Als huurder naar de vrederechter (die cv weer)

bambipower
Berichten: 1034

Re: Als huurder naar de vrederechter (die cv weer)

#16 , 08 feb 2021 18:56

Ik kan begrijpen dat het voor een invalide met 2 honden niet zo simpel is om te verhuizen, maar jaren met uw huisbaas sukkelen is ook niet simpel. Ik heb al veel topics gezien van natd, ik vind het wel erg voor hem. Maar na zoveel gesukkel, schiet er niets anders over dan ofwel je verhuurder dwingen (desnoods met een woningonderzoek) ofwel verhuizen ( voor 765 euro vind je ook op de particuliere markt iets).

Maar nu worden er ...tig topics geopend waar dan niks mee gebeurd. Want hij durft niks doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#17 , 08 feb 2021 19:09

Ik kan begrijpen dat het voor een invalide met 2 honden niet zo simpel is om te verhuizen, maar jaren met uw huisbaas sukkelen is ook niet simpel. Ik heb al veel topics gezien van natd, ik vind het wel erg voor hem. Maar na zoveel gesukkel, schiet er niets anders over dan ofwel je verhuurder dwingen (desnoods met een woningonderzoek) ofwel verhuizen ( voor 765 euro vind je ook op de particuliere markt iets).

Maar nu worden er ...tig topics geopend waar dan niks mee gebeurd. Want hij durft niks doen.
Zij ;)

Vinden genoeg, er staat genoeg te huur, het is het krijgen dat niet lukt, omdat ik gewoon geen kansen krijg, ik vlieg onderaan de stapel, of ik word geweigerd door de eigenaar en bij één bepaalde immo-kantoor dat ook veel woningen heeft, geraak ik zelfs niet binnen op hun website want mijn inkomen is zogezegd te laag. Referenties genoeg nochtans en ook de nodige uittreksels van betalingen van huur.

En ja, ik heb inderdaad al een aantal topics geopend, maar sommige dingen zijn ook al opgelost geraakt na dreigen van mijn kant. De Chinees is echter een koppige ezel (niet racistisch bedoeld) met soms rare logica en moet dan op de één of andere manier overtuigd worden om te doen wat hij moet doen ...

@KJ86, Brugse rand ...

bambipower
Berichten: 1034

#18 , 08 feb 2021 19:19

Ik werk als gezin en bejaardenhulp. Sommige van mijn patienten zijn invaliden, anderen ouderen, sommige ervan staan onder schuldbemiddeling etc

Onlangs nog iemand van mijn patienten laten verhuizen, met hulp van het caw. Die hebben gans zijn verhuis geregeld, en hebben zelfs gezorgd dat er een nieuw balatum kwam.

Ik bedoel : spring eens binnen op een caw, leg je situatie uit. Ik ben er van overtuigd dat die u gaan helpen. Dat zal niet op 1-2-3 zijn, maar de aanhouder wint. De situatie waar je je nu in bevind is niet gezond, en wees er maar van overtuigd, dat na de mensenhandel, garagepoort en verwarming binnenkort een nieuw probleem opduikt. Dat is niet goed, voor uw mentale toestand.

Veel succes :wink:

Reclame

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#19 , 09 feb 2021 21:29

Update:

Gisteren een email geschreven naar de eigenaar met mijn immo-kantoor in CC met de eis om als de loodgieter komt, te zorgen dat hij binnen kon geraken en zijn werk zou kunnen doen. En als hij daar niet zou op ingaan zou ik naar de vrederechter gaan om een dwangsom te eisen per dag dat ik niet de nodige warmte zou krijgen en die 2 wetten aangehaald:

- rustig genot volgens BW
- Volgens de Technische richtlijnen voor woningkwaliteitsonderzoek geldt het volgende:
Quote: "De bewoner moet onafhankelijk van de andere woonentiteiten, zijn verwarming eigenhandig kunnen regelen en de continue werking van de installatie moet gegarandeerd zijn."

