Vragen bij opzeg huurcontract

Bloemetje7
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Vragen bij opzeg huurcontract

#1 , 23 nov 2020 09:58

Beste,

ik wens mijn huurcontract op te zeggen tegen eind februari en heb een paar vragen:
1) Het gaat om een huurcontract van 9 jaar, aangegaan op 1/3/2019. Aangezien ik vervroegd opzeg (tegen 28/2/2021) ben ik een opzegvergoeding verschuldigd. Ik zal er dan exact twee jaar gewoond hebben. Moet ik dan 1 maand of 2 maanden opzegvergoeding betalen?
2) Mijn tweede vraag gaat over de huurwaarborg. De verstandhouding met de verhuurder is niet al te best. Ik vermoed dat er aanspraak zal gemaakt worden op de huurwaarborg. Moeten alle kosten die ingehouden worden van de huurwaarborg (bv. herstellingen, schilderen) door de verhuurder bewezen worden met facturen?
3) Ben ik verplicht om de woning te schilderen voor ik verhuis? Twee jaar gewoond, gewone gebruikssporen.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 23 nov 2020 10:17

1) Er heerst verdeeldheid over wat nu correct is, aangezien je er net geen 2 jaar zal gewoond hebben.
Over het algemeen wordt dan het advies gegeven om 1 maand langer te huren: netto zal je evenveel betaald hebben als met de 2 maanden opzegvergoeding, en je hebt 1 maand langer huurgenot.
Maar je kan het risico nemen en het nu al opzeggen, normaal is het inderdaad 1 maand te betalen.

2) Nee, deze mag dit wel (zorgt voor het minste problemen), maar een redelijke bedrag op de kosten kleven is voldoende.

3) Indien u niet zelf geschilderd heeft in een extravagant kleur, is dit niet nodig.
Muren afwassen is voldoende.
Tenzij de muren te beschadigd zijn dat afwassen niet meer kan natuurlijk.

Vergeet niet:
De aangetekende opzeg verstuur je best ten laatste woensdag deze week (eerder mag ook) om zeker te zijn dat je opzeg begint op 1 december.

Reclame

Terug naar “Huren”