vraag ivm glasbreuk huurwoning

willywonka
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Re: vraag ivm glasbreuk huurwoning

#16 , 09 feb 2021 18:23

Het zou wellicht ook geen kwaad kunnen om een conformiteitsattest aan te vragen; geen oplossing op korte termijn, maar het kan desnoods wel een en ander in gang zetten.

Tussen haakjes, zo'n conformiteitsattest is doorgaans gratis.
GEEN SLECHT IDEE

https://www.wonenvlaanderen.be/woningkw ... eitsattest

https//www.vlaanderen.be/conformiteitsattest-voor-huurwoningen
Volgens de info die ik kan terugvinden via bovenstaande links kan alleen de verhuurder/eigenaar dit aanvragen....
Behalve de toestand van de ramen is de rest van de woning wel redelijk oke. Denk dat ik met een beperkt budget ook niet te hoog van de toren moet gaan blazen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#17 , 09 feb 2021 18:55

is helemaal niks mis mee, maar ik heb de laatste maanden al enkele aangetekende brieven t.a.v buren teruggevonden in mijn brievenbus. En de 2 pakjes die aangetekend naar mij verzonden werden zijn nooit toegekomen....
Email lijkt me een waardig alternatief, we zijn tenslotte ook 2021
De brieven t.a.v. de buren die bij u komen , is dan pech voor degene die ze gestuurd heeft (*)
Dit is natuurlijk typisch voor onze Belgische Post en Telegraaf ( De Post ) , en de mentaliteit van veel postbodes .
Wanneer niemand aanwezig om voor ontvangst te tekenen , wordt de postbode veronderstelt ( moet ) de brief terug mee te nemen , en die wordt dan een tijdlang bewaart op de post .
Ook moet de postbode bericht achter laten bij de geadresseerde .
Degene die pakjes naar u verstuurd moet klacht indienen , als u de pakjes niet krijgt . ( maar ook u kunt klacht indienen ) .
Het "klachtenloket " van de post is natuurlijk eveneens een lachertje .

(*) Daarom wordt aangeraden om terzelfdertijd dezelfde inhoud van de AS te versturen per gewone post , of per email . Dan WEET de geadresseerde dat er een AS onderweg is .
Ondanks 2021 , is email géén waardig alternatief . Het is alleen een aanvullend middel .
Als het moet zijn er ook nog gerechtelijke deurwaarders , die aangetekende brieven bezorgen . Dit hoort bij hun standaard werk . ( zal wel iets meer kosten ) .

Volgens de info die ik kan terugvinden via bovenstaande links kan alleen de verhuurder/eigenaar dit aanvragen....
Wonen Vlaanderen , en alles wat er aan te pas komt , is tegenwoordig ook een lachertje .
Vroeger kon een huurder er nog makkelijk terecht , maar dat vonden de verhuurders blijkbaar geen goed idee , zodoende heeft men het systeem dusdanig aangepast ( alles via de gemeente ) dat huurders nog weinig kans maken . In theorie kan het , maar dan staat de huurder een héél lange lijdensweg te wachten .
Behalve de toestand van de ramen is de rest van de woning wel redelijk oke. Denk dat ik met een beperkt budget ook niet te hoog van de toren moet gaan blazen...
Kunt u gelijk in hebben . Het is niet de bedoeling de zaken op de spits te drijven , zolang het niet over een krotwoning gaat .
Maar weten wat uw rechten zijn , en een beetje druk zetten op verhuurder kan geen kwaad .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bosprocureur
Berichten: 6858

#18 , 09 feb 2021 19:21

Ik vond op https://stad.gent/nl/wonen-verbouwen/hu ... -aanvragen het volgende :
Wie kan een conformiteitsattest aanvragen?

Je kan een conformiteitsattest vrijwillig aanvragen als:

verhuurder;
eigenaar.
De aanvraag gebeurt ook vaak in het kader van een onderzoek:

door de afdeling Woontoezicht van de Dienst Toezicht Wonen, Bouwen en Milieu van de Stad Gent;
door Wonen Vlaanderen.
Het kan natuurlijk allemaal wat meer tijd vragen dan anders, maar bij b.v. aanvraag huurpremie door de huurder, vraagt de huurder een conformiteitsattest aan; daarop komt (na x tijd :) ) een controleur controleren of het verhuurder voldoet aan de voorwaarden. En geloof me, als er een probleem vastgesteld wordt, gaat de bal aan het rollen. Verhuurder krijgt inderdaad de gelegenheid om binnen relatief korte termijn de gebreken te verhelpen.
Verkopen kan de eigenaar altijd, maar hij verkoopt het pand samen met het geregistreerd huurcontract, dat volledig moet gerespecteerd blijven.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#19 , 10 feb 2021 09:40

