Eigenaar laadt wagen op in gemeenschappelijke ruimte

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

Eigenaar laadt wagen op in gemeenschappelijke ruimte

#1 , 31 dec 2020 17:09

Situatie:
- Gebouw met 2 appartementen en 2 studentenstudio's
- Appartement op ste verdieping zit op 1 aparte meter, aangezien die op zonnepanelen aangesloten is.
- Appartement gelijkvloers en 2 studentenstudio's en gemeenschappelijke ruimtes zijn aangesloten op een gemeenschappelijke meter.
- Er is overeengekomen dat appartement op gelijkvloers de helft betaalt van de gemeenschappelijke elektriciteit, aangezien die een wasmachine en droogkast heeft en ook gebruikt.
- 1 Studentenstudio is verhuurd aan een student, de andere staat leeg, maar wordt verhuurd aan toeristen (zelfs in Corona-tijd).

De eigenaar vindt dat hij het recht heeft om zijn wagen op te laden, gebruik makende van de elektriciteit in de gemeenschappelijke fietsenberging, omdat hij de helft van de elektriciteit betaalt, wat op zich niet klopt, aangezien de ene student ook voorschotten moet betalen op zijn energie en water en dusdanig 1/4 van de elektriciteit betaalt.

Vraag: mag hij dat? Wetende dat hij daarvoor ook op de oprit staat en zodoende de garage blokkeert waarvoor ik ook aparte huur betaal?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 31 dec 2020 17:23

Dat hangt van de verdeelsleutel af. De eigenaar probeert het verbruik in evenwicht te brengen omdat het vakantieappartement waarschijnlijk meer leeg staat dan dat het verhuurd is.

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 dec 2020 17:35

Dat hangt van de verdeelsleutel af. De eigenaar probeert het verbruik in evenwicht te brengen omdat het vakantieappartement waarschijnlijk meer leeg staat dan dat het verhuurd is.
1/2 voor het gelijkvloers, 1/4 voor de studentenstudio's, staat inderdaad wel meer leeg dit jaar, akkoord, maar hij verdient er ook veel meer aan als het verhuurd is, en heeft zelfs liever dat er toeristen zijn dan studenten. Laat me zeggen dat hij op 10 nachten verhuurd aan toeristen evenveel verdient als 1 maand huur voor het gelijkvloers + de garage ...

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 01 jan 2021 09:49

Euh...

Gelukkig 2021 om te beginnen :)

En wat die verhuurder "verdient" aan dat appartement (let wel, dat is bruto! ), heeft niets te maken met de manier van afrekenen.

En erg fraai is het inderdaad niet om een auto te laten rijden op een gemeenschappelijk betaalde elektriciteitsmeter, zeker zonder vooraf gemaakte afspraken.

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jan 2021 14:22

Euh...

Gelukkig 2021 om te beginnen :)

En wat die verhuurder "verdient" aan dat appartement (let wel, dat is bruto! ), heeft niets te maken met de manier van afrekenen.

En erg fraai is het inderdaad niet om een auto te laten rijden op een gemeenschappelijk betaalde elektriciteitsmeter, zeker zonder vooraf gemaakte afspraken.
Nee, uiteraard heeft dat niks te maken met de manier van afrekenen. Het berekenen laat hij trouwens aan mij over, na een "akkefietje" het eerste jaar. Toen vond hij nog dat hij recht had op de gratis elektriciteit voor de studentenstudio's van de zonnepanelen van het eerste verdiep en telde hij de rekeningen van de zonnepanelen en de andere meter op en deelde hij die door 2. (Chinese logica) De helft voor die met de zonnepanelen en de helft voor het gelijkvloers. Dat ging uiteraard niet door, aangezien appartement op het gelijkvloers geen zonnepanelen heeft en dus ook geen achteruitlopende meter heeft. Sedertdien stuurt hij gewoon de afrekeningen naar het immo kantoor, dat op zijn beurt vraagt aan mij om de rekeningen te maken, wat ik heel overzichtelijk doe.

Dus eigenlijk zijn er nooit vooraf gemaakte afspraken geweest. Dat hij elektriciteit gebruikt om de studio schoon te maken voor en nadat de toeristen er geweest zijn, dat is maar normaal, niks op tegen. Hoeveel keer hij zijn auto oplaadt, dat weet ik ook niet, want mijn appartement ligt aan de achterkant van het gebouw zodoende is er geen enkel venster dat uitkijkt op de straat. Dus doet hij dat 1 keer op een maand of 1 keer op een week of elke dag, ik zou het niet weten. Het is louter toevallig dat ik het gezien heb, omdat ik in principe bijna niet in de fietsenberging moet zijn, aangezien ik de garage huur. Maar de fietsenberging komt wel uit op mijn privé koer dus mijn tuinmateriaal staat er. Zijn wagen staat er wel veel, dat zie ik dan als ik naar buiten ga langs de voordeur, het laadpunt van zijn auto zit aan de andere kant ...

En, bosprocureur, ook een gelukkig nieuwjaar voor jou, en ook voor iedereen die dit forum leest :)

Sirkii
Berichten: 5417

#6 , 02 jan 2021 11:59

Verhuizen lijkt mij de beste optie. ...

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 jan 2021 13:48

Verhuizen lijkt mij de beste optie. ...
Oh, wees gerust, dat heb ik geprobeerd! Maar ik sta op invaliditeit en heb 2 honden (samen 22 kilo) en dat staat per definitie gelijk aan een marginaal persoon die zijn huur niet betaalt en de eigenaar zijn woning afbreekt, de goeie referenties van huidig immo kantoor en vorige verhuurder maakten totaal niks uit. Dus na 8 maanden zoeken heb ik dat opgegeven, de stress deed me meer kwaad dan goed. En ja, ik sta op de wachtlijst voor een sociale woning, al 7 jaar ondertussen dus ik moet het doen in deze woning ...

Terug naar “Huren”