Huisjesmelkerij?

Appartementhuren
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huisjesmelkerij?

#1 , 11 dec 2020 15:04

Dag iedereen,

Ik zit namelijk met een heel uitputtend probleem.
Mijn vriend en ik huren ons eerst appartement sinds mei 2020. Intussen hebben we gaslekken en waterlekken gehad, problemen met muizen, waterschade aan de muren, problemen met de vloer, waterlekken op de schakelkast. We hebben ook geen eigen energiemeter, degene dat aanwezig is is gekoppeld met het appartement van het grond verdiep. We zijn ook vrij zeker dat hij dit in het zwart verhuurt omdat ons huurcontract niet geregistreerd is.

De huisbaas is ook zowel bij ons als bij andere bewoners gewoon binnen gegaan zonder ons op de hoogte te brengen (we hebben dit zien gebeuren omdat toen we thuis waren). Hij laat ook niet tijdig weten als hij of zijn werkmannen langs gaan komen, ze staan gewoon ineens voor de deur.

Intussen heb ik contact gehad met de huurdersbond en een aangetekende zending verstuurd maar dit wordt gewoon genegeerd.
We hebben ook een woningscontrole aangevraagd maar dit kan pas in januari. Hierdoor weten we ook dat ons appartement al eens onbewoonbaar was verklaard.

Door een gaslek zitten we ondertussen al sinds begin november zonder verwarming en warm water. Hiervoor hebben we, na overleg met de huisbaas, zelf een loodgieter ingehuurd om dit op te lossen maar nu weigert de huisbaas dit terug te betalen. In totaal hebben we 53 dagen geen gas gehad.

We weten totaal niet wat we nu nog kunnen doen. Mijn vriend heeft een vastgestelde handicap en heel deze situatie is heel uitputtend voor ons.
Heeft iemand advies voor wat we nog kunnen doen? Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 11 dec 2020 15:29

Als het echt zo erg is, kan een mailtje naar de burgemeester, met in cc een paar kranten, al wonderen doen.

En natuurlijk ook vrederechter en dergelijke, maar u hebt eigenlijk onmiddellijk hulp nodig.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 11 dec 2020 17:53

Met niet-geregistreerd huurcontract kan je zonder opzegtermijn, en zonder opzegvergoeding weg ...

https://www.vlaanderen.be/einde-of-opze ... ereenkomst

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#4 , 11 dec 2020 19:37

Als het al eens onbewoonbaar is geweest, is er ook terug conformiteit. Kan dus onmogelijk een huisjesmelker zijn. Met de huidige corona-cijfers in het achterhoofd zullen de controles misschien pas beging maart opstarten. Afhankelijk van de ouderdom van het conformiteitsattest zal je achteruit geschoven worden. De ernstige gevallen krijgen prioriteit.

Energiemeter delen mag en je kan onmogelijk weten of dat de verhuurder geen belastingen zou betalen. Aan die twee dingen moet je u niet storen.

Cilinderslot vervangen of de deur open doen als je thuis bent.

Gas heb je zelf opgelost en de waterlekken zullen de werklieden misschien oplossen.

jef007
Berichten: 1683

#5 , 13 dec 2020 17:21

kan je niet gewoon verhuizen??

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 dec 2020 11:15

de reden waarom ze pas in januari komen, is omwille van het optimalisatiedecreet. Ze kunnen geen besluiten of CA's meer maken op basis van een onderzoek dat doorging tweede helft december, dus dan zouden ze toch opnieuw moeten beginnen in 2021...

Ik zou persoonlijk op zoek gaan naar iets nieuws, in het huidig kan je vertrekken zonder de opzegtermijn en opzegvergoeding te moeten respecteren, aangezien het contract toch niet geregistreerd is...

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 14 dec 2020 19:57

Ik vermoed dat verhuizen, het probleem niet zal oplossen.

Inschrijven bij een sociale huisvestingsmaatschappij, gans de wachttijd blijven wonen in de gekozen regio en dan levenslang genieten van een lage woonkost.

In het geval van verhuizen op de privémarkt, zal wonen Vlaanderen het ene adres na het andere mogen aandoen.

Terug naar “Huren”