nieuwe huurder wilt betaalde huurgeld terugkrijgen

oeps
Topic Starter
Berichten: 115

nieuwe huurder wilt betaalde huurgeld terugkrijgen

#1 , 21 nov 2020 14:05

Een vraag hier.

Ik verhuur op 6 november een appartement met een engelstalig contract aan een Slovaakse vrouw voor korte termijn , ik vroeg hoeveel maanden ze wil huren , ze zegt minstens 6 maanden dus ik vul het zo in. Ze vroeg of ze het geld vooruit mocht betalen dus enkele dagen later stond het op mijn bankrekening.

Nu vandaag op 21 november kreeg ik een whatsapp bericht waarin ze schreef dat ze door externe omstandigheden het app niet meer nodig heeft vanaf vandaag en vraagt ze me hoeveel geld ze terug krijgt.

Wat zegt de wet hierover? moet ik dat terugbetalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 nov 2020 16:21

Wat staat er in uw contract over een vervroegde opzeg, en aan welke modaliteiten?

freelance
Berichten: 2615

#3 , 22 nov 2020 02:36

De wet kan veel zeggen , of juist weinig . Hangt er allemaal vanaf .
Bedoeld als hoofdverblijfplaats of niet .
Reeds bewoond of niet .
Plaatsbeschrijving opgemaakt of niet .
Hoeveel maand reeds betaald .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

oeps
Topic Starter
Berichten: 115

#4 , 22 nov 2020 07:55

Het is geen hoofdverblijfplaats en is wel reeds bewoond sinds 3 weken, ze heeft 5 maanden betaald + 1 maand borg

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 22 nov 2020 09:39

Is de persoon die er al 3 weken woont, dezelfde als hij die zijn geld terug vraagt?

oeps
Topic Starter
Berichten: 115

#6 , 22 nov 2020 10:16

Het is een 2 de verblijfplaats of een derde want deze persoon huurt ook in duitsland al een appartment , hoofdverblijfplaats in in Slovakije. Ik heb die vrouw die het huurt er zelf nog niet gezien maar er is volgens de buren wel soms een man in het appartement. De vrouw die het contract heeft ondertekent is inderdaad dezelfde persoon die het geld terugvraagt.

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 22 nov 2020 10:21

Zonder de tekst te zien, zou ik onder alle voorbehoud durven te stellen dat het hier om een contract van gemene huur gaat.

Dus afgesloten voor zes maand, en betaald ook nog... Weinig mogelijkheid tot opzeg.

Ik zou toch nauwkeurig in de gaten houden wat die daar uitspoken . Been there, seen that :roll:

freelance
Berichten: 2615

#8 , 22 nov 2020 15:58

Geen hoofdverblijfplaats is automatisch "gemene huur "
Daaruit volgt :
1/ Art. 1709. Huur van goederen is een contract waarbij de ene partij zich verbindt om de andere het genot van een zaak te doen hebben gedurende een zekere tijd, en tegen een bepaalde prijs, die de laatstgenoemde zich verbindt te betalen.

Prijs is betaald voor 5 maand ( waarborg 1 maand is niet bedoeld als huur ) , waarmee huurder een apptm gehuurd heeft voor 5 maand ( tenzij anders op contract zou staan ) , en aan de verplichtingen van Art. 1709 voldaan heeft .
Verhuurder verplicht zich hiertoe een apptm te verhuren voor minstens 5 maand . ( wat niet betwist wordt , denk ik ) .

2/ Art. 1736. <W 20-02-1991, art. 8> Onverminderd het bepaalde in artikel 1758, wordt de voor onbepaalde duur gesloten huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan per maand.
De overeenkomst kan slechts worden beëindigd met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand.


Opzegging is 1 maand , voor contracten aangegaan voor ONBEPAALDE duur .
Er is niets bepaald in de wet voor contracten voor BEPAALDE duur , wat zou betekenen dat geen opzegperiode vereist is .

Er is weinig of niets te vinden over "terugbetaling van huurgelden " wanneer de huurder een contract voor bepaalde duur opzegt .
Evenwel :

3/ Art. 1760. In geval van ontbinding van de huur door de schuld van de huurder, is deze verplicht de huurprijs te betalen gedurende de tijd die voor de wederverhuring nodig is, onverminderd de vergoeding van de schade die door het wangebruik mocht zijn veroorzaakt.

