Verhuurder eist 6 maanden schadevergoeding!

Diana95
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verhuurder eist 6 maanden schadevergoeding!

#1 , 28 jan 2021 14:29

Dag allemaal! We hebben momenteel een huurcontract lopen van 15/07/2018 tot 15/07/2021 dus een driejarig huurcontract. Nu hebben we een huisje gekocht en zouden in april verhuizen. Ik heb dit gemeld aan mijn immokantoor, waar we huren. Ze zeggen dat ik 3 maanden opzegperiode moet doen (wat begrijpelijk is) en nog een maand huur + BTW scahdevergoeding moet betalen omdat ik vroeger mijn contract opzeg. Tot hier akkoord met alles. Maar nu komt het. Ik moeg zoeken naar een huurder die meteen de huur overneemt van mij op 1 mei 2021. Als ik deze huurder niet vind binnen de 3 maanden zou ik tot 15/07/2021 moeten blijven betalen. Ondanks mijn 3 maanden correcte opzeg en schadevergoeding. Dus dan zou ik nog 2.5 maanden extra moeten betalen. Klopt dit wel? Ik heb dit nog nookt gehoord! Volgend hun redenering moet ik mijn contract uitdoen, maar mensen die dan in het eerste jaar opzeggen, zouden nkg 2 jaar huur moeten blijven betalen als er geen nieuwe huurder kan gevonden worden met die redenering. Ik heb ontzettend veel stress hierdoor want een huis kopen is al duur genoeg en nu dit. Kan iemand mij helpen hiermee aub? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 28 jan 2021 14:38

Ik vrees een beetje dat de verhuurder hier wel (grotendeels) gelijk heeft.

Huurcontract ingegaan in 2018 valt nog onder de "oude" regeling, waarbij de huur voor kortlopende contracten quasi onmogelijk vervroegd kon opgezegd worden.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jan 2021 14:49

redenering verhuurder klopt, een driejarig contract van voor 01/01/2019 kan je niet vroegtijdig opzeggen. Je doet het uit tot het eind, of je betaalt een verbrekingsvergoeding.

Ben je zeker dat het een driejarig contract is en geen negenjarig?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 28 jan 2021 15:09

Inderdaad, misschien toch eens controleren welke einddatum er in het contract staat. Als het niet over een contract van drie jaar zou gaan (zoals uzelf wel zegt), komt u er misschien vanaf met 1 maand vergoeding, of zelfs helemaal niets als het niet geregistreerd zou zijn :)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jan 2021 16:23

Een huurcontract van korte duur kan niet voortijdig worden opgezegd tenzij deze mogelijkheid in de huurovereenkomst voorzien is.
Lees dus uw huurovereenkomst goed na om na te gaan of dergelijke mogelijkheid voorzien is.
Het is tegenstrijdig en juridisch onjuist om, zoals de immo zou zeggen, te zeggen dat u kan opzeggen met een opzegtermijn van drie maanden én dat u huur moet betalen tot het einde van de huurovereenkomst. Opzeggen betekent immers dat u het recht hebt eenzijdig een einde te maken aan de overeenkomst. Als de huurovereenkomst die mogelijkheid niet voorziet kan u dit niet bij een huurovereenkomst van korte duur.
Wat kan u dan doen: zoek een nieuwe huurder. Als u een nieuwe huurder vindt en de verhuurder weigert in onderling overleg een einde te maken aan de overeenkomst en een nieuwe huurovereenkomst met de nieuwe huurder af te sluiten kan dit aangemerkt worden als rechtsmisbruik.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Chamch
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jan 2021 16:56

