Beste,
Mijn broer heeft zich in 2019 zonder het goed te weten, borg gesteld voor een huurder.
Hij huurde een appartement in Brussel sinds januari 2018, contract van bepaalde duur, 3 jaar, en wilde deze opzeggen aangezien hij een appartement kocht.
Hij vond andere huurders (die hij niet kende), maar de verhuurder wilde slecht akkoord gaan als hij zich borg stelde tot het einde van het huurcontract, dwz tot 31 dec 2020.
Hij heeft een overeenkomst getekend, waarin dit artikel staat:
Monsieur xxx (mijn broer) reste solidairement responsable à l’égard du propriétaire de toutes les obligations et devoirs du bail, cédé par lui, à Madame et Monsieur yyy (de nieuwe huurders)
Mijn broer wist niet wat dit betekende toen hij dit tekende.
Nu hebben de nieuwe huurders geen huur meer betaald sinds september, en krijgt mijn broer een brief van de advocaat, gericht aan beiden, om het bedrag van 3 maanden achterstallige huur binnen de 8 dagen te betalen, indien niet, wordt een gerechtelijke procedure gestart voor het vredegerecht, op kosten van...
Mijn broer had in 2019 zijn waarborg teruggekregen, en de nieuwe huurders hebben zelf 2 maanden waarborg betaald.
Welke stappen kan/moet mijn broer ondernemen?
- is dit wettelijk om zomaar iemand borg te laten staan?
- is die ene zin geldig?
- kan hij zich beroepen op voorrecht van uitwinning?
Alvast bedankt!