Daarop is hij naar mijn immo-kantoor geweest en heeft hij daar gezegd dat het moeilijk warmer kan zijn als ik mijn thermostaat niet hoger dan 19 graden zet, dat had hij zondag vastgesteld, hoewel ik hem toonde dat mijn thermostaat op 22,5 stond. Hij gaf wel zijn "klik" tussen 18 en 19 graden.
Daarop kreeg ik een email van mijn immo-kantoor met de vraag om mijn thermostaat hoger te zetten.
Ik heb hen gebeld en heb hen de situatie uitgelegd over die thermostaat.
Daarop hebben zij een email geschreven naar de eigenaar met de melding dat het niet aan die thermostaat ligt en dat hij moet zorgen dat de chauffagist binnen kan.

Gisteren dan gebeld naar de chauffagist met de vraag wanneer hij zou kunnen komen. Hij zou me later terugbellen als hij zijn agenda gecheckt had. Deze morgen telefoon gekregen van de chauffagist dat hij morgen zou komen.
Ik proberen bellen naar de eigenaar en naar zijn vrouw een sms gestuurd, ik krijg hen niet te pakken. Ik kreeg dan wel een sms van de echtgenote dat zij bij de dokter zit en rond 18 uur zou thuis zijn.

Om 18:45u dan gebeld naar de echtgenote, ze zeggen dat ze geen sleutel meer hebben omdat het sedert gisteren verhuurd is via het immo-kantoor dat de rest van het gebouw verhuurt. Hmm, sedert gisteren? Ik heb gekeken op de site van dat bewust immo-kantoor en op de immo websites. Staat op alle sites nog te huur. En uiteraard, al avond zijnde kan ik niet bellen naar immo kantoor om dat te controleren.

Het is vreemd, wordt vervolgd ...

(Vandaag slechts 16 graden, ben verplicht van elektrisch bij te verwarmen nu, want dat is onleefbaar zo...)

mbbs1024
Berichten: 475

#20 , 09 feb 2021 22:58

De eigenaar lijkt me duidelijk van slechte wil, hoog tijd voor de vrederechter, want bellen en mailtjes sturen haalt blijkbaar niets uit.
Start met die verzoeningsprocedure, dat is gratis, maar de tegenpartij is niet verplicht om daaraan mee te werken.
Als hij niet opdaagt, start dan de normale procedure.

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#21 , 10 feb 2021 11:56

Net gebeld naar het immo kantoor! Het is inderdaad verhuurd, en ik ben 99 % zeker dat het verhuurd is aan het meisje dat cadeautjes kwam brengen voor mijn honden waarvan sprake in viewtopic.php?f=38&t=116707.
Dat meisje had nog gezegd dat ze gingen mogen kijken naar het appartement op het eerste en in het immo kantoor zeggen ze dat het verhuurd is aan een Chinese kennis van de eigenaar.
Toeval wilde dat ik zopas een sigaretje aan het roken was en dat de wijkagent aan de overkant van de straat stond en dat er net een "klant" binnenkwam. Wijkagent is binnengekomen, is naar boven gegaan, heeft geklopt aan de deur, werd uiteraard niet opengedaan, wijkagent even naar een etage lager, klant is buitengekomen en ondervraagd en gegevens werden opgeschreven.

Benieuwd of het meisje met de cadeaus voor de honden nu nog zo happig zal zijn om hier te komen wonen.

Maar, ondertussen is het dus wel voorlopig verhuurd en zal de eigenaar zijn sleutels niet gebruiken, want anders is dat huisvredebreuk en het immo kantoor zal mij ook niet binnenlaten ...
Ze werken daar raar, ze doen altijd eerst de plaatsbeschrijving en de sleuteloverdracht gebeurt later, de sleuteloverdracht zou pas morgen zijn, plaatsbeschrijving zou maandag gebeurd zijn...
Pas als de sleuteloverdracht definitief is, halen ze de "te huur" advertentie weg van hun site en de immo-sites.
Dus ik moet op zijn minst tot en met morgen afwachten ...

bosprocureur
Berichten: 6858

#22 , 10 feb 2021 13:36

De handelwijze van het kantoor lijkt me niet abnormaal; wat wel moeilijk ligt, is dat de eigenaar niet in het appartement kan om de regeling van de cv aan het weer aan te passen indien nodig.
Tenzij natuurlijk dat jullie samen met de bewoner van het eerste afspreken over de manier van regelen, in afwachting van een meer reglementaire oplossing.

