boiler voor de zoveelste maal kapot

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

boiler voor de zoveelste maal kapot

#1 , 25 dec 2020 02:40

Beste forumgenoten, eerst en vooral wil ik jullie een prettige Kerst toe wensen :) vooraleer ik met mijn klaagzang afkom :x

Nadat de loodgieter op 19 november hier verschillende werken gedaan had (in opdracht van de eigenaar) aan diverse waterleidingen, waaronder ook onder mijn gootsteen, is mijn boiler (10 liter) stukgegaan. Dat had ik meteen door omdat de elektriciteit uitgevallen was en het was inderdaad daardoor. Ik vermoedde dat dit lag aan de werken die de loodgieter gedaan had, maar zeker was ik dat niet. De eigenaar heeft dan de loodgieter terug laten komen, ook nog om andere dingen te controleren. De loodgieter zei dat het toeval was, ok, kan zijn, ik ben geen loodgieter, dus ik weet het niet.
Nu, op 7 december kwam de huisbaas een nieuwe, dezelfde boiler installeren net voordat ik weg moest, omdat ik ergens een afspraak had. Toen ik thuiskwam, amper 3 uur later, was wederom de elektriciteit uitgevallen en ja, ook de nieuwe boiler was kapot. Ik belde meteen naar de huisbaas om dit te melden, bleek dat de huisbaas op dat moment voor enkele dagen op één of andere zakenreis was, dus ik moest wachten tot hij terug was, zodat hij kon kijken of het echt wel de boiler was die stuk was en niet de elektrische verlengkabel (ja, dat had ik al lang getest, hallo). Maar ok, op zaterdag 19 december was hij terug en kwam hij tot de conclusie dat de boiler echt wel stuk was en gaat een nieuwe halen (wederom dezelfde). Toen hij hem installeerde, zag hij dat er toch wel nieuwe leidingen op moesten, dus ging hij die nog gaan kopen, nog had hij niet genoeg stukken en zei toen dat hij op zondag 20 december zou terug komen om hem te installeren.

Ik vroeg hem of hij wel het bijbehorende installatieboekje gelezen had, want ik zag daar een puntje staan dat toch wel belangrijk kon zijn. Ik toonde het in het Frans, want Nederlands spreekt hij niet, hij spreekt enkel Frans en Chinees, ja, 't is een Chinees. Blijkbaar kan hij ook geen Frans lezen, hoewel hij het wel spreekt, dus kijkt hij verder niet naar dat boekje.

Nu, hij installeert de boiler en wonder boven wonder, het werkt, en het blijft langer werken dan een paar uren. Maar aangezien ikzelf nog geen mirakels tegen gekomen ben, enkel Murphy kom ik wel eens tegen, is mijn elektriciteit om 1:30u op 25 december uitgevallen. Jaja, alweer die boiler, leuk kerstcadeautje, hij heeft toch 4 dagen gewerkt.

Kan ik nu eisen dat hij een loodgieter laat komen die een boiler deftig installeert en die weet wat hij doet? Want dat steekt me @#&!!! tegen, niet meer dan een beetje. Eigenaar wil zoveel mogelijk geld besparen, en denkt dat hij het allemaal zelf kan, maar ondertussen kost het hem al 2 boilers en zit ik weer in de puree.

Enfin, laat het jullie Kerst niet vergallen, ik lees het wel.
Groetjes :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 dec 2020 09:11

Ik denk dat gewoon de zekering te zwak is. Vraag dat hij een GESCHOOLD elektrieker naar deze zaak laat kijken.
Bij het lezen van uw eerste post dacht ik onmiddellijk dat het iets was aan de elektrische leiding.. Nu heeft verhuurder dus al 2 boilers vervangen die eigenlijk NIET stuk waren.

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 dec 2020 11:26

Ik denk dat gewoon de zekering te zwak is. Vraag dat hij een GESCHOOLD elektrieker naar deze zaak laat kijken.
Bij het lezen van uw eerste post dacht ik onmiddellijk dat het iets was aan de elektrische leiding.. Nu heeft verhuurder dus al 2 boilers vervangen die eigenlijk NIET stuk waren.
Ik woon er al 3 jaar, dan was die zekering wel niet te zwak. Maar net zoals ik geen loodgieter ben, ben ik ook geen elektrieker. Maar ik zal hem de boodschap overleveren.

Reclame

jef007
Berichten: 1684

#4 , 25 dec 2020 11:58

na de frietchinees, nu de loodgieterchinees

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 dec 2020 12:59

na de frietchinees, nu de loodgieterchinees
:lol:

Nu, ik heb zijn vrouw opgebeld, die spreekt nog een klein beetje Nederlands, en zei haar dat het misschien toch beter zijn dat er misschien een elektricien of loodgieter zou komen. Maar ze zei dat haar man meteen zou komen en hij stond hier op minder dan een half uur. Veel van wat hij zei heb ik niet begrepen, behalve dan "c'est pas normal", en mijn Frans ging ook niet verder dan "peut-etre un homme sanitaire ou electrique dois venir" (excuseer me voor de schrijffouten). Maar de huisbaas komt dus morgen terug en wat hij dan van plan is, ik weet het niet. Dat belooft ...