Om eens een modewoord te gebruiken, zou de verwijzing naar onderstaand vonnis toch een beetje in "perspectief" mogen bekeken worden.
Eigenaar kan zich niet verschuilen achter gebrek aan klachten van de huurders.
De omstandigheid dat de bewoners geen klachten zouden gehad hebben, is geen reden om tot het tegendeel te besluiten.
Nog afgezien van de omstandigheid dat de huurders dikwijls geen klacht durven neerleggen, is hun mening of aanvoelen over de kwaliteit, gezondheid en veiligheid van de woning, die zij huren, geenszins strafrechtelijk schuld bevrijdend.
(Hof van beroep te Gent, 30 september 2016, C/1234/2016, p. 13)
Wat TS aanhaalt, enkel glas in versleten ramen dus, kan en mag niet. Inderdaad.

Maar genoemd vonnis gaat zover ik me meen te herinneren over een zeer zwaar geval van (onder andere) huisjesmelkerij, waarbij de verhuurder van een aantal woningen in Gent vluchtelingen jarenlang systematisch huisvestte in echt minderwaardige en niet herstelde woningen, en alle tussenkomsten gewoon aan zijn laars lapte. Gewoon walgelijk. Ook hij argumenteerde dat de huurders geen klachten hadden. Hij woonde echter zelf vlakbij, zodat hij moeilijk onwetendheid kon blijven volhouden.

Aan de strafmaat kan je ook zien dat hij hier echt heel serieus over de schreef moet gegaan zijn . Iets helemaal anders dus dan wat de huisbaas van TS verweten wordt.

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#20 , 10 feb 2021 10:08

Ik vond op https://stad.gent/nl/wonen-verbouwen/hu ... -aanvragen het volgende :
Wie kan een conformiteitsattest aanvragen?

Je kan een conformiteitsattest vrijwillig aanvragen als:

verhuurder;
eigenaar.
De aanvraag gebeurt ook vaak in het kader van een onderzoek:

door de afdeling Woontoezicht van de Dienst Toezicht Wonen, Bouwen en Milieu van de Stad Gent;
door Wonen Vlaanderen.
blijven.
Deze uitleg staat zo geformuleerd omdat je als huurder een woningkwaliteitsprobleem meldt, en dan volgt een conformiteitsonderzoek.

Wie een conformiteitsattest aanvraagt, gaat er van uit dat de woning conform is...

Wie problemen heeft in de woning, doe dus een melding https://stad.gent/nl/wonen-verbouwen/wo ... nkwaliteit

Oude Belg
Berichten: 3192

#21 , 13 feb 2021 16:59

Ondanks 2021 , is email géén waardig alternatief .
Een aangetekende email wel...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Blaatpraat
Berichten: 3796

#22 , 13 feb 2021 22:00

Ondanks 2021 , is email géén waardig alternatief .
Een aangetekende email wel...
Maar voor een aangetekende email dient de ontvanger zich eerst te registreren voor het werkt.
En wie gaat er zich nu eerst online registeren in de veronderstelling dat er mogelijks ooit een aangetekende brief verzonden wordt naar je?

willywonka
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#23 , 03 mar 2021 03:45

UPDATE : enkele dagen na de melding stuurde de eigenaar iemand om offerte te laten opmaken...die man was het (natuurlijk) eens met mij dat het eigenlijk idiote kosten zijn om nog te betalen voor de herstelling van het enkel glas, en hij nam de maten van alle vensters en kozijnen...enkele dagen nadien telefoon van die firma (volgens recenties op google ook al een louche bedoeling) dat de eigenaar 'WAARSCHIJNLIJK' well dubbel glas zou plaatsen maar zou 2 a 3 maanden duren omdat deze op maat moeten gemaakt worden...
Ik las ondertussen dat de eigenaar toch wel een aardige premie kan krijgen bij de plaatsing van dubbel glas (oa omdat de huurder recht heeft op verhoogde tegemoetkoming bij het ziekenfonds) - ik stuurde een mailtje naar eigenaar met een verwijzing naar de website van vlaanderen, maar zonder enige reactie...onbegrijpelijk voor mij, want hij zou sowieso veel minder moeten betalen...
Anyway, mijn vertrouwen in verhuurders is nogal klein, dus ik ben benieuwd of er effectief dubbel glas gaat geplaatst worden, feit alleen al dat de aannemer mij op de hoogte brengt is al raar, en dan nog de mededeling 'waarschijnlijk' terwijl hij daarna wel beweerde dat de ramen besteld waren...

bambipower
Berichten: 1034

#24 , 03 mar 2021 09:24

Als je in het onderste segment van de huurmarkt gaat huren, kom je idd veel huisjesmelkers tegen.
Logisch ook... als je budget 150 euro per maand js, krijg je een tuinhuis, en moet je niet verbaasd zijn dat je woning niet voldoet aan de duizende regeltjes. Als je dat tuinhuis gaat aanpassen naar zodat het wel comform de wetgeving komt, ga je er ook 500 euro of meer per maand voor betalen.
500 euro, voor dan iets ter grote van een tuinhuis,

Is het een oplossing om al die tuinhuizen van 150 euro uit de markt te halen? Nee, want dan krijg je weer veel huurders, die de huur niet meer kunnen betalen.
Wil je als huurder iets dat aan alle eisen en comfort voldoet, zal je uw portemonee moeten opentrekken.

