huurcontract korte duur na overlijden

vrn
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

huurcontract korte duur na overlijden

#1 , 03 dec 2020 10:39

Mijn moeder huurde een huis op basis van contract korte duur (1/6/2018 tot 30/5/2021).
In maart is zij overleden.
Mijn broer en ik hebben zo snel mogelijk de woning leeg gemaakt en in orde gesteld.
In mei vraagt hij onze toestemming om de woning terug te verhuren zodat we het oude contract kunnen ontbinden.
In juni wordt het dan ook weer verhuurd ( nieuw contract ondertekend door verhuurder , wij als oude huurders en nieuwe huurder).
Nu vraagt hij buiten de huishuur april en mei ( wat ik terecht vind ) ook nog eens 2 maanden huur voor ontbinding.
Terwijl het reeds verhuurd was. Is een nieuw huurcontract door alle partijen getekend geen officieel onderling akkoord. Zonder onze goedkeuring had hij dit niet kunnen verhuren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 03 dec 2020 15:18

Quote :
" In mei vraagt hij onze toestemming om de woning terug te verhuren zodat we het oude contract kunnen ontbinden."

Afgezien van het schriftelijk akkoord met een nieuw contract voor een nieuwe huurder ;
WAT is er schriftelijk overeengekomen om UW huurcontract te be-eindigen ?
Was het huurcontract geregistreerd ?
Heeft er een uittredende plaatsbeschrijving plaatsgevonden ( met handtekening van huurder en verhuurder ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

vrn
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 dec 2020 16:42

was niet geregistreerd. Is dit van belang bij een contract vaste duur 3 jaar van voor 2019?
Uittredende plaatsbeschrijving was samen met het overhandigen van sleutels en ondertekenen contract nieuwe huurders. In veronderstelling dat het dan voor ons stopte mits nieuwe huurders.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5417

#4 , 03 dec 2020 16:47

Bij een niet geregistreerd huurcontract had je zelfs vroeger kunnen vertrekken mits opzeg en sleuteloverdracht. Twee maand “uittredingsvervoeding” is dus niet aan de orde. Trouwens :met geregistreerd huurcontract in t derde jaar zou t “maar” 1 maand geweest zijn.

Aangetekende brief sturen met kopie per gewone brief om de huurwaarborg terug te vorderen. Indien hij er niet op ingaat vrederechter.

vrn
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 dec 2020 17:01

bij een huurcontract vaste termijn van 3 jaar (opgemaakt 1/6/2018) maakt het toch niet uit geregistreerd of niet? of begrijp ik dat verkeerd.

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 03 dec 2020 17:02

Dus de verhuurder heeft u gevraagd of u akkoord was om he oude contraact te ontbinden, om opnieuw te verhuren aan andere mensen, met ingang van 1 juni 2020.
En er is dus niets verder afgesproken van enige vergoeding, buiten de huur van de afgelopen maanden april en mei?

Dan ga ik er van uit dat het contract ontbonden is in gemeen akkoord, op 1juni. Achteraf kan hij moeilijk op dat (impliciet) akkoord terugkomen; u bent alleen april en mei verschuldigd.

Was er een waarborg ? Waar is die waarborg gebleven ?

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 03 dec 2020 17:04

Een huurcontract met vaste termijn kan ook in gemeen akkoord ontbonden worden. En zoals gezegd, als er in dat akkoord geen sprake is van enige vergoeding, moet hij daarop niet achteraf terugkomen.

vrn
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 dec 2020 17:12

zijn advocaat eist dat bij de notaris die belast is met de nalatenschap ( weet ik nu ).
voorheen nooit iets over gehoord daarom vraag ik mij af of dat zo maar kan. heeft ook geen huurverlies geleden ofzo. waarborg staat momenteel nog geblokkeerd op een rekening van mijn moeder.

bosprocureur
Berichten: 6858

#9 , 03 dec 2020 17:15

Is er überhaupt iets anders overeengekomen of vermeld in de overeenkomst om het contract te ontbinden tegen 1 juni? Enige schadevergoeding, andere ? ik neem aan dat u dat ergens op papier, mail, sms wat dan ook hebt?
Of is die overeenkomst ook via de notaris gemaakt ?

