Huurcontract ten einde

Wizardking4646
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huurcontract ten einde

#1 , 23 nov 2020 14:41

geachte ik huur vanaf 19/10/2018 een studio heb nog voor een jaar verlengd dus tot eind 25/10/2019 dan had de huisbaas mij een brief gestuurd dat ik het pand op tijd moest verlaten maar had nog geen nieuwe woonst dus met veel aandringen heeft de huisbaas mij nog een jaar huur verleng dit contract is verlopen op31/10/2020 maar aangezien de corona is dit uitgelopen tot op eden dus nu eist het cbi meisje 3maand schadevergoeding omdat er geen opzeg is geweest aangezien ik dacht dat de huisbaas mij terug een brief zou schrijven om het pand op eind datum van het huurcontract te verlaten wat kan ik doen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 23 nov 2020 14:53

Heel moeilijk te lezen verhaal.
Ik vat samen wat ik eruit kan maken:
Huurcontract van 1 jaar, begonnen op 19/10/2018 (eerste maand begon allicht te lopen op 01/11/2018 dan).
Verlengd met een jaar, dus einddatum 31/10/2020.
Dit jaar tot op heden geen actie ondernomen door zowel de huurder noch de verhuurder, die een einde aan het contract zouden stellen.

Ervan uitgaand dat de samenvatting klopt:
U kunt terugschrijven dat wegens geen opzeg op het einde van het huurcontract door geeneen van de 2 partijen, u nu met een contract van 9 jaar zit en dus geen schadevergoeding verschuldigd bent.
Verwijs naar de huurwetgeving omtrent de opzegmodaliteiten voor contracte van lange duur. De verhuurder kan u over een jaar buiten zetten mits het betalen van een schadevergoeding aan jou. Jij kan ten alle tijde weg met een schadevergoeding van 1 maand, vanaf november 2021 zonder schadevergoeding.

Wizardking4646
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 nov 2020 15:05

Dank u voor de snelle reactie heb wel een ander appartement gevonden aangezien ik dacht dat het contract eindigde op 31/10/2020 en de huisbaas mijn terug een brief ging opsturen dus ook geen opzeg gedaan langs mijn kant aangezien ik vorig jaar wel een brief van appartement verlaten had gekrvan de huisbaas dus vragen ze nu 3maand schadevergoeding kan dit?

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 24 nov 2020 03:04

Staat uw domicilie op het appartement . ?
Zo ja , dan zit u momenteel met een contract van 9 jaar ( met terugwerkende kracht tot 19/10/2018 ) .
Niet verplicht van daar zo lang te blijven , maar als u nu een opzeg zou geven zou het u een schadevergoeding van 1 maand kosten . ( en 3 maand op voorhand opzeggen , vooraleer te vertrekken )

Dus , als u GEEN opzeg geeft , kan " dat meisje van het cbi " niets vragen .
En u was ook niet verplicht van een opzeg te geven voor 31/10/2020 .

Toch wel eigenaardig dat een verhuurkantoor zulke pertinente fout zou maken ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 25 nov 2020 18:45

U hebt nog een huurcontract dat indien voor hoofdbewoning dus domicilie onder federale wetgeving valt.
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Terug naar “Huren”