Geldigheid huurcontract

ToonT
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Geldigheid huurcontract

#1 , 30 nov 2020 18:42

Hallo,

Ik heb een voorstel van een huurcontract gekregen van mijn potentiële verhuurders. Het gaat hier om een contract van lange duur, echter is het mij niet duidelijk of het in deze vorm een rechtsgeldig contract is omdat met spreekt van een contract van 3 jaar dat telkens met 3 jaar wordt verlengd. Dit lijkt een contract in het oude formaat 3-6-9 huurcontract dat nu niet meer bestaat?
Kan iemand mij hierover duidelijkheid geven?

"Deze huurovereenkomst wordt aangegaan voor de periode van 3 jaar. Zijn vangt aan op ... en eindigt op ... (3 jaar later).

Indien de huurder de huurovereenkomst vervroegd wenst op te zeggen in de hierboven vermelde duur, is hij een opzeggingsvergoeding verschuldigd van drie maanden in geval van vervroegde opzegging in het eerste jaar, twee maanden in gevan van vervroegde opzegging in het tweede jaar of één maand in geval van vervroegde opzegging in het derde jaar.

Indien de verhuurder na het verstrijken van de hierboven vermelde duur van drie jaar het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurders of bij ontstentenis van een tijdig betekende opzegging, dan wordt de huur telkens verlengd voor opeenvolgende periodes van 3 jaar, zonder dat de totale duur van negen jaar mag overschrijden. In voorkomend geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als deze die bepaald waren in de aanvankelijke huur van korte duur. De huurovereenkomst kan in dat geval voortijdig opgezegd worden mits een opzegging door een van de partijen minstens 6 maanden voor de vervaldag gegeven bij aangetekende brief.

De verhuurders kunnen deze huurovereenkomst te allen tijde opzeggen met inachtname van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien zij het verhuurde goed persoonlijk willen betrekken of laten betrekken door hun naaste verwanten zonder dat zij enige vergoeding verschuldigd zijn aan de huurder."

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 30 nov 2020 19:03

Duidelijk een verouderd contract.

Vanaf 1 januari 2019 gelden alleen de regels van het Vlaams Woninghuurdecreet, zelfs al zou u dit contract in zijn huidige vorm ondertekenen.

ToonT
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 nov 2020 19:06

Wat zijn de gevolgen indien ik dit contract onderteken? Teken ik dan in principe een contract van korte duur waardoor de opzegvergoeding/termijn anders is dan in het contract staat?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 30 nov 2020 22:51

Ja, inderdaad.

U heeft dan een contract van 3 jaar, dat u kunt opzeggen met 3 maanden opzeg, en een vergoeding van 1.5 maanden, 1 maand of 0.5 maand huur indien u het in het eerste, tweede of derde jaar opzegt.
Blijft u langer, kunt u weg zonder opzegvergoeding (wel 3 maanden opzeg geven).

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 01 dec 2020 08:00

Ja, inderdaad.

U heeft dan een contract van 3 jaar, dat u kunt opzeggen met 3 maanden opzeg, en een vergoeding van 1.5 maanden, 1 maand of 0.5 maand huur indien u het in het eerste, tweede of derde jaar opzegt.
Blijft u langer, kunt u weg zonder opzegvergoeding (wel 3 maanden opzeg geven).
.................. en indien het contact niet geregistreerd is , wat ingeval van iemand gewoon die ergens een oud contract opdiept of kopieert zeker niet uitgesloten is, is er gewoon geen opzegperiode te voorzien. :)

Terug naar “Huren”