Voor hoe lang mag de huisbaas de huurder´s copie van de identiteitskaart houden? (GDPR?)

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

Voor hoe lang mag de huisbaas de huurder´s copie van de identiteitskaart houden? (GDPR?)

#1 , 01 dec 2020 17:31

Dag,

Ik verhuurd een pand en ik hou (digitaal) een copij van de identiteeskaart van de huurders en het contract ook.
Ik vraag me af, hoe lang na het vertrek van de huurder moet ik het copij van de identiteeskaart van de huurders verwijderen?
Ik ben niet zeker of ik ook het contract op een bepaalde moment ook moet verwijderen, aangezien daar ook de informatie van de huurders zijn.

Is de GDPR in dit geval van toepassing ?
Ik denk van wel, maar ik kon niet veel informatie online vinden op belgische websites en ik weet niet over belgische wetten daarover.

Alvast bedankt
C

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 01 dec 2020 18:21

Algemene regel is dat persoonsgegevens maar zolang (mogen) worden bewaard als noodzakelijk is om de diensten te verlenen waarvoor ze noodzakelijk zijn.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 02 dec 2020 09:21

In elk geval, is er geen enkele wet ook zelfs niet in de huurwetgeving die u als verhuurder het recht geven een copy te maken laat staan te behouden van eender welke huurder.
Een ID card is persoonlijk, dat mag u vragen en er naar kijken, maar niet kopiëren en bijhouden.
Bent u daar zeker van ?

U zal het wel beter weten, maar ik dacht dat het gebruikelijk was om ofwel een kopie van de IK ofwel een "uitdraai" van de gegevens bij de documentatie van het contract te houden. Immomakelaars schermen zelfs met een deontologische verplichting dienaangaande.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 dec 2020 09:37

Alle banken moeten een copy van je iD kaart hebben, dit zijn ook private instellingen, wat staat er op je iD kaart dat niet iedereen mag weten ?????

De verhuurder weet meer dan wat op je kaart staat, nl het adres, dit staat niet op je kaart.

wat staat er op,
naam en voornaam
geboorteplaats en datum
nationaliteit
de kaart nr
de datum van geldigheid
de rijksregister nr
en plaats van uitgifte en
Foto

Wat kan een huisbaas daar in godsnaam mee doen ???

Er word meer op facebook gezet dan dit, en op officieel websites nog veel meer !
Men kan van ieder zelfstandige meer lezen dan dit zelfs hoeveel hij nu als premies krijgt per geval dus per zaak het bedrag volgens het BTW nummer dit is straf hé
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 02 dec 2020 09:49

Bij Nederlandse identiteitskaarten wel steeds het BSN onleesbaar maken!
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 dec 2020 09:57

In elk geval, is er geen enkele wet ook zelfs niet in de huurwetgeving die u als verhuurder het recht geven een copy te maken laat staan te behouden van eender welke huurder.
Een ID card is persoonlijk, dat mag u vragen en er naar kijken, maar niet kopiëren en bijhouden.
ik dacht de je een kopie van eId van huurder nodig hebt om het huurcontract te kunnen registreren? Of is dat al weer veranderd? Je hebt in ieder geval hun rijksregisternummer nodig

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 07 dec 2020 11:37

Heb vorige week nog een contract geregistreerd. Geen ID kaart van de huurder nodig; enkel zijn rijksregisternummer.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 dec 2020 12:44

buiten het rijksregister staat er niks anders op wat een verhuurder hoeft te weten voor hun huur contract , en de verhuurder mag het huurcontract gewoon bijhouden, dus wat is er het probleem ????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 dec 2020 15:30

buiten het rijksregister staat er niks anders op wat een verhuurder hoeft te weten voor hun huur contract , en de verhuurder mag het huurcontract gewoon bijhouden, dus wat is er het probleem ????
Wie maakt er een probleem?
Als ik u zo lees heeft u er een zeer groot probleem met een copy van de iD kaart, maar ik niet !!

En dat de mensen eens stoppen met de privacy problemen, ik ben beheerder van een platform met nu vandaag 30.000 leden ieder lid is gekend en we weten waar ze wonen, en facebook zelf houd dit bij, en er mag GEEN nicknamen gebruikt worden, ik ben er veel later bij gekomen met mijn nicknamen en werd verbannen en nog steeds op deze nickname

Den lowie
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 09 dec 2020 16:02

Chapeau, u maakt wel uw huiswerk, maar kan het iets grondiger?
In de link die u doorgeeft, vindt u al op de eerste pagina het volgende, lees eens rustig, en vind de uitdrukkelijke verplichting voor tenminste de professionals om een kopie van de IK te nemen :
De anti-witwaswet verplicht verschillende professionals zoals banken, kredietinstellingen of verzekeraars om een kopie, in papieren of elektronische vorm, van de identiteitskaart van hun nieuwe klanten te nemen. Het doel is voorkomen dat rekeningen worden geopend of grote bedragen worden overgemaakt onder valse namen of pseudoniemen, wat het witwassen van geld zou vergemakkelijken.

En dan één enkele vraag aan superster Google, geeft deze link.
Lees dit ook eens rustig na.

https://www.ockier-advocaten.be/nl/news ... edmakelaar

En nog altijd, sans rancune :)

Terug naar “Huren”