Stopzetting niet registreerd huurcontract

Snnvnrbs
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Stopzetting niet registreerd huurcontract

#1 , 17 nov 2020 04:42

Hoi,

Ik heb op 18/01/2018 een contract getekend ivm de huur van een studio.
De eigenares is nu al jaren aan het verbouwen van vroeg tot laat. Ze heeft de douche slecht geïnstalleerd en beweert nu dat het het lek dat er was door intensief gebruik van het douchen is gebeurt ( 2x daags ), het is hier een bouwwerf. Ik kan amper de trap op en af en hier lopen muizen rond. Dus ik heb besloten te verhuizen. Ik heb een nieuw pand gevonden waarvan ik vanaf 1/12 kan intreden.
Ik heb gisteren een mail gestuurd met de melding dat ik op 30/11 het appartement oplever en dat ik binnen de 30 dagen de waarborg - niet op een geblokkeerde rekening gestort - terug wens. Dat er geen opzeg vergoeding noch opzeg termijn vereist is aangezien het contract niet geregistreerd is.

Nu stuurt de eigenares dat ze daar niet mee akkoord ga.
Ik weet dat ik in mijn recht ben. Maar door haar reactie heb ik een vermoeden dat ze lastig zal doen ivm de waarborg ( er is geen schade aan het pand, kleine gebruik schade op de vloer ).
Welke stappen kan ik het beste ondernemen? Wat als de eigenares er op 30/11 niet aanwezig is? Neem ik dan foto’s van het pand bij vertrek en stuur ik de sleutels aangetekend op?

Bij voorbaat dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 nov 2020 06:29

Wat voor huurcontract heb je?

Onbepaalde duur, bepaalde duur en reeds automatisch overgegaan in onbepaalde duur of bepaalde duur 3 jaar (dus tot januari 2021)?

Snnvnrbs
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 nov 2020 07:11

Hoi,

Dat staat er niet echt ik gedefinieerd. Aangezien het om een studio gaat voor studenten denk ik om een jaar contract.
Er staat ook niets in van automatische/stilzwijgende verlening.

Het contract werd getekend op 18/10/2018 niet 18/01/2018

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3795

#4 , 17 nov 2020 11:19

Er staat geen einddatum op, geen clausule ivm de opzeg, en het is geen contract voor hoofdbewoning?
Dan is dit een gemeen huurcontract, opzeg van 1 maand.

U heeft gisteren een mail gestuurd? Dan begint de opzeg op 1 december.
Als de veronderstellingen in mijn eerste alinea correct zijn, dan eindigt uw contract op 31 december. Tot dan dient u ook te betalen.

Snnvnrbs
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 nov 2020 14:00

Ook als het nooit geregistreerd is geweest.

Snnvnrbs
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 nov 2020 15:02

En mits ze nog in volledige renovatie is, zal ze ook niet de nodige vergunningen hebben ( keuringen, comformiteits, attest voor goede en veilige huurwoning, ) of zijn deze niet meer nodig

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 nov 2020 09:20

En mits ze nog in volledige renovatie is, zal ze ook niet de nodige vergunningen hebben ( keuringen, comformiteits, attest voor goede en veilige huurwoning, ) of zijn deze niet meer nodig
Tjah, dat maakt toch geen verschil in het opzeggen van een huurcontract...

Misschien als je zou via het vredegerecht gaan voor de verbreking van het huurcontract , en dan nog.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#8 , 18 nov 2020 23:08

Ook als het nooit geregistreerd is geweest.
Registratie is enkel verplicht bij huurcontract voor hoofdbewoning door de verhuurder.
Bij gemene huurcontracten staat de huurder hier zelf voor in, niet de verhuurder (die mag het natuurlijk wel registreren).
Er is dan ook geen sanctie bij niet-registratie in de zin van een verkorte opzeg. Wel in een mogelijke boete voor de huurder (maar ik heb deze in de praktijk nog nooit weten gegeven worden).

Snnvnrbs
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 nov 2020 12:24

Dit is ook mijn hoofd bewoning. Ik sta hier ook gedomicilieerd.

En waarom staat er overal dat er als er geen registratie is er ook geen opzeg nodig is? Wel wat verwarrende info. 🥴

Ik heb nu volgende week een gesprek met haar. Maar ik wil wel voldoende informatie hebben op voorhand.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#10 , 19 nov 2020 13:44

Je spreekt eerst van een studentencontract, en nu plots van hoofdbewoning?

Tijd om dat contract eens in te scannen en hier te posten, lijkt mij.
Zal het veiligste zijn, als je wilt dat er correcte informatie gegeven wordt...

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 nov 2020 18:44

Inderdaad.

We willen je een bruikbaar antwoord geven, dus zijn deze zaken echt van belang.

Ik vind het ook raar dat er geen enkele info over de duurtijd van het contract zou vermeld staan.


freelance
Berichten: 2615

#13 , 20 nov 2020 14:52

Geen registratie = geen opzeg verplicht .
U moet wel 100% zeker zijn van niet registratie ( navragen registratiekantoor op 29/11 )

Quote ;
" Ik heb gisteren een mail gestuurd met de melding dat ik op 30/11 het appartement oplever en dat ik binnen de 30 dagen de waarborg - niet op een geblokkeerde rekening gestort - terug wens. Dat er geen opzeg vergoeding noch opzeg termijn vereist is aangezien het contract niet geregistreerd is. "


Uw opzeg is volledig correct , MAAR :
het was geen goed idee de eigenares in te lichten over het gebrek aan registratie . Dit zou ze alsnog kunnen doen .
Eigenares kan een boete krijgen voor laattijdig registreren , maar in dit geval moet u wettelijke termijnen in acht nemen voor een opzeg .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 nov 2020 15:13

Geen registratie = geen opzeg verplicht .
U moet wel 100% zeker zijn van niet registratie ( navragen registratiekantoor op 29/11 )

Quote ;
" Ik heb gisteren een mail gestuurd met de melding dat ik op 30/11 het appartement oplever en dat ik binnen de 30 dagen de waarborg - niet op een geblokkeerde rekening gestort - terug wens. Dat er geen opzeg vergoeding noch opzeg termijn vereist is aangezien het contract niet geregistreerd is. "


Uw opzeg is volledig correct , MAAR :
het was geen goed idee de eigenares in te lichten over het gebrek aan registratie . Dit zou ze alsnog kunnen doen .
Eigenares kan een boete krijgen voor laattijdig registreren , maar in dit geval moet u wettelijke termijnen in acht nemen voor een opzeg .

Klopt, al denk ik dat als dit voor de vrederechter zou komen en de eigenares heeft het nu pas geregistreerd, dat die dat ook wel zou zien dat ze het pas geregistreerd heeft na de opzeg ...

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#15 , 20 nov 2020 15:41

Klopt, al denk ik dat als dit voor de vrederechter zou komen en de eigenares heeft het nu pas geregistreerd, dat die dat ook wel zou zien dat ze het pas geregistreerd heeft na de opzeg ...
Uiteraard. Het feit dat het niet geregistreerd was bij opzeg is voldoende. Volgende keer wel beter uw opzegbrief aangetekend versturen, dan is er geen discussie... Heeft ze geantwoord op uw mail (= bewijs dat ze hem ontvangen en gelezen heeft). Bewaar die mails maar goed en druk ze af.

Terug naar “Huren”