten, dat deed ik ook. (nog steeds zonder reactie). Indien er morgen nog geen antwoord is dan zal ik aangetekende brief sturen. de man van de verzekering ging ook contact opnemen met verhuurder en syndicus, zou normaal toch enige reactie moeten komen. En ik denk (hoop) dat verhuurder ook beseft dat hij bij een vrederechter niet kan gaan beweren dat ik verantwoordelijk ben voor de schade aan het raam.(de barst is ECHT spontaan ontstaan).
Wat betreft attest conformiteit woning : toen ik mij domicilieerde in mijn vorige huurwoning liet ik aan de wijkagent de vochtige plekken zien. Gevolg : wonen vlaanderen kwam woning inspecteren. - ongeschikt verklaard, waarop huisbaas de woning verkocht, en ik kon ophoepelen.
Ik ben trouwens al enkele maanden aan het uitkijken voor een andere woonst, maar zoals reeds vermeld : verhuurders zijn geen fan van een hond(je) in een kleine woning.
Ik lees hier ook vaak commentaar over slechte huurders, maar er zijn er ook die het goed menen, correct betalen en geen problemen veroorzaken. Maar om eerlijk te zijn ; ik huurde reeds op 4 plaatsen, en ben nog nooit een eerlijke verhuurder tegengekomen. Integendeel, het verbaasd me telkens opnieuw hoe ver sommige gaan met leugens en bedrog om hun doel te bereiken...

willywonka
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#15 , 09 feb 2021 17:58

mailen, mailen.....
wat is er mis met een ouderwetse aangetekende brief???
is helemaal niks mis mee, maar ik heb de laatste maanden al enkele aangetekende brieven t.a.v buren teruggevonden in mijn brievenbus. En de 2 pakjes die aangetekend naar mij verzonden werden zijn nooit toegekomen....
Email lijkt me een waardig alternatief, we zijn tenslotte ook 2021

Terug naar “Huren”