Verhuren

Phietje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verhuren

#1 , 06 feb 2021 17:19

Wij hebben een eigendom die wij sinds 1 februari verhuren. Graag zou ik de huurovereenkomst, die inmiddels door mij werd opgemaakt, en beide partijen ondertekend werd, toch nog eens laten nalezen om zeker geen 'wettelijke fouten' te maken.
Notarissen schuiven alle tips af op immomakelaars, maar ik kan toch moeilijk naar een makelaar gaan als ik de woning verhuur zonder makelaar, rechtstreeks...
Kan iemand mij helpen waar ik heen kan, aub?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus

#2 , 06 feb 2021 17:56

Wij hebben een eigendom die wij sinds 1 februari verhuren. Graag zou ik de huurovereenkomst, die inmiddels door mij werd opgemaakt, en beide partijen ondertekend werd, toch nog eens laten nalezen om zeker geen 'wettelijke fouten' te maken.
Notarissen schuiven alle tips af op immomakelaars, maar ik kan toch moeilijk naar een makelaar gaan als ik de woning verhuur zonder makelaar, rechtstreeks...
Kan iemand mij helpen waar ik heen kan, aub?
Hier ga je veel info vinden.
https://www.woninghuur.vlaanderen/huurd ... f-01012019

Er zijn intussen al verschillende boeken over de nieuwe Vlaamse huurwetgeving verschenen. Het ene al wat theoretischer dan het andere.
Voor de niet-jurist bijvoorbeeld: https://www.larcier.com/nl/eerste-hulp- ... gKStPD_BwE

Daarin staat een stap-voor-stap uitleg met betrekking tot de kunst van het verhuren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas Morus

#3 , 06 feb 2021 18:45

Zie pagina 19 voor de vereisten van een huurcontract:
https://www.woninghuur.vlaanderen/sites ... df#page=19

Reclame

mava105

#4 , 06 feb 2021 19:47

Als de eigendom al verhuurd is, kan je de voorwaarden niet meer aanpassen, tenzij de huurder akkoord is.

Thomas Morus

#5 , 06 feb 2021 19:59

Als de eigendom al verhuurd is, kan je de voorwaarden niet meer aanpassen, tenzij de huurder akkoord is.
Onder de nieuwe huurwetgeving dienen afwijkingen tov de wet die in het voordeel van de verhuurder zijn als ongeschreven te worden beschouwd.
Afwijkingen in het voordeel van de huurder mogen WEL. Men kan de huurder dus ontslaan van het betalen van bepaalde kosten.
Maar de huurder mag geen kosten aanrekenen boven wat is toegelaten door de huurwetgeving.

Maw asymmetrie in het voordeel van de huurder :shock: .

Phietje
Topic Starter

#6 , 14 feb 2021 15:32

Beste Thomas Morus

Bedankt voor de info, maar ik had die website al bekeken vooraleer het maken van dat contract.

Met vriendelijke groeten
Phietje

Terug naar “Huren”