Verdeling waterverbruik, mazout en gemeenschappelijke kosten huurappartementen

Limbourg
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verdeling waterverbruik, mazout en gemeenschappelijke kosten huurappartementen

#1 , 20 nov 2020 14:13

Hallo allemaal,

Als huurder van een appartement hebben wij een rekening gekregen van de verhuurder. Onze situatie is als volgt:

1 hoeve
6 appartementen
1 centrale CV-ketel die verwarmt wordt door mazout
1 hoofdmeter van de Watergroep
Elk appartement heeft een eigen verwarmingsmeter en eigen watermeters voor warm en koud water.

De verhuurder heeft bij de Watergroep 1 woning met 6 personen geregistreerd (omdat er maar 1 hoofdmeter van het water is). Mag dit zomaar? Want dit betekend voor ons:

1 woning (appartement) = 30 m3 aan basistarief
6 personen = 180 m3 aan basistarief

Terwijl naar mijn idee iedereen per appartement recht heeft op 30 m3 aan basistarief en 30 m3 per persoon:

6 appartementen = 180 m3 basistarief
6 personen = 180 m3 basistarief

Zoals de verhuurder dit nu heeft berekend komt iedereen uit op hetzelfde tarief ongeacht het gebruik: €7,52 per m3

Dus de vraag over het water is: Mag de verhuurder dit tarief zo berekenen, of is hij verplicht om voor iedereen een aparte hoofdmeter aan te sluiten en dit zo ook door te geven bij de watergroep?

De volgende vraag is: De verhuurder heeft de totaalprijs van de mazout verdeeld over het aantal kWh dat elke huurder heeft verbruikt aan verwarming. Hierbij is dus geen rekening gehouden met het gebruik van warm water. Het verbruik per kWh is:

9500 liter mazout = € 5589 euro = € 0,588 per liter
het totaal aantal kWh verbruik van alle appartementen is: 28018 kWh
In zijn verdeling is dit dus € 0,199 per kWh
Dit terwijl ik overal lees dat 1 liter mazout gelijk staat aan een energetische waarde van ongeveer 10 kWh.

Is dit een normaal tarief voor het stoken op mazout?

De derde en laatste vraag is:

Zijn berekening van de gemeenschappelijke kosten wordt berekend aan de hand van het aantal personen en niet per appartement. Is dit gebruikelijk en mag dit?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2020 13:49

Ik woon in een gebouw met 4 wooneenheden. In het eerste jaar dat ik hier woonde, was er ook slechts 1 hoofdmeter voor heel het gebouw, ondertussen heeft ieder appartement zijn eigen meter en krijg ik mijn eigen facturen. Op die ene gemeenschappelijke factuur werd wel rekening gehouden met 4 wooneenheden en het aantal gedomicilieerden en was er dus recht op 30 m³ water aan basistarief per wooneenheid.
De watergroep haalt zijn informatie bij de gemeente om te weten hoeveel gedomicilieerden er zijn, dus misschien geldt dat ook zo op het gebied van het aantal wooneenheden, dat weet ik niet. Staat jullie gebouw geregistreerd bij de gemeente als 1 wooneenheid of als 6 verschillende wooneenheden. In principe kan je het gemakkelijk weten, staat er op je officieel adres een busnummer, dus X-straat nr 1 bus 02 of iets dergelijks, dan woon je officieel in een gebouw met meerdere wooneenheden.
Misschien eens langsgaan bij de gemeente en de ombudsman, als die er is voor het water waar jij woont, om zo meer informatie te krijgen. Als je effectief officieel in een gebouw met meerdere wooneenheden woont, dan kan die ombudsman misschien iets betekenen voor je.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2020 18:31

Ik woon in een gebouw met 4 wooneenheden. In het eerste jaar dat ik hier woonde, was er ook slechts 1 hoofdmeter voor heel het gebouw, ondertussen heeft ieder appartement zijn eigen meter en krijg ik mijn eigen facturen. Op die ene gemeenschappelijke factuur werd wel rekening gehouden met 4 wooneenheden en het aantal gedomicilieerden en was er dus recht op 30 m³ water aan basistarief per wooneenheid.
De watergroep haalt zijn informatie bij de gemeente om te weten hoeveel gedomicilieerden er zijn, dus misschien geldt dat ook zo op het gebied van het aantal wooneenheden, dat weet ik niet. Staat jullie gebouw geregistreerd bij de gemeente als 1 wooneenheid of als 6 verschillende wooneenheden. In principe kan je het gemakkelijk weten, staat er op je officieel adres een busnummer, dus X-straat nr 1 bus 02 of iets dergelijks, dan woon je officieel in een gebouw met meerdere wooneenheden.
Misschien eens langsgaan bij de gemeente en de ombudsman, als die er is voor het water waar jij woont, om zo meer informatie te krijgen. Als je effectief officieel in een gebouw met meerdere wooneenheden woont, dan kan die ombudsman misschien iets betekenen voor je.
Sinds 2016 is de jaarlijkse hoeveelheid gratis drinkwater afgeschaft.
Goed lezen, Think! Er staat nergens iets van gratis drinkwater of jij zou dat ergens in een onzichtbaar lettertype moeten gezien hebben ... Er staat wel iets over water aan basistarief. Per wooneenheid en per gedomicilieerde heb je recht op 30 m³ aan basistarief, alles wat je meer verbruikt, is comforttarief.

Reclame

Terug naar “Huren”