Als huurder naar de vrederechter (die cv weer)

NatD
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Als huurder naar de vrederechter (die cv weer)

#1 , 07 feb 2021 13:18

De CV-werkt maar half, je weet wel, die cv-installatie die in het appartement op het eerste staat terwijl ik op het gelijkvloers woon.

Ik kreeg dan toch geen sleutel van het appartement op de eerste verdieping, de eigenaar zou die eerst geven aan mij, of hij zou de deur open laten, in de tijd dat het nog niet verhuurd zou zijn, dit om het water bij te vullen, dat ook al om de 2-3 dagen moet gebeuren. Het is nog niet verhuurd. De eigenaar komt zelf regelmatig langs, blijkbaar om water bij te vullen.
Ik weet uit ervaring, ik woon hier 3 jaar, dat het water in de buizen 85 graden moet zijn, anders kunnen de radiatoren het niet halen hier. Ik was er ook iedere keer bij toen de chauffagist langs kwam, daarom weet ik het. Ik liet de eigenaar, eerst telefonisch weten dat het water dus niet warm genoeg is. Hij zegt dat het wel warm genoeg is, maar laat mij natuurlijk niet binnen zodat ik dat zelf kan verifiëren. Ik heb hem gevraagd of hij wil binnen komen in mijn appartement, zodat hij met eigen ogen de temperatuur zou kunnen aflezen op de thermometer. Gisteren was dat nog 20 graden, dat heeft hij gezien, hij vindt dat warm genoeg, en zei dat als het zal vriezen de buizen wel zullen opwarmen, ja hallo, vandaag 18 graden dus.
Ik vroeg hem of hij de chauffagist kon langs sturen, en hij zei ok, maar dat ik het dan wel zou betalen.
Ik ben dan te rade gegaan bij mijn buurman advocaat om te vragen wat ik zou kunnen doen naast een zoveelste aangetekende brief sturen en of ik zelf naar het vredegerecht zou kunnen gaan daarmee, dit om de eigenaar te dwingen mij ofwel toegang te verlenen tot het appartement zodat ik zelf een chauffagist kan sturen en om de kosten van de chauffagist eventueel terug te vorderen. Mijn buurman advocaat zegt dat je als huurder in feite enkel naar de vrederechter kan trekken om voor een ontbinding te vragen. Klopt dit?

Een ontbinding wil ik uiteraard niet, zoals ik al gezegd heb, als alleenstaande met een invaliditeitsuitkering en 2 honden is de privémarkt uitgesloten (ik heb lang genoeg gezocht) en deze week nog gebeld naar de dienst sociale woningen en er zijn nog minstens 25 wachtenden voor me, dus 't is nog niet voor meteen (vorig jaar ong 35ste plaats).

Ik word hier stilaan gek ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 07 feb 2021 15:12

Uw buurman advocaat is niet goed wijs . ( " Mijn buurman advocaat zegt dat je als huurder in feite enkel naar de vrederechter kan trekken om voor een ontbinding te vragen. Klopt dit? " )
ALLE soorten conflicten , die voortvloeien uit een contract , kunnen voorgelegd worden aan een vrederechter , ook als het resultaat GEEN ontbinding betreft .

Er is een passe-partout artikel in de huurwetgeving , die voor vanalles kan gebruikt worden :

Artikel 14. (01/01/2019- ...)

Verplichting het rustig genot te verzekeren

De verhuurder is verplicht de huurder het rustig genot van het gehuurde goed te geven zolang de huur duurt.

ALLES wat dienstig is voor de bewoning van het pand , moet volledig toegankelijk zijn voor de huurder .
Zoals onder meer : het toestel waarmee het pand verwarmt wordt ,
maar ook de zekeringen van de elektrische installatie ( cfr. uw garagepoort ) , en de watermeters ( toch minstens de hoofdkraan ) .