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#23 , 10 feb 2021 13:44

Tenzij natuurlijk dat jullie samen met de bewoner van het eerste afspreken over de manier van regelen, in afwachting van een meer reglementaire oplossing.
Alleen zou die bewoner me niet binnenlaten, want er wordt enkel maar opengedaan na een sms-je.

Nu, het bezoekje van de wijkagent heeft blijkbaar geholpen, want de eigenaar stond hier zopas om toch eens te kijken of het hier echt zo koud was. De elektrische bijverwarming stond wel aan, maar het was nog steeds maar 19 graden, maar ik was daar al op voorzien en had een thermometer in de badkamer (6m²) gehangen ook en daar was het slechts 17 graden. Volgens zijn Chinese logica echter is het de temperatuur in de woonkamer die het belangrijkste is. Hij heeft dus gevraagd dat ik die elektrische verwarming zou uitzetten en zou binnen 2,5 a 3 uur terugkomen met een digitale thermometer om te kijken wat de temperatuur hier is. Ik denk dat er nu toch echt schot in de zaak zit ....

bambipower
Berichten: 1034

#24 , 10 feb 2021 13:49

Wat gaat er gebeuren als dat meisje ineens een maand op vakantie/familiebezoek gaat? En de ketel valt uit


Een maand vrieskou overleven? Ale soit... de verwarmingsketel moet altijd bereikbaar zijn. Die regels zijn er niet voor niks.

Hoe de huisbaas het oplost is zijn probleem.

freelance
Berichten: 2615

#25 , 10 feb 2021 14:06

En gaat de chauffagist nu binnenkunnen op het eerste verdiep ? ( zonder sms :twisted: )
Zet alvast maar de elektrische verwarming uit . Geeft een vertekend beeld van de temperatuur natuurlijk .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#26 , 10 feb 2021 14:44

Die heb ik al uitgezet op het moment dat de eigenaar hier nog was, dus 't zal hier lekker koud zijn, brrr! Nu al een graad minder! Ik zou zelfs de deur kunnen open zetten, maar ik ben daar te eerlijk voor, en ook wel te "koukleumerig"! Enfin, we zien straks wel wat hij zegt ...

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#27 , 10 feb 2021 18:12

Ok, de eigenaar is hier geweest en heeft gezien op z'n eigen thermometer dat het hier koud was. Hij zei dat hij echter niet wist hoe hij de cv-installatie moest bedienen en dat hij maar wat ingeduwd had. Ik had 2 dagen geleden al de handleiding gedownload van de installatie en wist zodoende op welke knopjes en in welke volgorde ik ze moest induwen en ik zei hem dat. Hij is dan de sleutel gaan ophalen in het immo kantoor, ik heb de juiste knopjes ingeduwd en het begint hier eindelijk op te warmen met de radiatoren.
Halleluja!

Hij zal ook uitleggen aan de nieuwe huurster hoe ze water moet bijvullen ...

't Is niet perfect zoals het zou moeten, maar de verwarming werkt ...

freelance
Berichten: 2615

#28 , 10 feb 2021 18:19

Hij zal ook uitleggen aan de nieuwe huurster hoe ze water moet bijvullen ...
Hou het in de gaten , en indien nodig een sms sturen :twisted:
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#29 , 10 feb 2021 18:49

Eerst aan dat nummer geraken hé :lol:

KJ86
Berichten: 2663

#30 , 10 feb 2021 18:52

@ think
Zonder vrederechter. Eens over doordenken!

@TS

Blijf nog altijd het advies van de buurman en bambipower in gedachte houden want eigenlijk om goed te zijn zou het appartement moeten uitgerust worden met een eigen condenserende cv-ketel die met een laag stookregime werkt en met radiatoren die correct gedimensioneerd zijn. Nieuwe ketel, nieuwe radiatoren, nieuwe gasleiding en nieuwe gasmeter, investering +/- € 10000. Uw verhuurder zal dat waarschijnlijk niet over zijn hart krijgen.

Terug naar “Huren”