Stopzetting niet registreerd huurcontract

Blaatpraat
Berichten: 3795

Re: Stopzetting niet registreerd huurcontract

#16 , 21 nov 2020 09:47

Dus nu weten we van meer:
U had een contract van 10 maanden (vreemde duur, maar is toegelaten).
Geen opzeg van 1 van de partijen: stilzwijgend verlengd naar een contract van 9 jaar.

In tegenstelling tot wat er op pagina 3 staat, is stilzwijgende verlenging toegelaten.
De verhuurder had dit in september 2019 moeten vaststellen en u toen verdrijven als deze dit niet wenste (of een nieuw contract voorstellen).

Dus dan klopt inderdaad hetgeen u dacht:
Contract voor hoofdbewoning, registratie is verplicht.
Sanctie voor niet registratie is dat u de opzegtermijn kunt kiezen, alsook de begindatum.
Eenmaal de opzeg begonnen is (dat is deze ondertussen) maakt het niets uit of de verhuurder nog registreert of niet, het is te laat daarvoor.

Enige dat mogelijks een probleem nog kan vormen: in het contract staat dat je aangetekend moet opzeggen.
Dit is iets dat niet wettelijk verplicht is, maar contractueel wel kan opgelegd worden.
Het feit dat de verhuurder gereageerd heeft op je mail speelt in je voordeel, de ontvangst van de opzeg kan niet weerlegd worden alvast.
Maar de geldigheid kan wel betwist worden omdat je je niet aan het contract hield in deze.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Snnvnrbs
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#17 , 23 nov 2020 15:48

Dan heb ik nog 1 vraag. Wat als zij niet aanwezig wil zijn bij het verlaten van het pand.
De sleutels stuur ik aangetekend op. Maar wat met de waarborg.
Moet ik foto’s nemen van hoe ik het heb achtergelaten?
Wat is de beste manier?

Nu hoop ik wel dat ze donderdag aanwezig zal zijn om alles als volwassenen mensen te bespreken

freelance
Berichten: 2615

#18 , 24 nov 2020 01:57

Opzeg aangetekend opsturen , in ieder geval , aangezien dit in het contract staat ( het niet registeren van het contract doet geen afbreuk aan die verplichting ) .
Nogmaals aandringen hierin , op afspraak voor plaatsbeschrijving en sleutels , en waarborg overdracht .

Indien verhuurder niet aanwezig is op een afgesproken dag ; sleutels aangetekend opsturen .
Foto's nemen niet nodig .
Als verhuurder het niet de moeite waard vindt om op te dagen , wordt de staat van het pand aanzien als zijnde zoals beschreven bij aanvang .
Een uittredende plaatsbeschrijving is niet verplicht , maar moet wel gebeuren op vraag van een van de partijen ( en dit is dan meestal de partij die er het meeste belang bij heeft, de verhuurder dus )
Verzaken aan waarborg , zoniet vrederechter . ( verzoeningsprocedure ) .
Zorg wel dat u heel zeker bent over de niet-registratie .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Terug naar “Huren”