Een huurcontract van korte duur kan niet voortijdig worden opgezegd tenzij deze mogelijkheid in de huurovereenkomst voorzien is.
Lees dus uw huurovereenkomst goed na om na te gaan of dergelijke mogelijkheid voorzien is.
Het is tegenstrijdig en juridisch onjuist om, zoals de immo zou zeggen, te zeggen dat u kan opzeggen met een opzegtermijn van drie maanden én dat u huur moet betalen tot het einde van de huurovereenkomst. Opzeggen betekent immers dat u het recht hebt eenzijdig een einde te maken aan de overeenkomst. Als de huurovereenkomst die mogelijkheid niet voorziet kan u dit niet bij een huurovereenkomst van korte duur.
Wat kan u dan doen: zoek een nieuwe huurder. Als u een nieuwe huurder vindt en de verhuurder weigert in onderling overleg een einde te maken aan de overeenkomst en een nieuwe huurovereenkomst met de nieuwe huurder af te sluiten kan dit aangemerkt worden als rechtsmisbruik.
Sinds wanneer is dat het geval?
Ik zie hier:
"Bij een contract van korte duur is het nu ook mogelijk om eerder te vertrekken. De huurder kan vroeger de woning verlaten door een opzegvergoeding te betalen. Die bedraagt 1,5 maanden huur, 1 maand huur of een halve maand huur naargelang het huurcontract door de opzeg eindigt in het eerste, tweede of derde jaar van de huur." Wel heb ik vaker gehoord over contracten waar je de eerste jaar 3 maand huur betaalde, 2e jaar 2 maand, 3e jaar 1 maand.

Contract korte duur is minder dan 3 jaar.

@Originele poster: ik zou maar eens informeren bij een prodeo. Kan absoluut niet dat je 6 maand huur moet betalen om er vroeger uit te mogen, dat is een grap en machtsmisbruik tegenover een onwetende partij.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 jan 2021 18:15

Sinds wanneer is dat het geval?
Ik zie hier:
"Bij een contract van korte duur is het nu ook mogelijk om eerder te vertrekken. De huurder kan vroeger de woning verlaten door een opzegvergoeding te betalen. Die bedraagt 1,5 maanden huur, 1 maand huur of een halve maand huur naargelang het huurcontract door de opzeg eindigt in het eerste, tweede of derde jaar van de huur."
Dit is een bepaling uit het Vlaams Woninghuurdecreet. Dit is maar van toepassing voor huurovereenkomsten afgesloten vanaf 1 januari 2019. Het gaat hier om een huurovereenkomst afgesloten in 2018 waarop die bepaling niet van toepassing is.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Diana95
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 jan 2021 22:09

Ja ik begrijp dat dit een contract is van voor 2019, indien er geen plaats is voorzien in het contract voor opzeg, zou ik weten dat we gewoon het moeten uitdoen. Maar in ons contract staat dit geschreven: ' 2. Beëindiging door de huurder
De huurder mag op elk ogenblik vertrekken op voorwaarde dat hij aan de verhuurder een opzegging van 3 maand
betekent. Hij hoeft zijn opzegging nooit te motiveren.
Gedurende de eerste drie jaren van de huurovereenkomst moet hij nochtans aan de verhuurder een vergoeding
betalen gelijk aan 3, 2 of 1 maand huur, naargelang hij tijdens het eerste, tweede of derde jaar vertrekt.
In deze context dient ook te worden gewezen op de speciale beëindigingmogelijkheid voor de gevallen waarin de'. Dat is alles wat er staat in verband met beëindigen van contract door de huurder voor die 3 jaar. Mijns inziens staat er duidelijk dat we kunnen opzeggen wanneer we wille, mits respecteren van de 3 maand opzegtermijn en bijbehorende schadevergoeding,maar niets over blijven betalen tot contract ten einde is als er geen andere huurder kan gevonden worden. Ondertussen heb ik het hele contract uitgekamd en dit is het enige. Zoals ik eerder vemeld, zo zouden ze van iemand die het eerste jaar zijn contract beëindigt kunnen eisen dat hij nog 2 jaar huur blijft betalen als ze geen andere huurder vinden. Dat kan toch niet zomaar dat ze eisen dat je je contract uitbetaalt als ze zelf voorzien dat een opzeg mogelijk is op hum contract. Aangezien alles volledig via immo verloopt zullen ze wel het contract geregistreerd hebben ook. Wat denken jullkllie als jullie het zo zien, als een objectieve partij?

