Huurwaarborg

KellyVanhamme
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg

#1 , 03 jan 2021 18:59

Mijn ex en ik huurden samen een appartement.
We waren/zijn nog jong en leenden elke de helft (650 euro) van de huurwaarborg bij het OCMW. Beide betaalden we dit op termijn ook terug aan het OCMW.
Wij zijn nu uit elkaar en ik ben verhuisd. Ze wil me echter de helft van de waarborg niet geven (waar ik wel recht op heb, denk ik?).
Dit duurt ondertussen al 3 maanden en ik vroeg me af of ik hier iets aan kan doen, op juridisch vlak?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox

#2 , 03 jan 2021 19:01

Bent u geschrapt van het huurcontract?

KellyVanhamme
Topic Starter

#3 , 03 jan 2021 19:07

Ondertussen ben ik van het huurcontract geschrapt, ja.
Ik heb de aanvraag hiervoor via mail gedaan dus ik kan het wel terugvinden.

Reclame

Blaatpraat

#4 , 04 jan 2021 18:33

Heeft er een plaatsbeschrijving plaatsgevonden aan het begin en aan het einde van uw huurperiode?

Wanneer ging het huurcontract in? Voor 2019 of vanaf 2019 (of later)?

freelance

#5 , 05 jan 2021 00:27

De huurder die overblijft kan de (helft van ) de huurwaarborg niet vrijgeven , want deze staat vast zolang de huurder daar nog verder huurt .
Wat wel kan is dat de vertrekkende huurder een "bedrag gelijk aan de helft van de waarborg " kan eisen van de blijvende huurder .
Op voorwaarde :
1/ de vertrekkende huurder kan bewijzen de helft van de waarborg betaald te hebben , of bewijst van die huurwaarborg , gegarandeerd door het OCMW , terugbetaald heeft aan de instelling die het bedrag voldaan heeft .
2/ de vertrekkende huurder kan bewijzen dat zijn/haar naam uit het huurcontract geschrapt is ( met
medeweten/akkoord van verhuurder dus ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”