Gemeubeld verhuren?

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

Gemeubeld verhuren?

#1 , 26 dec 2020 06:55

Gemeubeld verhuren? Waarom aangeven?

Een appartement gemeubeld verhuren heeft het nadeel dat 40% van de globale huurprijs slaat op het roerende gedeelte (meubels en huishoudapparaten, w.o. was- en afwasmachine). 40% van die roerende inkomsten wordt belast aan 30% (waar haalt men het?). Nu kan je een opsplitsing maken door de huur van het appartement en van het roerend goed, wat voordeliger is, maar waarom al dat gedoe?
Ik verhuur aan mijn 91-jarige schoonmoeder (woont naast mij) een klein appartement (1 slaapkamer). Als ze sterft of naar een zorgcentrum moet, laat ze alle meubels en huishoudtoestellen achter. En stel: ik zet het appartement te huur zonder dat erin het contract sprake is van gemeubeld. Als de kandidaat huurder zegt dat alle meubels, en zeker alle huishoudtoestellen, mogen blijven staan (die kans is groot), dan kan ik ze toch in bruikleen geven, of niet? Ik maak dan een documentje op waarin alles beschreven en gefotografeerd staat, en dat het om bruikleen gaat, zonder vergoeding. Uiteraard is dat laatste niet waar, voor dat bruikleen betaalt hij bijvoorbeeld 50€ per maand uit de hand; een win-win situatie, zeker als de huurder(s) (maximaal 2 domicilieringen) of het jonge koppel niet van plan zijn om 9 jaar te blijven (bijvoorbeeld studenten; Ik woon op een boogscheut van de Campus Groenenborger. Universiteit Antwerpen UIA).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 26 dec 2020 10:03

Vraagt u nu advies om belastingen te ontduiken of begrijp ik uw vraag verkeerd?

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 dec 2020 10:29

Leen W,

Bedankt voor de reactie. Natuurlijk zou dat belastingontduiking zijn, maar stel dat ik naar waarheid 0€ extra vraag als ik de meubels laat staan. Waar zou jij dan belastingontduiking ontwaren? Bruikleen is immers wettelijk.

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 26 dec 2020 10:37

Zulke vragen vallen helaas buiten het opzet van Juridisch Forum. U dient alle inkomsten correct aan te geven.

Terug naar “Huren”