vrn
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 dec 2020 17:19

Voor de rest zijn geen andere documenten opgemaakt. enkel de uittredende plaatsbeschrijving waar geen schade was. en dan overname meterstanden door de nieuwe huurders. Voor de rest heb ik niks getekend of gezien. dus nu is het verschieten dat hij dat achteraf eist.

vrn
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 dec 2020 17:23

in sms heb ik enkel dat we (verhuurder mijn broer en ik ) asap met nieuwe huurders moeten afspreken voor ontbinding oude contract ( dat van mijn moeder dus )

vrn
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#12 , 03 dec 2020 17:24

aangetekend schrijven voor opzeg heb ik gedaan op 6/4 als dat iets uitmaakt

freelance
Berichten: 2615

#13 , 03 dec 2020 23:57

Als hier een notaris en een advocaat bij betrokken zijn , zal het laatste woord nog lang niet gezegd zijn .
De volgende " betrokkene " zal wellicht een Vrederechter worden ( indien TS die huurwaarborg wenst te recupereren , of af geraken van een schadeloosstelling van 2 maand huur ) .

Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat de verhuurder mischien te goeder trouw was , van in den beginne ; maar dat de advocaat van verhuurder hier het maximum tracht uit te halen .
Of dat zal lukken zal de vrederechter moeten beslissen .

De feiten :
Een contract van korte duur ( afgesloten voor 2019 ) kan NIET vroegtijdig beeindigd worden , tenzij mits schriftelijk akkoord van beide partijen . Wet van 13 april 1997 Art. 6, 8° Art. 15

Verbreking met wederzijdse toestemming
De partijen kunnen ook steeds overeenkomen om de huurovereenkomst vroegtijdig, d.w.z. vóór de normale einddatum, te beëindigen.Gezien het verplichtend karakter van de bepalin-gen van de huurwet is het nochtans aangewezen om dit akkoord schriftelijk te bevestigen om een eventuele latere betwisting te vermijden[/color]

Daarom vroeg ik aanvankelijk ook : "WAT is er schriftelijk overeengekomen om UW huurcontract te be-eindigen ? "
Blijkbaar is er NIETS schriftelijk overeengekomen .
Alleen heeft de huurder ( in casu de erfgenaam/verder " vorige huurder " genoemd ) een sms ontvangen van verhuurder die blijkbaar zéér schimmig is .
Er zou sprake zijn van " ontbinding van het contract " , maar zulke sms is nog geen EFFECTIEVE schriftelijke overeenkomst . Het kan hooguit een " begin van bewijs " zijn .
In dezelfde sms zou sprake zijn dat de "huurder" ( samen met de verhuurder ) uitgenodigd wordt om " af te spreken " met de nieuwe huurder .
Blijkbaar ( zie originele vraagstelling ) is dit nieuwe huurcontract ( met de nieuwe huurder ) ook ondertekend door de vorige huurder .
Het SAMEN afspreken , en SAMEN ondertekenen van een nieuw contract lijkt mij alleen maar toepasselijk te zijn onde[/
u] : Wet van20 februari 1991Art. 4(BurgerlijkWetboek)Art. 1717Afdeling IIArt. 4, § 1en § die gaat over een " overdracht van een huurovereenkomst " INDIEN deze overdracht door de verhuurder OP VOORHAND en SCHRIFTELIJK toegelaten werd . .

Ik zie anders geen enkel nut , of noodzaak , in het feit dat de vorige huurder zou uitgenodigd zijn om dit nieuwe huurcontract te ondertekenen .
Vraag is dus : WAT staat er in dat contract , die een verantwoording zou zijn om dit te laten ondertekenen door de vorige huurder ?

