Huur kot niet betalen door overmacht

JimmyB01
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huur kot niet betalen door overmacht

#1 , 11 jan 2021 20:58

Dag allemaal

Ik huur een kot in Hasselt en wou deze vroegtijdig beëindigen, omdat ik verwacht dat tijdens dit academiejaar geen on-campus les meer gegeven gaat worden. Ik wou dus vragen aan mijn kotbaas of we samen tot een vroegtijdige beëindiging van het huurcontract konden geraken.

Ik heb een 12 maanden huurcontract, waar niet in staat dat er vroegtijdig een contract beëindigt kan worden, tenzij de huurder overlijdt, of stopt met de schoolopleiding. Dit contract is ingegaan op september 2020 en loopt tot en met augustus 2021.

De reactie van mijn kotbaas was echter niet wat ik gehoopt had. Mijn kotbaas gaat opzoek naar een nieuwe huurder, maar eist wel dat ik de huurprijs blijf betalen totdat er een nieuwe huurder gevonden is.

Nu wil ik echter beroepen op overmacht, omdat ik in Nederland woonachtig ben en dus niet naar België mag reizen, omdat dit niet onder "noodzakelijke reizen" valt. Als ik niet tot mijn kot kan geraken, hoef ik toch ook geen huur te betalen, omdat de tegenprestatie, genot hebben van het kot, er niet is?

Ook vroeg ik mij af of ik de huur van januari kan terugvorderen, omdat ik deze wel betaald heb, maar heel januari niet naar België mag reizen, vanwege niet-noodzakelijk. Ook hier is dus de tegenprestatie niet geleverd geworden?

Ontzettend bedankt voor jullie antwoord alvast!

Met vriendelijke groeten
Jimmy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 11 jan 2021 21:10

Uw kotbaas heeft niets te maken met de Nederlandse wetgeving over wat een noodzakelijke verplaatsing is.

Anderzijds, heeft een horeca-uitbater met soortgelijke redenering recent nog gelijk gekregen dat hij zijn huur niet meer betaalde. Dit was uiteraard wel handelshuur en valt dus niet gelijk te stellen. De vraag gaat vooral zijn of u het risico wil nemen dit voor de rechtbank te laten komen.

JimmyB01
Topic Starter

#3 , 11 jan 2021 21:28

Bedankt voor uw snel antwoord!

Kan ik me dus niet beroepen op overmacht, omdat, als ik de grens overga, een boete krijg. Omdat ik niet noodzakelijk in België ben en daarom de tegenprestatie niet geleverd kan worden?

Reclame

lukasi

#4 , 11 jan 2021 21:39

Iets huren wil niet zeggen dat je er constant gebruik moet van kunnen maken.
Betaal je dan ook geen huur als je naar de les bent?

scorpioen

#5 , 11 jan 2021 21:39

Je kan het altijd proberen bij de rechter.
Zoals de handelshuurder die gelijk kreeg van de vrederechter. Maar tegen dit vonnis werd beroep aangetekend. Dus als precedent is het voorlopig weinig overtuigend.
Overmacht heeft betrekking op: een partij kan haar contractuele verbintenissen niet naleven. Wat is jou verbintenis? De huur betalen. Kan je die door overmacht niet naleven? Neen.
Wat is de verplichting van de verhuurder? Jou het rustig genot verzekeren van het gehuurde goed. Dat doet hij. Als je dit kot niet kan gebruiken is dat niet door de schuld van de verhuurder, maar (eventueel, ik ken de Nederlandse wetgeving niet die je zou verbieden naar België te komen, is dat verbod er echt? Ik denk het niet.) door de overheid.
Van overmacht is dus m.i. geen sprake.
Tussen haakjes: ik denk dan ook dat dat vonnis van de vrederechter in beroep zal hervormd worden.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

JimmyB01
Topic Starter

#6 , 11 jan 2021 21:56

Bedankt voor uw antwoord!

Ik kan inderdaad naar België komen, maar dit mag niet van de Nederlandse overheid, omdat naar kot gaan in België, niet gezien wordt als een "noodzakelijk" verplaatsing en hiervoor krijg ik een boete, mocht ik betrapt worden. Onderstaand artikel vond ik en daarom ook dat ik deze vraag hier gesteld heb.

