Voortijdige opzegging nog voordat de huur ingaat

freelance
Berichten: 2615

Re: Voortijdige opzegging nog voordat de huur ingaat

#16 , 07 dec 2020 15:07

Mischien mis ik hier iets . Ik heb reeds twee maal gelezen dat huurder ( TS ) er toe zou gehouden zijn 3 maand opzegvergoeding , dan wel 3 maand huur te betalen , dan wel anderhalve maand vergoeding .

Afgezien van de vraag of een toekomstige eigenaar reeds een pand kan verhuren ,vooraleer eigenaar te zijn , in welke ik mij niet kan uitspreken ( maar eerder geneigd ben in de richting van WEL ) .

is het bij een NIET geregistreerd contract van KORTE duur , afgesloten na 1 Januari 2019 , wel degelijk mogelijk op te zeggen ZONDER opzeggingstermijn en ZONDER opzeggingsvergoeding .
Ik wil nogmaals herhalen :
Artikel 21 paragraaf 2
Decreet houdende bepalingen betreffende de huur van voor bewoning bestemde goederen of delen ervan (citeeropschrift: "Vlaams Woninghuurdecreet")
https://codex.vlaanderen.be/PrintDocume ... e#H1089111

Zolang de huurovereenkomst niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden, vermeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten, zijn de opzeggingstermijn, vermeld in het eerste lid, en de vergoeding, vermeld in het tweede lid, niet van toepassing. De huurder brengt de verhuurder op de hoogte van de opzegging, die ingaat op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzegging werd gedaan.

en ik zou vragen aan degenen die anders beweren dit te staven .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#17 , 07 dec 2020 15:16

In het kader van het aangetekend schrijven, kwam ik dit nog tegen:
"In de Woninghuurwet is geen sanctie voorzien voor de foutieve opzegging van een niet-aangevangen huurovereenkomst. In zo’n geval zal het de Vrederechter zijn die bij gebreke aan akkoord tussen de partijen naar billijkheid een vergoeding zal begroten die de schade van de opgezegde partij dekt."
Bron:
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... reenkomst/
Altijd opletten wat derde partij websites verkondigen .
Dit " Livios" geval ging over een VERHUURDER die onrechtmatig de huur opzegde , en waarbij de huurder wel degelijk schade opgelopen had ( maar iets te voortvarend een te hoge schadevergoeding eiste ) .
Duidelijk een andere problematiek .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance
Berichten: 2615

#18 , 07 dec 2020 15:24

Maar kan een huurovereenkomst worden geregistreerd zonder plaatsbeschrijving?

De plaatsbeschrijving zouden wij pas doen midden december nadat de huidige eigenaar eruit gaat.. deze zou door een derde gedaan worden en we zouden eventueel zelf nog dingen kunnen toevoegen aan dat rapport alvorens we een handtekening zouden zetten.

Voor nu staat er in het huurcontract dat de woning ok is behoudens hetgeen in de plaatsbeschrijving aangegeven..
Maar deze ontbreekt nu dus.
Kan wel degelijk geregistreerd zonder plaatsbeschrijving , maar dan is dit op risico van de aanvrager . ( plaatsbeschrijving van nul en generlei waarde ) .

Waarom zou u participeren in een plaatsbeschrijving ( en voor betalen ) , indien u toch de intentie hebt alles op te zeggen ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Mejjmm
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#19 , 08 dec 2020 10:02

Hallo allen,

Update: verhuurder heeft begrip voor mijn omstandigheden en heeft besloten in te gaan op de voorgestelde minnelijke schikking. Yay! Verzocht of ze het op papier konden zetten, dat contract tav betreffende woning ontbonden is zodra de verbrekingsvergoeding voldaan is. Maar nog niets ontvangen. Hoop maar dat ze niet van gedachten veranderen.

Mejjmm
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#20 , 08 dec 2020 10:07


Duidelijk een andere problematiek .
Valt wel mee. Het gaat daar weliswaar om de verhuurder die opzegt maar voor hetzelfde geldt had de verhuurder door mijn opzegging nu bepaalde schade opgelopen. De conclusie mbt onbegonnen huur en de opzegging daarvan, blijft hetzelfde.

Mejjmm
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#21 , 08 dec 2020 10:11


Waarom zou u participeren in een plaatsbeschrijving ( en voor betalen ) , indien u toch de intentie hebt alles op te zeggen ?
Nergens gezegd dat ik nog zou participeren in het laten opstellen van een plaatsbeschrijving. Gaf alleen aan wat de afspraken waren mbt de plaatsbeschrijving ten tijde van ondertekenen, ...toen ik nog niet wist dat bepaalde omstandigheden zich zouden voordoen waardoor ik afzie van de huur.

Terug naar “Huren”