Chamch
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 jan 2021 22:19

Sorry maar volgens mij klopt dat gedoe van voor 2019 niet. Er staat letterlijk in uw contract dat je de eerste jaar 3 maand schadevergoeding betaalt, 2e jaar 2 maand, 1e jaar 1 maand. Ik zou het eens goed fluoriseren en gaan tonen aan uw immo kantoor of verhuurder, verder enkel nog succes wensen met hun eisen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 jan 2021 22:43

Zie #6
Een huurcontract van korte duur kan niet voortijdig worden opgezegd tenzij deze mogelijkheid in de huurovereenkomst voorzien is.
Lees dus uw huurovereenkomst goed na om na te gaan of dergelijke mogelijkheid voorzien is.
Als uw huurovereenkomst dit voorziet kan u opzeggen volgens de modaliteiten die hierin bepaald zijn. Ik kan dit uiteraard niet nagaan, ik zie de huurovereenkomst niet. De ervaring leert mij echter dat het niet altijd zo eenvoudig is om dit te lezen. Vaak worden modelovereenkomsten gebruikt die men dan moet aanpassen: ofwel contract van bepaalde duur, ofwel contract van negen jaar en wordt dan in de huurovereenkomst een bepaling opgenomen zoals u hier weergeeft, maar enkel voor de huurovereenkomst van negen jaar. Lees dus zorgvuldig uw huurovereenkomst of laat die nalezen door iemand die er iets van kent, bijvoorbeeld gratis juridisch advies dat georganiseerd wordt door de balies.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

freelance
Berichten: 2615

#11 , 29 jan 2021 02:34

De vraag kan gesteld worden welk soort ( duur ) dit contract is , en dan kijken naar de wettelijke bepalingen , en de eventuele bepalingen in het contract .

De mogelijkheden zijn ( Burgerlijk Wetboek - Huur van woningen bestemd als hoofdverblijfplaats / oude woning huurwet van voor 2019 )
1/ ofwel heeft de overeenkomst een duur van negen jaar
2/ ;• ofwel heeft de overeenkomst een duur van drie jaar of minder: de overeenkomst met een korte duur;
3/ • ofwel heeft de overeenkomst een duur van meer dan negen jaar: de overeenkomst met een lan-ge duur;
4/ • ofwel wordt de overeenkomst gesloten voor het leven van de huurder: de levenslange huurover-eenkomst


Artikel 3 §1
De huurovereenkomst beloopt geen negen jaar wanneer:• een overeenkomst gesloten wordt voor een duur van drie jaar of minder;

Dus , u hebt een overeenkomst van korte duur

Opzegmogelijkheden
Voor Korte duur ; Artikel 3 § 6
Noch de huurder, noch de verhuurder kunnen de overeenkomst vroegtijdig beëindigen tenzij contractueel anders werd overeengekomen
de overeenkomst kan worden beëindigd mits een opzeggingstermijn van drie maand te betekenen voor het verstrijken van de overeengekomen termijn;


Hierin is dus de mogelijkheid voorzien om een andere beeindiging overeen te komen .

Uw contract stelt :

' 2. Beëindiging door de huurder
De huurder mag op elk ogenblik vertrekken op voorwaarde dat hij aan de verhuurder een opzegging van 3 maand
betekent. Hij hoeft zijn opzegging nooit te motiveren.
Gedurende de eerste drie jaren van de huurovereenkomst moet hij nochtans aan de verhuurder een vergoeding
betalen gelijk aan 3, 2 of 1 maand huur, naargelang hij tijdens het eerste, tweede of derde jaar vertrekt .