Als u telkens de verhuurder moet laten opdraven , ( of als die niet wil ) voor iets waar u veronderstelt wordt "het rustig genot " van te hebben , dan moet u ook toegang hebben tot alle installaties die met dat rustig genot te maken hebben , en dan moet de verhuurder maar zorgen dat dit rustig genot gegarandeerd is , op welke manier dan ook .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance

#3 , 07 feb 2021 15:23

85 ° buistemperatuur is overigens wel wat veel voor een ruimtetemperatuur van 20° , tenzij er continu te weinig druk op het systeem zit .
Met al dat continu water bijsteken , zal er iets fout zitten ( hoe oud is het expansievat ? ) .
Een appartement met een beetje isolatie , moet het bij de huidige temperaturen afkunnen met een buistemperatuur van 65 graden . ( bij -10 eventueel 70-75 graden )
Bedenk dat bij 85 graden , het kookpunt bijna bereikt is , en er dan stoom geproduceerd wordt , waardoor het overdrukventiel open gaat , en er dus nog meer waterverlies is .
Moderne installaties , in goed geisoleerde woningen werken op 40 graden .

Reclame

NatD
Topic Starter

#4 , 07 feb 2021 15:28

De verhuurder is verplicht de huurder het rustig genot van het gehuurde goed te geven zolang de huur duurt.
Geldt dit dan ook voor contracten afgesloten voor 2019?

NatD
Topic Starter

#5 , 07 feb 2021 15:41

85 ° buistemperatuur is overigens wel wat veel voor een ruimtetemperatuur van 20° , tenzij er continu te weinig druk op het systeem zit .
Met al dat continu water bijsteken , zal er iets fout zitten ( hoe oud is het expansievat ? ) .
Een appartement met een beetje isolatie , moet het bij de huidige temperaturen afkunnen met een buistemperatuur van 65 graden . ( bij -10 eventueel 70-75 graden )
Bedenk dat bij 85 graden , het kookpunt bijna bereikt is , en er dan stoom geproduceerd wordt , waardoor het overdrukventiel open gaat , en er dus nog meer waterverlies is .
Moderne installaties , in goed geisoleerde woningen werken op 40 graden .
Ik vermoed dat de eigenaar terug de buitenvoeler aangekoppeld heeft. Met de buitenvoeler ingeschakeld is het water 65°, zonder is het 85°. De chauffagist heeft die bewust afgekoppeld, omdat het appartement beneden niet warm genoeg te krijgen is met 65°. Appartement kijkt uit op de noordkant en de ramen kijken uit op het westen, door een hoge muur tussen dit gebouw en dat ernaast, komt er enkel vanaf mei tot september zon binnen in de woonkamer, die immens groot is. Door die 65° is het nu slechts 18 graden hier binnen, terwijl ik anders zonder probleem 23-24 graden behaal, zelfs met dit weer, als de buizen warmer zijn... In het voorjaar en het najaar, als de buitenvoeler nog ingeschakeld was, kreeg ik zelfs geen warmte als ik erom vroeg ...

Het appartement op de eerste verdieping, daar kijkt de living uit op het zuiden, en doordat het hoger gelegen is, komt de zon ook sneller binnen in de kamers die op het westen uitkijken. De Cv-installatie is oorspronkelijk geplaatst op het eerste en is dan vermoedelijk doorgetrokken naar beneden. Vroeger was dit 1 huis met een bakkerij beneden, dat verklaart ook de gedeelde meters en zekeringen, en ook waterleidingen ...

scorpioen

#6 , 07 feb 2021 16:14

Geldt dit dan ook voor contracten afgesloten voor 2019?
Ja
Oud Burgerlijk Wetboek
Art. 1719. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
1° Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2° Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
3° De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de huur duurt.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

scorpioen

#7 , 07 feb 2021 16:39

Mijn buurman advocaat zegt dat je als huurder in feite enkel naar de vrederechter kan trekken om voor een ontbinding te vragen. Klopt dit?
Is die man echt advocaat?
Je kan aan de Vrederechter ook vragen dat de verhuurder verplicht wordt ervoor te zorgen dat er een bepaalde minimumtemperatuur mogelijk is in het appartement, en dit op straffe van een dwangsom.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

mava105

#8 , 07 feb 2021 16:39

Je kan het de verhuurder ook moeilijk maken door hem iedere dag te mailen dat je koud hebt. Dan zal hij meer dan waarschijnlijk meer definitieve laatregelen nemen.

