Hallo,
Ik ben eigenaar van een eengezinswoning in Vlaanderen als privé-persoon.
Dit in het kader van een hypotheeklening.
Daarnaast ben ik zelfstandig ondernemer.
Het maakt mij eigenlijk weinig uit waar de zetel van mijn bv te vestigen in die zin dat ik op dit moment niet verwacht de klanten er fysiek te verwelkomen.
Het gaat meer bepaald om consultancy, waarbij 90% (desnoods maak ik er 100% van) van het werk virtueel of op het kantoor vd klant plaatsvindt.
Eén van de pistes die ik bekijk, is de volgende:
- in de woning één kamer, met een aparte ingang vanaf de openbare weg, afscheiden van de rest van de woning, eventueel plaats ik eerst een wastafel en toilet in die kamer. Alle meters blijven echter gemeenschappelijk.
- mijn bv op dit adres vestigen, met de bedoeling dat de zakelijke activiteiten enkel in die kamer plaatsvinden
- een huursom te verkrijgen, te betalen door mijn bv aan mij als particulier-eigenaar van het pand
- mijzelf er als privé-persoon uit te schrijven en in te trekken bij mijn familie (domiciliëring daar nemen) of mij als privé-persoon in het buitenland te vestigen (bv moet echter Belgisch blijven)
- het pand in kwestie, uitgezonderd die ene kamer, aan een andere particulier te verhuren en daar ook een huursom van te verkrijgen, met de verplichting die huurder een forfaitaire korting van 100 euro per maand te geven, bedoeld als bijdrage vd vennootschap in de kost vd gemeenschappelijke nutsvoorzieningen
Is deze constructie mogelijk? Zo ja:
1) is een aparte ingang voor de "vennootschapsruimte" vanaf de openbare weg een sine qua non of maakt het niet uit?
2) wat moet ik regelen om die constructie uit te voeren?
3) Ik zal dan vermoedelijk twee adressen moeten aanvragen bij de gemeente met Straatnaam 1a en Straatnaam 1b?
4) moet ik de bank informeren? Heeft de bank een rol hier, kunnen ze dit bijvoorbeeld weigeren?
Zo nee:
Waarom niet? Zolang ikzelf de rol van die vreemde particuliere huurder speel, is dat toch de doodnormaalste zaak?