Opzeg huurder vlak na huurwaarborg.

attack
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Opzeg huurder vlak na huurwaarborg.

#1 , 16 nov 2020 15:13

Mijn appartement stond te huur op immoweb, bezoek gekregen van een potentiele huurder die er snel in wou trekken.
Heb de huidige huurder vriendelijk gevraagd om het appartement zo snel mogelijk leeg te maken (poetsen, vuilzakken weg, wasmachine weg etc...) Deze huidige huurder zit in zijn opzegtermijn van 3 maanden.

De nieuwe huurder heb ik een huurcontract in orde gemaakt voor 3 jaar (elk jaar opzegbaar), de meterstanden gaan noteren (met fotos) , plaatsbeschrijving gemaakt met fotos.
De nieuwe huurder heeft de huurwaarborg ook in orde gebracht bij zijn bank (die hebben het getekende huurcontract).

Ik zou gisteren de sleutels aan de nieuwe huurder gaan overhandigen maar hij belt me 1 uur voor de afspraak op dat hij het appartement toch niet meer wil huren (situatie met zijn partner is bijgelegd.)

Wat zijn mijn rechten? Kan ik een schadevergoeding eisen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 16 nov 2020 15:53

Heeft de huurder een contact of zo (plaatsbeschrijving... ?) ondertekend ?

attack
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 nov 2020 15:58

Huurcontract is ondertekend en afgegeven bij zijn bank (anders kan hij de huurwaarborg niet regelen.)
voor de rest heb ik geen getekend contract , ook niet vd plaatsbeschrijving of overhandiging sleutels.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 16 nov 2020 16:08

Ook als uzelf het huurcontract niet in handen hebt, is er één (in het bezit van zijn bank) :)

U hebt in principe recht op een opzeg van drie maand, en ook op een opzegvergoeding van anderhalve maand.

laat de huurder schriftelijk bevestigen dat hij het contract met onmiddellijke ingang wil opzeggen, en tracht overeen te komen (desnoods kan u een beroep doen op de vrederechter),

Tussen haakjes, als ik het goed begrijp hebt u een contract van één jaar, want een contract van drie jaar, jaarlijks opzegbaar bestaat volgens mij niet.
Daarvoor geldt onderstaande tekst, geplukt uit een brochure over het jongste huurdecreet.

"De huurder mag de overeenkomst altijd opzeggen zonder reden:

Met een opzeggingstermijn van 3 maanden.
Met een opzeggingsvergoeding van
Anderhalve maand huur als het huurcontract eindigt tijdens het eerste jaar."

attack
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 nov 2020 16:12

Ik wil niet het uiterste uit de kan, maar vind dit niet kunnen.
3 maanden huur lijkt me ook wat overdreven. Maar 1 maand huur lijkt me wel terrecht denk ik.

Ja 1 jaar contract, verlengbaar.
MAAR is de huur al begonnen daar ik nog geen sleutels heb overhandigd ? Ik twijfel toch dat ik ook recht ga hebben op een vergoeding.

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 16 nov 2020 16:21

Drie maanden voor die vergoeding vind ik persoonlijk ook wat bij de haren getrokken.

Daarom dat ik u aanraad om tot een overeenkomst te komen, en minder mag u altijd vragen. Maak wel dat u,ook in de huidige omstandigheden, tijdig een nieuwe huurder vindt; de kosten en tijd + leegstand mag u zeker in rekening , volgens mij...