Jaja, 't is wat als een verhuurder en huurder mekaar niet verstaan, meende ik te lezen in een recent topic :mrgreen:

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 25 dec 2020 13:01

" 't is wat als een verhuurder en huurder mekaar niet verstaan, meende ik te lezen in een recent topic"

Google Translate lost dat meteen op:

要求電工

(= laat een elektrieker komen)
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 dec 2020 13:24

Nonkel Google kan niet helpen als hij eerst test of de elektriciteit wel degelijk helpt. Want tegen dat die modem terug werkt ... en gene smartphone hier, 't is nog zo'n gewone simpele gsm die dient om, ehm, te telefoneren.

Hij zelf zal wel de vertaler gebruiken, vermoed ik, om mijn mails te lezen ...

freelance
Berichten: 2615

#8 , 25 dec 2020 16:07

Quote ;
" Ik vroeg hem of hij wel het bijbehorende installatieboekje gelezen had, want ik zag daar een puntje staan dat toch wel belangrijk kon zijn "

En wat stond er onder dat puntje ?

Een loodgieter die verschillende werken gedaan heeft aan waterleidingen , ook onder gootsteen .
En het stopcontact voor de boiler ligt toevallig in die buurt ? Of er liggen electrische verbindingen in de buurt die niet 100% waterdicht zijn ?
Dan heeft de electrische installatie 90% kans van water binnen gekregen te hebben , waardoor kortsluitingen ( en schade boiler ) zouden kunnen verklaard worden .
Bewijs zou zijn , dat dit na een tijdje verbeterd ( bij de 3e poging heeft boiler 4 dagen gewerkt ) .
Wat er kan op wijzen dat het aanwezige water / vocht aan het opdrogen is .

Mischien uw DHZ Chinees nog een 4e of 5e nieuwe boiler laten installeren , en opeens zal het probleem opgelost zijn , wanneer alles opgedroogd is BINNEN in de installatie .
Een elektrieker zou dit ook kunnen nagaan uiteraard , maar als uw huisbaas daar " chinees doof " voor blijft , tja ....
Hierbij de kerstgroeten aan Murphy en TS .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bosprocureur
Berichten: 6858

#9 , 25 dec 2020 16:29

Misschien een handgeschreven aangetekende brief zenden,

In het Nederlands, met Chinese inkt ?

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 dec 2020 16:55

Quote ;
" Ik vroeg hem of hij wel het bijbehorende installatieboekje gelezen had, want ik zag daar een puntje staan dat toch wel belangrijk kon zijn "

En wat stond er onder dat puntje ?
Iets van de druk, als de druk van de toevoer hoger is dan een bepaald aantal bar (of millibar), dat er een (niet bijgeleverde) drukteregelaar tussen moet geïnstalleerd worden. Ik heb gemerkt dat na de werken de druk verhoogd is, maar hoeveel die druk is, daar weet ik niks van. Het kon eventueel belangrijk zijn ...
Een loodgieter die verschillende werken gedaan heeft aan waterleidingen , ook onder gootsteen .
En het stopcontact voor de boiler ligt toevallig in die buurt ? Of er liggen electrische verbindingen in de buurt die niet 100% waterdicht zijn ?
De stopcontacten liggen boven de gootsteen, in een ervan zit een verlengkabel die dan langs de muur boven de gootsteen naar de zijkant van de keukenkast gaat en dan de kast naar binnen gaat naar onder de gootsteen. Ikzelf heb het uiteinde van die verlengkabel en de stekker van de boiler bovenop de boiler gelegd, zodat die zeker niet in water zouden liggen, voor het geval er lekken zouden zijn. Ik heb de verlengkabel getest na de kortsluiting, eerst met een mixer die ik zelden of nooit gebruik, en dan een elektrisch verwarmingstoestel, verlengkabel werkte nog steeds en beide toestellen ook.
De aansluiting van het inductiefornuis ligt trouwens ook onder de gootsteen, daar zijn geen problemen mee, fornuis werkt nog steeds, gelukkig.
Dan heeft de electrische installatie 90% kans van water binnen gekregen te hebben , waardoor kortsluitingen ( en schade boiler ) zouden kunnen verklaard worden .
Bewijs zou zijn , dat dit na een tijdje verbeterd ( bij de 3e poging heeft boiler 4 dagen gewerkt ) .
Wat er kan op wijzen dat het aanwezige water / vocht aan het opdrogen is .

zou kunnen
Mischien uw DHZ Chinees nog een 4e of 5e nieuwe boiler laten installeren , en opeens zal het probleem opgelost zijn , wanneer alles opgedroogd is BINNEN in de installatie .
Een elektrieker zou dit ook kunnen nagaan uiteraard , maar als uw huisbaas daar " chinees doof " voor blijft , tja ....
Hierbij de kerstgroeten aan Murphy en TS .


Dankje :)
Misschien een handgeschreven aangetekende brief zenden,

In het Nederlands, met Chinese inkt ?
Ik vrees dat dat er heel onleesbaar zou uitzien, hoewel, mijn gekrabbel zou er dan heel Chinees kunnen uit zien :mrgreen:

'k Zal morgen wel afwachten, benieuwd wat hij nu weer zal doen, nu kan ik zelf toch niks doen 't is Kerstweekend, de post werkt toch niet. 't Zal wel een getypete worden :)

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 dec 2020 16:25

Boiler nummer zoveel komt eraan, enfin, boiler is er al, huisbaas komt straks terug om die te installeren. Ik moest zelf ook nog naar de winkel.

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 dec 2020 17:14

Huisbaas heeft het werk dat de loodgieter gedaan had aan de leiding onder de gootsteen ongedaan gemaakt. De boiler houdt het tot nu toe, voor mij het belangrijkste. Laat het ons hopen :)

Terug naar “Huren”