U zegt op met 3 maand vooropzeg ( noteer dat de opzeg pas ingaat de 1e van de maand volgend op de opzeg , en niet de 15e )
en u bent een vergoeding verschuldigd van 1 maand huur ( aangezien uw derde jaar )

Ik denk dus dat de wetgeving duidelijk genoeg is hierin .
En als er verder niets meer in uw contract staat daarover , of andere bepalingen die u zouden verplichten om een nieuwe huurder aan te brengen of dergelijke ,
Dan zou ik dit zo melden aan het immo kantoor , en hen er op wijzen , dat dit overeenstemt met wat in het contract staat / Niets meer en niets minder .
Laat hen ook weten , dat er over het zoeken naar een nieuwe huurder NIETS vermeld staat in het contract , en u zich daar niet toe kan verplicht voelen .
Zorg dat dit schriftelijk gebeurd , met bewijs dat ze dit ontvangen /gelezen hebben .

Ter info : In de nieuwe huurwetgeving is inderdaad voorzien dat de huurder voortijdig kan opzeggen , en kan compenseren door het zoeken naar een nieuwe huurder .
Dus de immo gebruikt/misbruikt deze mogelijkheid uit de nieuwe huurwet , die niet van toepassing is op uw contract die onder de oude huurwet valt .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Diana95
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 feb 2021 13:55

Even een update van de situatie, we hebben ons opzeg dus doorgegeven op 28 februari, daar duidelijk in het contract staat dat de eerste 3 jaar opzeg mogelijk is. Nu krijgen we een document, die we moeten tekenen. Hierop staat:
- dat wij zelf opzeggen zonder akkoord van de verhuurder
- geen opzegperiode van 3 maanden moeten respecteren
- dat we een huurder moeten zoeken, die meteen het contract overneemt van ons
- als dit niet lukt, moeten we tot 15 juli blijven betalen (tot het contract is verlopen)
- daarbovenop nog altijd 1 maand + BTW schadevergoeding moeten betalen (waarom zelfs het contract is gewoon uitgedaan)

In totaal dus en contract uitdoen/huurder vinden en schadevergoeding van 1 maand + btw betalen en nog de moeite doen om een niejwe huurder te vinden.

Dit lijkt mij nu echt wel te gek voor woorden. Kan dit wel?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

freelance
Berichten: 2615

#13 , 01 feb 2021 14:14

Kan niet .
Brief negeren , of protesteren . NIET ondertekenen .
Wat in het contract staat is van tel . De rest is irrelevant .
Uw opzeg begint op 1 maart en loopt 3 maand ( einde 31mei ) Deze dus betalen . Plus 1 maand vergoeding ( de huursom , dus geen extra BTW ) .
Als er nadien problemen komen = vrederechter .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 feb 2021 14:35

Ik ben toch voorzichtig. Alles hangt af van het feit of u uw contract goed gelezen hebt. De ervaring heeft mij geleerd dat contracten nogal eens foutief gelezen worden. Kan u het contract niet ergens posten zodat we het kunnen lezen?
Hebt u de immo al laten weten dat u volgens het contract gewoon mag opzeggen met een opzegtermijn van drie maanden? Doe dit en kijk eens wat hun reactie is.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

freelance
Berichten: 2615

#15 , 01 feb 2021 15:24

Ik ben toch voorzichtig. Alles hangt af van het feit of u uw contract goed gelezen hebt. De ervaring heeft mij geleerd dat contracten nogal eens foutief gelezen worden. Kan u het contract niet ergens posten zodat we het kunnen lezen?
Geen bezwaar .
Maar ik ga af op wat hier gepost wordt .
Als de TS bewust elementen zou achterhouden , kan het alleen maar in hun nadeel zijn .
Hebt u de immo al laten weten dat u volgens het contract gewoon mag opzeggen met een opzegtermijn van drie maanden? Doe dit en kijk eens wat hun reactie is.
Zie laatste post TS .
" Even een update van de situatie, we hebben ons opzeg dus doorgegeven op 28 februari, daar duidelijk in het contract staat dat de eerste 3 jaar opzeg mogelijk is. Nu krijgen we een document, die we moeten tekenen. Hierop staat: "

Moet waarschijnlijk 28 januari zijn .
Waardoor mijn antwoord veranderd naar : " einde opzeg 30 april "
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”