NatD
Topic Starter

#9 , 07 feb 2021 17:39

Hij is hier net aan het werken! Het enige waar de eigenaar mee akkoord gaat, is dat ik een chauffagist opbel, dat ik die betaal, en dat de eigenaar erbij aanwezig is, of dat hijzelf een chauffagist opbelt, komt op hetzelfde neer. Een sleutel weigert hij me te geven.

Oh, en hij is net komen kijken naar hoe warm (of beter gezegd, hoe koud het hier was) en hield zijn handen op de radiator en zei dat die warm was, hij vroeg toen de thermometer, en hield die vast boven de radiator en keek naar de temperatuur, uiteraard stond de temperatuur dan hoger. Kijk, zeg hij, 't is hier 23 graden, dus 't is niet koud. Ja hoor, thermometer boven de chauffage houden. Aaargh @#&grmbl!!!

@Think, dat woonkantoor, is dat dan het kadaster dat je bedoelt? Het is hier sowieso niet in orde, het is al niet wettelijk dat ik geen toegang heb tot de cv-installatie.

Mailen heeft niet veel nut, hij antwoordt zelden, en trekt het zich niet aan.

Ik vrees dat ik naar de rechtbank zal moeten trekken ...

freelance

#10 , 07 feb 2021 20:31

Vroeger was dit 1 huis met een bakkerij beneden, dat verklaart ook de gedeelde meters en zekeringen, en ook waterleidingen ...
Met de buitenvoeler ingeschakeld is het water 65°, zonder is het 85°. De chauffagist heeft die bewust afgekoppeld, omdat het appartement beneden niet warm genoeg te krijgen is met 65°. Appartement kijkt uit op de noordkant en de ramen kijken uit op het westen, door een hoge muur tussen dit gebouw en dat ernaast, komt er enkel vanaf mei tot september zon binnen in de woonkamer, die immens groot is.
Gezien die omstandigheden heeft een buitenvoeler totaal geen nut ( vroeger wellicht wel , toen de bakker op het eerste verdiep woonde ) , want een buitenvoeler dicteert een bepaalde keteltemperatuur , die dan voor gans het gebouw hetzelfde is .
Uiteraard is een thermometer boven de radiator houden lachwekkend , want één meter verderop kan die al 2 graden minder geven .
Chinese logica waarschijnlijk .
Laat verhuurder weten , dat u bij de vrederechter een aparte chauffage gaat eisen , die op het gelijkvloers moet geplaatst , op zijn kosten uiteraard .
OF dat de keteltemperatuur verhoogt wordt naar 85 , en buitenvoeler definitief uitgeschakeld /verwijderd .
Zal dan mischien chop choy voor zijn geld kiezen .

Als chauffagist moest komen , vraag alleszinds het expansievat te controleren . Dit is in feite de drukregelaar , en die gaat maar een aantal jaar mee .
Regelmatig water moeten bijsteken , wijst op een expantievat die stuk is ( tenzij er een lekkage is ) .

freelance

#11 , 07 feb 2021 20:39

eens in google intikken " woonkantoor" en uw " gemeente"
Google geeft ettelijke resultaten voor " woonbureaus " / immo kantoren .
Maar Stad Antwerpen heeft er wel een .
Toch is dit allemaal boter aan de galg . ALS die al iets gaan ondernemen , zullen ze de eigenaar x aantal maanden tijd geven om "beterschap te beloven " .

Heeft uw woning een vochtprobleem? Of is er schimmel op muren of plafonds? Een adviseur van de stad geeft u advies om het probleem op te lossen:

Maak online een afspraak
Bel 03 338 60 66
Of mail naar woonkantoor@antwerpen.be

Een adviseur kan ook gratis de woning bezoeken om:

de oorzaken van het vochtprobleem te bekijken
oplossingen op maat te geven

Wegens corona vinden momenteel geen huisbezoeken plaats. U kan het aanvraagformulier wel invullen. Zo ontvangen we de info en kunnen we uw vraag bekijken.

Sirkii

#12 , 08 feb 2021 12:08

Vraag de verhuurder om 1 of meerdere radiatoren bij te plaatsen en t zal warm genoeg zijn. Als er weinig buizenwerk voor nodig is kost dat voor plaatstalen radiatoren niet zo veel. Bij watertemperatuur van 85 graden verbrand je je bij aanraking.... De bestaande radiatoren zijn toch niet afgedekt - bv door overhangende gordijnen etc. ...