Mensen hebben 100 jaar met enkel glas geleefd... en nu ineens is het onmenselijk. Mijn bomma ging buiten in een kotje kakken, zelf al vroor het -20 graden onder nul. Nu moet de wc verwarmd zijn

freelance
Berichten: 2615

#25 , 03 mar 2021 14:05

Ik kan de redenering van de tuinhuizen best volgen ,
maar het volgende niet :
Mensen hebben 100 jaar met enkel glas geleefd... en nu ineens is het onmenselijk. Mijn bomma ging buiten in een kotje kakken, zelf al vroor het -20 graden onder nul. Nu moet de wc verwarmd zijn
U hoeft geen 100 jaar ver te zoeken . ikzelf heb het buitentoilet nog gekend met een gat in een plank . Dit werd toen aanzien als MEER hygienisch dan een toilet binnen . ( en was bouwtechnisch veel goedkoper )
Maar het hygienische heeft mettertijd plaats gemaakt voor het comfort ( ook al omdat beiden perfect konden samen gaan , mits een duurdere woning , die de bevolking zich op zeker ogenblik kon permitteren ) .
Normen veranderen al naargelang een samenleving veranderd .
In afzienbare tijd mogen we ons verwachten aan een verplichting een CO2 meter te installeren , want 7 personen in een kleine ruimte wordt tegenwoordig aanzien als een risico voor de openbare gezondheid .
Extreem doorgetrokken zou men zelfs kunnen zeggen , dat het kapotte venster van TS , ideaal is voor het verluchten van een woning , en om het risico op virus besmettingen tegen te gaan .

Maar alle gekheid op een stokje daargelaten :
Afgezien van de extra stookkosten ( voor de huurder ) is er niets mis met enkel glas ; maar een herstelling die door de verhuurder moet gebeuren , MOET dan ook gebeuren , zelfs al gebeurt de herstelling met enkel glas .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#26 , 03 mar 2021 14:13

"En zo blijf je als huurder maar in dat virtuele cirkeltje draaien overgeleverd aan de eerlijkheid en de goodwill van uw verhuurder."

Die dan moet opdraaien als sociaal verhuurkantoor en melkkoe van de falende overheid.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#27 , 03 mar 2021 14:34

"En zo blijf je als huurder maar in dat virtuele cirkeltje draaien overgeleverd aan de eerlijkheid en de goodwill van uw verhuurder."

Die dan moet opdraaien als sociaal verhuurkantoor en melkkoe van de falende overheid.
De verhuurder met de overheid moet regelen en het is niet de bedoeling dat de huurder dan maar moet uitgemolken worden wanneer uzelf of eventueel uw verhuurders bond daar niet in slaagt..
De overheid heeft een huurwet opgelegd, niemand verplicht u als eigenaar om te verhuren, maar als u toch wenst te verhuren moet u zich aan de regels houden.
Door als verhuurder een contract te ondertekenen hebt u zich daartoe verbonden en daar heeft een huurder helemaal geen schuld aan.
De verhuurder is vrij zijn appartement verkopen. Het gebeurt meer en meer wegens voor de hand liggende redenen. En die nieuwe eigenaars...dat zijn in 99 percent van de gevallen kopers die zelf willen bewonen.
De sociale huurder is dus de pineut. Hij staat daar dan in zijn blootje en zal met heimwee terugdenken aan zijn vroegere huisbaas.
Dat is het werkelijke leven waar het al of niet aanwezig zijn van onder meer dubbel glas niet meer dan een fait divers is voor de opgezegde huurder.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 03 mar 2021 14:45, 6 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bambipower
Berichten: 1034

#28 , 03 mar 2021 14:38

Sommigen hebben al een contract getekend voor de regeltjes weer veranderd worden. Regeltjes als rookmelders, dubbelglas, dakissolatie, ... zijn allemaal relatief nieuw.

Als je als verhuurder dan uw pand in orde wil stellen, gooi je je huurder buiten, renoveer je, en verhuur je aan 300 euro meer.
En weeral een betaalbaar pand van de markt.

Ik doe het ook zo, resultaat, al mijn huurders wonen met meer comfort dan ikzelf

ongelukbelaagd
Berichten: 516

#29 , 04 mar 2021 16:47

Jullie gaan zo off topic en antwoorden niet meer op de laatste reactie van TS

Terug naar “Huren”