En voor uw nieuw huurcontract, lees eens rustig de brochure https://publicaties.vlaanderen.be/download-file/29906

Let er vooral op dat een contract van korter dan drie jaar wel kan, maar dat hernieuwing van een contract van één jaar slechts één keer kan, schriftelijk liefst, anders vervalt u in een normaal contract van negen jaar.
Succes !

freelance
Berichten: 2615

#7 , 17 nov 2020 03:03

Quote :
" Heb de huidige huurder vriendelijk gevraagd om het appartement zo snel mogelijk leeg te maken (poetsen, vuilzakken weg, wasmachine weg etc...) Deze huidige huurder zit in zijn opzegtermijn van 3 maanden. "

Huurder heeft tot de laatste dag van zijn 3 maand opzeg tijd om alles in orde te maken .
De verhuurder mag trouwens ook geen sleutels overhandigen aan een nieuwe huurder , tot de vorige huurder afstand gedaan heeft van zijn sleutels . Zoniet kan een binnenkomende nieuwe huurder beticht worden van inbraak , met alle gevolgen vandien voor de verhuurder.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bosprocureur
Berichten: 6858

#8 , 17 nov 2020 08:24

Strak standpunt, dat weinig of geen rekening houdt met de belangen van de partijen in kwestie.

*Oude huurder moet maar verder huur betalen, of hij het appartement huurt of niet, of hij dubbele huur betaalt of niet..
*Nieuwe huurder moet, hoewel het appartement "'vrij" is of kan zijn, wachten, op wie ?

En de verhuurder, die een nieuwe huurder in feite verliest, moet door de strakke houding die u aanraadt, extra kosten maken voor verhuring of huurderving, en die maar aanrekenen en bewijzen aan de oude huurder.

In dat geval zou ik (als verhuurder) alleen aantoonbare kosten maken, ten laste van de oude huurder. Wat betekent een agentschap aanstellen ((= 1 maandhuur + BTW) aangevuld met bijna zekere leegstand tot einde jaar wegens onmogelijkheid tot bezoeken. Dit is geld waar niemand, echt niemand belang bij heeft, behalve voor de mensen die enkel op zoek zijn naar het Grote Gelijk :). En deze kosten konden in ieders belang vermeden worden door simpelweg een en ander op papier te zetten, wat hierboven meer dan eens aangeraden werd.

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 nov 2020 10:12

Het eenvoudigste lijkt mij dat jullie een minnelijke overeenkomst op papier zetten waarin de beëindiging van het contract wordt geregeld+ de wederverhuringskosten die u daarvoor aanrekent + duidelijk gesteld wat er met de huurwaarborg moet gebeuren

bosprocureur
Berichten: 6858

#10 , 17 nov 2020 10:16

Het eenvoudigste lijkt mij dat jullie een minnelijke overeenkomst op papier zetten waarin de beëindiging van het contract wordt geregeld+ de wederverhuringskosten die u daarvoor aanrekent + duidelijk gesteld wat er met de huurwaarborg moet gebeuren
Voilà, win-win.
Zo eenvoudig kan het zijn. :D

Bedankt LennieK

bosprocureur
Berichten: 6858

#11 , 17 nov 2020 12:28

no comment

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 17 nov 2020 15:40

Er wil altijd iemand het laatste woord hebben, maar dat is niet altijd het beste.

bosprocureur
Berichten: 6858

#13 , 17 nov 2020 22:38

Indien ze foefelen zoals voorgesteld word blijven ze strafbaar.
:oops: :oops:

Wat van bovenstaande is te kwalificeren als "foefelen" ?

attacks
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 nov 2020 14:19

Bedankt voor jullie hulp allemaal, wel vreemd dat mijn account geblokkeerd is... heb nu opnieuw moeten registreren.
Alles gebeurd hier volgens de wet dus aub foefelen hier niet gebruiken, geen idee waar je dat haalt ?
Overhanding sleutels aan de nieuwe huurder ging trouwens gelijktijdig gebeuren met afgifte sleutels oude huurder (alles volgens de regels, alles op papier)....

Ga 1 maand basishuur eisen is 630euro; lijkt me schappelijk en daarmee is de kous af dan mag hij zijn 2 maanden borg direct terughebben, indien hij niet akoord gaat moet hij maar naar de vrederechter stappen.

Toch bedankt allemaal

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#15 , 19 nov 2020 10:31

Goede oplossing Bedankt voor de update

Terug naar “Huren”