De oude huurwet stelt ook nog het volgende :

" De foutieve niet-uitvoering van een overeenkomst .
Wanneer de huurder of verhuurder de verplichtingen die hem in de huurovereenkomst of door de wet worden opgelegd niet nakomt, kan de tegenpartij deze laten oproepen of laten dagvaarden voor de vrederechter om
:• ofwel, de volledige en eenvoudige uitvoering van het contract te vragen;
• ofwel de ontbinding van het contract en bovendien, in beide gevallen, schadevergoeding en interesten eisen.Dit is de toepassing van een algemeen principe van het verbintenissenrecht
[/u]

Hier zou "kunnen " gesteld worden dat de huurder zijn verplichting niet te na gekomen is , door het contract voortijdig te beeindigen zonder schriftelijk akkoord , en géén 3 maand opzeg te geven ( zoals vereist voor een 3 jarig contract ) .
( Noteer dat een contract niet beeindigd wordt door het overlijden van huurder of verhuurder )
Bijgevolg kan de tegenpartij de volledige uitvoering van het contract eisen , hetzij een ontbinding met schadevergoeding .

Anderzijds kan ook geopperd worden ( suggestief) ter verdediging van TS :
1/ Er was een uitnodiging ( is de sms bewaard ? ) van verhuurder om blijkbaar iets te regelen i.v.m. het ontbinden van het contract , in onderling overleg .
2/ Dit overleg heeft geresulteerd in het aanvaarden van een nieuwe huurder ( in onderling overleg met verhuurder ) , waarbij kan geconcludeerd worden dat het oude contract hierdoor feitelijk ontbonden werd ( vooral aangezien de nieuwe huurder de sleutels gekregen heeft , iets wat totaal niet kan indien het oude contract nog rechtsgeldig zou zijn ) ; hetzij dat er sprake was van " overdracht van huur " zoals bepaald door Wet van20 februari 1991Art. 4(BurgerlijkWetboek)Art. 1717Afdeling IIArt. 4, § 1en §
Waarbij : " de huurder die het goed verlaat niet gehouden is de verplichtingen voor de nieuwe huurder die hem vervangt na te komen, behalve indien het document waarin de verhuurder zijn toestemming verleent, voor de overdracht bepaalt dat hij verantwoordelijk blijft voor de nieuwe huurder, bijvoorbeeld wanneer deze laatste de huurprijs niet zou betalen. "
3/ Op grond van bovenstaande ( 1/ en 2/ ) zou kunnen besloten worden dat " huurder " aan alle verplichtingen voldaan heeft , en bijgevolg vraagt aan verhuurder om de waarborg vrij te geven .

Ik zou zeggen : het proberen waard , maar ik ben geen vrederechter .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

vrn
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 dec 2020 08:57

Bedankt voor de info.
Het komt er dus op neer dat we enkel beroep kunnen doen op art 4 overdracht van huur.
Verhuurder heeft ook zelf de nieuwe huurder aangebracht maar wou dat "oude" en "nieuwe" huurder samen de praktische zaken afhandelden zonder zijn tussenkomst ( meterstanden ) wat dan ook gebeurd is op 04/05/20 met overhandiging van sleutels. Om dan op 30/06/20 via notaris nalatenschap 2 maand extra te eisen.

freelance
Berichten: 2615

#15 , 04 dec 2020 22:55

Het is niet zo dat u ENKEL kunt rekenen op een tegenargumentatie gebaseerd op artikel 4 .
Zie mijn punt 1/ Er zijn toch een aantal elementen ( zij het vrij onduidelijk ) die wijzen in de richting van verhuurder die effectief akkoord ging om een contract op te zeggen .

Ik zou aanraden om uw notaris te contacteren ( de uitstaande huurwaarborg zal deel uitmaken van de nalatenschap , en dus is de notaris betrokken ) ; en eenvoudig zeggen dat u advies ingewonnen hebt die de aanname van de advocaat totaal betwist . Dan zien hoe notaris daarop reageert .
Laat voorlopig niet in uw kaarten kijken , en stuur de verhuurder een aangetekende waarop u aandringt de huurwaarborg te willen geregeld zien , binnen een vastgestelde termijn van X weken ( bijvoorbeeld 2 weken ) ( en voeg er gerust aan toe , dat ook de notaris daar op aandringt om de nalatenschap verder te kunnen regelen - een beetje druk kan geen kwaad ) .

Op die aangetekende zult u vermoedelijk vrij vlug antwoord krijgen , en ofwel is de verhuurder bereid , ofwel zal hij met argumenten moeten komen . ( of de brief zal van advocaat komen eventueel ) .
Aan de hand daarvan kunt u dan zien wat verder moet gebeuren / of een update geven hier .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”