Huurcontract

Gebruiker321
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurcontract

#1 , 10 jan 2021 13:41

In het huurcontract dat ik heb ondertekend, staat de volgende zin:

Er zal tussen partijen op gemene kosten een omstandige plaatsbeschrijving op tegenspraak worden opgemaakt, zowel bij de intrede van de huurder als bij het verlaten van het goed. Zij duiden daartoe in letter G van de bijzondere voorwaarden genoemde persoon aan.

Er staat ook dit:

Plaatsbeschrijvingen opgesteld door: X, gemandateerd door beide partijen, alsook zal de uittredende plaatsbeschrijving worden opgesteld door X

Betekent dit dat ik ermee akkoord ben gegaan dat er een expert wordt aangeduid voor de uittredende plaatsbeschrijving? Hoeft de plaatsbeschrijving in dit geval niet op tegenspraak te gebeuren en door mij te worden ondertekend? Bestaat er m.a.w. geen wettelijke basis voor mij om de uittredende plaatsbeschrijving te betwisten?

Bij de intredende plaatsbeschrijving werd me wél gevraagd om de PB te ondertekenen en opmerkingen te geven.

EDIT: ik was dus niet aanwezig bij de uittredende PB en er werd me niet gevraagd die te ondertekenen. Om deze reden wil ik de PB betwisten. Zie mijn vorige posts.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 10 jan 2021 15:40

Er zal tussen partijen op gemene kosten een omstandige plaatsbeschrijving op tegenspraak worden opgemaakt, zowel bij de intrede van de huurder als bij het verlaten van het goed. Zij duiden daartoe in letter G van de bijzondere voorwaarden genoemde persoon aan.

Er staat ook dit:

Plaatsbeschrijvingen opgesteld door: X, gemandateerd door beide partijen, alsook zal de uittredende plaatsbeschrijving worden opgesteld door X
S is blijkbaar door beiden gemandateerd, is volmachthouder... En dan is het toch net hetzelfde als dat u daar aanwezig bent? U duidt op voorhand iemand aan om u te vertegenwoordigen.

Gebruiker321
Topic Starter

#3 , 10 jan 2021 16:10

Er staat ook dit:

S is blijkbaar door beiden gemandateerd, is volmachthouder... En dan is het toch net hetzelfde als dat u daar aanwezig bent? U duidt op voorhand iemand aan om u te vertegenwoordigen.
Ik interpreteer dit eerder als dat ik de toestemming heb gegeven dat die makelaar (X) de PB zou uitvoeren, meer niet. Dat ik deze toestemming heb gegeven, wil toch niet zeggen dat ik automatisch akkoord ben met wat de makelaar allemaal uitvoert?

Een mandaat is toch niet hetzelfde als een volmacht? Op de uittredende PB staat dat de makelaar de PB heeft opgemaakt in aanwezigheid van beide partijen of in het bezit van hun volmacht. Dat zinnetje in het contract kan toch moeilijk als volmacht gelden?

Reclame

scorpioen

#4 , 10 jan 2021 17:23

M.i. dient de persoon die de plaatsbeschrijving opmaakte beschouwd te worden als een deskundige die door beide partijen "gemandateerd wordt", dit wil zeggen aangesteld wordt om de plaatsbeschrijving op tegensprekelijke wijze op te stellen.
Dit betekent dat u:
- moet uitgenodigd worden om aanwezig te zijn bij het plaatsbezoek van deze deskundige; als u uitgenodigd bent om aanwezig te zijn heeft het verder geen enkel belang voor de geldigheid van het verslag of u al dan niet aanwezig was;
- deze deskundige u een verslag moet opstellen waarop u uw opmerkingen moet kunnen maken
- deze deskundige uw opmerkingen moet beantwoorden en een definitief verslag opstelt;
- het niet nodig is dat u deze plaatsbeschrijving ondertekent;
- dit verslag van de deskundige voor de rechter enkel een advies is zoals een gerechtelijk deskundig verslag, maar dus niet bindend; u kan de opmerkingen die u had en die niet weerhouden werden door de deskundige aan de rechter voorleggen, die zal oordelen.

Als aan al deze voorwaarden niet voldaan is, is dit enkel een eenzijdig verslag.
Dat betekent niet dat het geen enkele bewijswaarde heeft. Maar de bewijswaarde ervan is zeer beperkt en afhankelijk van de betwisting die u voert.
Hoe dan ook zou ik aanraden de betwisting niet enkel te voeren op basis van formele argumenten, maar ook inhoudelijk. Ik vermoed dat u ondertussen de plaatsbeschrijving ontving. Betwist per aangetekend schrijven gemotiveerd de schadeposten waarmee u niet akkoord gaat. Betwist eventueel ook dat het verslag tegensprekelijk werd opgesteld.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

freelance

#5 , 10 jan 2021 21:08

viewtopic.php?f=51&t=115875&p=647660#p647660
Er zal tussen partijen op gemene kosten een omstandige plaatsbeschrijving op tegenspraak worden opgemaakt,
Op tegenspraak betekent dat u het recht hebt om dit al dan niet tegen te spreken .
Daarvoor moet men u natuurlijk uitnodigen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”