Dag allemaal
Ik huur een kot in Hasselt en wou deze vroegtijdig beëindigen, omdat ik verwacht dat tijdens dit academiejaar geen on-campus les meer gegeven gaat worden. Ik wou dus vragen aan mijn kotbaas of we samen tot een vroegtijdige beëindiging van het huurcontract konden geraken.
Ik heb een 12 maanden huurcontract, waar niet in staat dat er vroegtijdig een contract beëindigt kan worden, tenzij de huurder overlijdt, of stopt met de schoolopleiding. Dit contract is ingegaan op september 2020 en loopt tot en met augustus 2021.
De reactie van mijn kotbaas was echter niet wat ik gehoopt had. Mijn kotbaas gaat opzoek naar een nieuwe huurder, maar eist wel dat ik de huurprijs blijf betalen totdat er een nieuwe huurder gevonden is.
Nu wil ik echter beroepen op overmacht, omdat ik in Nederland woonachtig ben en dus niet naar België mag reizen, omdat dit niet onder "noodzakelijke reizen" valt. Als ik niet tot mijn kot kan geraken, hoef ik toch ook geen huur te betalen, omdat de tegenprestatie, genot hebben van het kot, er niet is?
Ook vroeg ik mij af of ik de huur van januari kan terugvorderen, omdat ik deze wel betaald heb, maar heel januari niet naar België mag reizen, vanwege niet-noodzakelijk. Ook hier is dus de tegenprestatie niet geleverd geworden?
Ontzettend bedankt voor jullie antwoord alvast!
Met vriendelijke groeten
Jimmy