Wil hij dat niet doen dan kan je idd de juridische weg opgaan zoals hierboven uitgelegd.

KJ86

#13 , 08 feb 2021 13:17

verhuurders de mond laten snoeren en hun buidel laten opentrekken
Het probleem is dat zoiets uiteindelijk altijd wordt doorgerekend naar de huurder. Je moet maar eens betaalbaar proberen te huren bij ons in de streek.

Het is misschien grof om te zeggen maar huurders met een laag inkomen moeten leren rudimentair te wonen. Kopers met weinig geld doen dat ook, die wonen in het algemeen veel slechter.

In dit geval een extra trui aandoen of een dekentje in de zetel is ook een oplossing.

NatD
Topic Starter

#14 , 08 feb 2021 13:54

Vraag de verhuurder om 1 of meerdere radiatoren bij te plaatsen en t zal warm genoeg zijn. Als er weinig buizenwerk voor nodig is kost dat voor plaatstalen radiatoren niet zo veel. Bij watertemperatuur van 85 graden verbrand je je bij aanraking.... De bestaande radiatoren zijn toch niet afgedekt - bv door overhangende gordijnen etc. ...

Wil hij dat niet doen dan kan je idd de juridische weg opgaan zoals hierboven uitgelegd.
Er staan 2 radiatoren hoor, alleen werkt die ene inderdaad maar half en de chauffagist heeft gezegd dat dit komt omdat de vensterbank er vlak boven is (er is een ruimte van een halve cm tussen, dus het komt erop neer dat ofwel de vensterbank te laag is (en het venster dus ook) of de radiator te hoog hangt, geen overhangende gordijnen. De andere radiator staat niet aan een venster ... De buizen hangen bloot aan de muur in de living, en door de watertemperatuur te verhogen heeft hij dat euvel op die manier verholpen. Ik verbrand me niet aan de radiator, enkel aan de buis zou je je kunnen verbranden ...
Daarbij helpt het ook in de andere kamers, de badkamer is nu niet meer warm te krijgen, anders is er een comfortabele temperatuur van 23-24 graden, nu slechts 17 graden (slechts 6m² groot)
De living is wel aan de grote kant, type balzaal, die is 50 m² groot. die dan nog eens uitgeeft op een keuken, die niet afgesloten kan/mag worden want deuropening is volledig in siertegels afgewerkt, en waar geen verwarming is, is ook geen ruimte voor. Er zou ruimte zijn in de living, maar dan moet ik al de helft van mijn livingmeubels weg doen. Ik zie de eigenaar dat echter niet doen, het is volgens hem een opbrengsteigendom, geen investeringseigendom, dus 't mag niks kosten.

Waarom ben ik hier komen wonen, vraag je? 't Was 't enige waar ik terecht kon, vorig contract was afgelopen na 9 jaar omdat die eigenaar renovatiewerken wilde doen ...

Maar 't zal rechtbank worden ...

Oh, en KJ86, ik betaal hier 765 euro, weinig lijkt me dat niet ... ik denk niet dat ik voor dat geld maar met een dikke pullover en een dekentje in de zetel moet zitten.

KJ86

#15 , 08 feb 2021 17:14

Ik schrijf dat niet om te schofferen maar het is gewoon veel gemakkelijker om deze week uit te zitten met een trui dan naar de vrederechter te trekken. Over de prijs kan ik geen uitspraak doen zonder de locatie te kennen, € 765 kan zowel duur als goedkoop zijn.

Als de chinees ontkent dat er een probleem is, kan de vrederechter geen standpunt innemen. Het is aan de eiser om het probleem te bewijzen.
Als de vrederechter toch zou meegaan in het verhaal en ter plekke zou komen kijken of erger een gerechtsexpert zou inschakelen en de chinees lost het probleem op door de keteltemp op te krikken. Wie staat er dan voor aap?

Buurman heeft gelijk, huren is een vertrouwensrelatie onderhouden, ontbinden of inbinden.

Terug naar “Huren”