"Volgens de minister van wonen moet de student of zijn ouders de huur blijven betalen, aangezien dit een verplichting is van de huurder. Je kan uiteraard wel trachten met je verhuurder tot een minnelijke beëindiging te komen en hem uitleggen dat je de huur niet kunt betalen.
Mocht de verhuurder daar niet mee akkoord gaan en de vrederechter moet hier uiteindelijk over oordelen, dan raden we de huurder toch aan om overmacht in te roepen en meer bepaald ‘le fait du prince’. Huurders kunnen namelijk het genot van de studentenkamer niet hebben wanneer zij thuis zitten en de verplaatsing naar het kot niet mochten maken aangezien dit geen essentiële verplaatsing was. Dat is immers verboden op straffe van een boete. Dat betekent dat de huurder dus tijdelijk het genot van de huurwoning niet heeft. Het betalen van de huur is echter de tegenprestatie van de huurder in ruil voor het leveren van het huurgenot door de verhuurder."

Zou ik volgens dit artikel inderdaad overmacht kunnen inroepen? Of heeft dit artikel het niet bij het rechte eind, met betrekking tot de geleverde prestatie van de verhuurder?

Nogmaals bedankt voor uw antwoorden en we gaan zeker nog verder in contact met de verhuurder om te zien of we eruit komen!

Bron: https://huurdersplatform.be/hb/actualit ... reloaded=1

LeenW

#7 , 11 jan 2021 22:03

Uiteraard dat een platform voor huurders het opneemt voor de huurders, dat maakt het nog geen feit. Het is voor iedereen een beetje afwachten wat de rechtbanken gaan doen, aangezien we deze toestand nog nooit meegemaakt hebben.

scorpioen

#8 , 11 jan 2021 22:47

Ik kan inderdaad naar België komen, maar dit mag niet van de Nederlandse overheid, omdat naar kot gaan in België, niet gezien wordt als een "noodzakelijk" verplaatsing en hiervoor krijg ik een boete, mocht ik betrapt worden.
Ik dacht dat Nederlanders zelfs bij ons mochten komen winkelen. Waar kan ik dit verbod terugvinden?
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

JimmyB01
Topic Starter

#9 , 11 jan 2021 22:51

Thomas Morus

#10 , 11 jan 2021 23:04

Geen verbod om naar een kot in België te komen.....je mag er zelfs in quarantaine gaan zitten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX

#11 , 12 jan 2021 10:01

Jimmy,

Ik zie in uw link geen verbod van de Nederlandse overheid WEL EEN ADVIES.
Is zoals in België : streng advies om niet op verlof/vakantie te reizen is en blijft een tweeslachtige redenering. Zie maar de bijkomende besmettingen.
Dit weekend toch tal van Nederlanders op de Meir Antwerpen.

En zoals Thomas terecht zegt : geen verbod.

freelance

#12 , 14 jan 2021 03:20

De reactie van mijn kotbaas was echter niet wat ik gehoopt had. Mijn kotbaas gaat opzoek naar een nieuwe huurder, maar eist wel dat ik de huurprijs blijf betalen totdat er een nieuwe huurder gevonden is.
Tussen hoop en gelijk is een groot verschil .
U hoopt . Kotbaas heeft gelijk .
Niets belet u om zelf ook voor een andere huurder te zorgen . Waarmee kotbaas u dankbaar zal zijn .
Nu wil ik echter beroepen op overmacht, omdat ik in Nederland woonachtig ben en dus niet naar België mag reizen, omdat dit niet onder "noodzakelijke reizen" valt. Als ik niet tot mijn kot kan geraken, hoef ik toch ook geen huur te betalen, omdat de tegenprestatie, genot hebben van het kot, er niet is?
Vanuit Nederland mag men wel degelijk naar Belgie .
De tegenprestatie is dat de kotbaas zich verbonden heeft om u een rustig verblijf te gunnen in een kot .
Daar schiet de kotbaas niet in tekort , maar wel allerlei maatregelen die maken dat IEDEREEN met overmacht te maken heeft .
omdat ik verwacht dat tijdens dit academiejaar geen on-campus les meer gegeven gaat worden
En daar zit dan ook de werkelijke oorzaak/overmacht , als het zou waar zijn dat er dit jaar geen on-campus les meer zou gegeven worden . Waar u wellicht ook geen zekerheid over heeft .
Het artikel is van een bedenkelijk allooi .
Blaast warm en koud tegelijk .
Hopelijk leert u meer hier op dit forum .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”