" schuld " is hier een hoog woord , maar feit is dat de huurder het contract opzegt ( dient evenwel schriftelijk en aangetekend te gebeuren ) .
De verplichting om de huurprijs te betalen gedurende de tijd die nodig is voor de wederinhuring , kan natuurlijk flexibel toegepast worden .
Gezien December er aan komt , zult u mogelijks geen huurder vinden voor deze maand , en kan ten vroegste een huurder gevonden worden 1 januari .
( denk ook aan de Corona maatregelen ) .
In dit geval dient de huurder te betalen voor December , m.a.w. u kunt het teveel betaalde terug storten . ( wat m.i. een faire deal zou zijn , en ook in overeenstemming met 1 maand opzeg voor contracten van onbepaalde duur ) . )
Hierbij is het aan de verhuurder te letten op eventuele schade aan het gehuurde goed , die kan afgetrokken worden van het reeds betaalde , rekening houdend met het al dan niet bestaan van een plaatsbeschrijving .
Ook de vaste kosten dienen in rekening gebracht .
De huurwaarborg wordt pas op het einde / en NA overhandigen van de sleutels vrijgegeven .

Noteer dat gemene huur de mogelijkheid openlaat om het gehuurde goed onder te verhuren ( door huurder ) , echter niet als hoofdverblijfplaats .
U zou de huurder kunnen vragen , iemand anders te zoeken die de huur wil verderzetten , maar de huurder kan daar niet toe verplicht worden .

Dit alles onder voorbehoud van het zien van het contract .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

oeps
Topic Starter
Berichten: 115

#9 , 23 nov 2020 22:32

Het probleem is de corona maatregelen, die laten het niet toe om een appartement te bezichtigen momenteel, ook ligt heel de huurmarkt plat want deze huurder vond ik toen het pand al 2 maanden leeg stond dus ik was blij met een nieuwe huurder en nu dit......

freelance
Berichten: 2615

#10 , 24 nov 2020 01:20

Waar staat geschreven dat het verboden zou zijn om een appartement te bezichtigen ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bosprocureur
Berichten: 6858

#11 , 24 nov 2020 09:16

Waar staat geschreven dat het verboden zou zijn om een appartement te bezichtigen ?
Men kan perfect een appartement LATEN bezichtigen. Een kandidaat mag buiten aanwezigheid van eigenaar, actuele huurder, makelaar... het te huren goed bezoeken, eventueel samen met Eén persoon uit zijn/haar bubbel. Ook mits in acht nemen van de andere hygienemaatregelen.

Willen meerdere mensen bezoeken uit dezelfde bubbel, dan kan dat, maar per twee. Moeilijk gaat ook, maar.... een beetje moeilijk :)

bosprocureur
Berichten: 6858

#12 , 24 nov 2020 13:02

NEEN , denk ik.

Maar het wordt gedaan, en blijkbaar ook aangeraden door de bevoegde diensten.

Misschien met tegelijk facetimen ??

freelance
Berichten: 2615

#13 , 24 nov 2020 14:12

Er wordt maar zeer weinig aangeraden door " bevoegde diensten " , maar ook weinig of niets verboden .
Tenzij wat al maanden bekend is .
( ondanks de discussies tussen minister Verlinden en minister Diependaele - https://www.standaard.be/cnt/dmf20201116_98577886 )
Het is perfect mogelijk een kandidaat huurder een rondgang aan te bieden . Als grote immokantoren het kunnen , waarom zou een doodgewone burger dit niet kunnen .

Afhankelijk van de omstandigheden ( type appartement , huurprijs , plaatselijke vraag en aanbod ) kan de TS eventueel beslissen om 1 OF 2 maand huur af te houden , wanneer men denkt dat het moeilijk zal worden vlug een nieuwe huurder te vinden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bosprocureur
Berichten: 6858

#14 , 24 nov 2020 15:11

Telefonisch info over corona-gerelateerde vragen, dus ook huisbezoek, 0800/14689 .

En daar wordt dus ook bevestigd dat eigenaar, bewoner, makelaar..., afaik niemand dus, bezoekers mogen vergezellen.

oeps
Topic Starter
Berichten: 115

#15 , 25 nov 2020 00:41

Er staat blijkbaar wel een clausule in vermeld.

ik citeer ' if the tenant stops the contract the contract before this period of 6 months than he will have to pay 1 month of damage which is ......... euro.' dus zal ik alles moeten terugbetalen en enkel de 1 ste maand + 1 maand "damage" kunnen houden.

Ondertussen vernomen dat het daar spookt, dat er sporadisch iemand slaapt maar dat er verder nooit beweging is .
Eens binnen gaan kijken of alles nog wel aanwezig is zal niet mogen zeker volgens de wetten.

Terug naar “Huren”