appartementsgebouw verstopte dakgoot, schimmel bovenste appartement
Geplaatst: 17 nov 2020 17:21
Situatie :
Een appartementsgebouw met drie verdiepingen (3 appartementen) krijgt op het bovenste verdiep plots zware schimmel.
Dit appartement zit onder het dak. Het appartement werd gehuurd vanaf 1/3/20.
Het dak is bereikbaar via een luik op de gang van de gemeenschappelijke delen. Gezien drie hoog ga je daar niet zomaar eens op het dak.
De huurder van het bovenste appartement meldt de verhuurder dat er schimmel ontstaat op de muren in het appartement.
Twee weken later komt de huisbaas met een dakwerker ter plaatse en merkt een verstopping op het dak aan de dakgoot.
De eigenaar meldt dat de verstopping verholpen is en zegt een schilder te sturen voor de schimmel.
en nu?
Kan de huurder alsnog aansprakelijk gesteld worden voor verstopte goot?
De eigenaar meldde het euvel aan zijn brandverzekering, de huurder deed dit aan de hare.
Het appartement kan momenteel ook niet normaal bewoond worden. Het is er ronduit ongezond. Veel schimmel waardoor de hoofdslaapkamer (er zijn er maar 2 in totaal) niet meer kan gebruikt worden. Achter het nachtkastje en de kast is er schimmel wat ook de meubels en andere persoonlijke spullen van de huurder aantastte.
Kan de huurder compensatie vragen? Gezien het winter is en de muren kletsnat staan zou het onlogisch zijn dat er direct kan geschilderd worden,...en nu? Gezien geen normaal gebruik van het goed kan gemaakt worden,...
Het contract is een contract van 1 jaar. Dit loopt af eind februari en er zal voor eind november een opzeg verstuurd worden, gezien de opzeg drie maanden betreft.
Het koppel zou in de volgende weken voorlopig terug bij de ouders gaan wonen wegens gezondheidsproblemen met de schimmel.
Wat kan er gevraagd worden aan de verhuurder? Compensatie?
Graag advies. Het betreft een jong koppel die nog maar pas samen woont en al hun spaarcentjes in de waarborg en meubeltjes staken.
Een appartementsgebouw met drie verdiepingen (3 appartementen) krijgt op het bovenste verdiep plots zware schimmel.
Dit appartement zit onder het dak. Het appartement werd gehuurd vanaf 1/3/20.
Het dak is bereikbaar via een luik op de gang van de gemeenschappelijke delen. Gezien drie hoog ga je daar niet zomaar eens op het dak.
De huurder van het bovenste appartement meldt de verhuurder dat er schimmel ontstaat op de muren in het appartement.
Twee weken later komt de huisbaas met een dakwerker ter plaatse en merkt een verstopping op het dak aan de dakgoot.
De eigenaar meldt dat de verstopping verholpen is en zegt een schilder te sturen voor de schimmel.
en nu?
Kan de huurder alsnog aansprakelijk gesteld worden voor verstopte goot?
De eigenaar meldde het euvel aan zijn brandverzekering, de huurder deed dit aan de hare.
Het appartement kan momenteel ook niet normaal bewoond worden. Het is er ronduit ongezond. Veel schimmel waardoor de hoofdslaapkamer (er zijn er maar 2 in totaal) niet meer kan gebruikt worden. Achter het nachtkastje en de kast is er schimmel wat ook de meubels en andere persoonlijke spullen van de huurder aantastte.
Kan de huurder compensatie vragen? Gezien het winter is en de muren kletsnat staan zou het onlogisch zijn dat er direct kan geschilderd worden,...en nu? Gezien geen normaal gebruik van het goed kan gemaakt worden,...
Het contract is een contract van 1 jaar. Dit loopt af eind februari en er zal voor eind november een opzeg verstuurd worden, gezien de opzeg drie maanden betreft.
Het koppel zou in de volgende weken voorlopig terug bij de ouders gaan wonen wegens gezondheidsproblemen met de schimmel.
Wat kan er gevraagd worden aan de verhuurder? Compensatie?
Graag advies. Het betreft een jong koppel die nog maar pas samen woont en al hun spaarcentjes in de waarborg en meubeltjes staken.