Verhuurder dringt dringende werken op, maar weigert gegevens van de werkman te verschaffen, moet ik deze dan toelaten

Aafkes
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

Verhuurder dringt dringende werken op, maar weigert gegevens van de werkman te verschaffen, moet ik deze dan toelaten

#1 , 11 nov 2020 12:29

Al een jaar in onbewoonbaar huis. Huisbazin reageert niet op mails al maanden niet. Nu de herinspectie wonen vlaanderen zal komen wil huisbazin plots wel werken laten uitvoeren. Dat is op zich goed. Maar de vorige werken brachten heel wat overlast met zich mee en gebeurde door een onbekwame vakman. Nu betreft het de elektrieker maar huisbazin weigert de gebreken waar wij al een jaar mee kampen te erkennen, reageert niet op mijn vragen, maar zet nu wel via haar advocaat druk dat we de elektrieker moeten toelaten ( verder nog steeds geen antwoord op mijn vragen die ik al maanden stel ). Ik vroeg de huisbazin en het berhuurkantoor te komen kijken en de gebreken te bevestigen daar deze levenskwaliteit enorm omlaag halen maar dit weigert huisbazin. Ons voorstel voor huurvermindering werd eveneens genegeerd en kwam geen antwoord op dus zal me tot rechtbank moeten wenden. Maar de elektrieker zou deze weken komen. Mijn vraag: moet ik de elektrieker toelaten in mijn woning terwijl de huisbazin en haar advocaat zelfs zijn naam en ondernemingsnummer niet willen geven??? Ik vroeg een bestek op te maken dat we weten waaraan we ons moeten verwachten maar ook dit werd geweigerd. In een laatste poging stelde ik dan aan advocaat voor dat elektrieker kon komen, ik deze de gebreken zou tonen en dat de elektrieker dan een bestek maakte na problemen gezien te hebben, dit aftekent en fan aan de werken kon beginnen maar antwoord mevrouw haar advocaat is dat wij geen voorwaarden mogen stellen. Moet ik in deze omstandigheden ( geen naam, nr ... ) deze elektrieker toegang tot de woning verschaffen of ben ik dat wettelijk niet verplicht als ik niet voldoende geinformeerd ben??? Help

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Aafkes
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 nov 2020 12:59

Beste dank voor u antwoord. Mijn specifieke vraag is... er is een datum afgesproken voor deze werken. Maar de huisbazin weigert me de gegevens van de elektrieker die komt zoals zijn naam en ondernemingsnummer te bezorgen, evenals een fatsoenlijke beschrijving der werken. Moet ik een werkman van wie me alle gegevens door huisbazin geweigerd worden binnenlaten? Is de huisbazin met andere woorden niet verplicht me minstens deze gegevens te verstrekken?

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 11 nov 2020 13:47

Naam ? Ondernemingsnummer? Moet je niet ook zijn nationaliteit kennen, geslacht, zijn geboortedatum, religieuze overtuiging ? Hebt u geen uitgebreid cv nodig, met kopie van zijn/haar diploma's ?

Komaan zeg, je zit in de miserie, maar hulp mag er niet komen? Dat ruikt sterk, zeer sterk, naar moedwil van uw kant; en daarmee wil ik de eventuele fouten van de huisbaas niet vergoelijken...

Reclame

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 nov 2020 14:08

Wie is opdrachtgever, wie betaald ? Denk de huisbaas dus wat is het probleem. Wees blij dat de problemen opgelost worden.

Aafkes
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 nov 2020 14:21

Waarom ik de naam vraag is omdat vorige werken in het zwart gebeurde, voor veel miserie zorgde en op deze manier er zeker van wil zijn dat het om een erkende elektrieker gaat en geen klungelaar. Voorts ben ik zeker niet van slechte wil en heb de huisbazin en het verhuurkantoor meermaals uitgenodigd de gebreken te komen vaststellen, dit weigeren ze. Ik vroeg ook welke werken juist voor welke gebreken maar zelfs dat wordt me geweigerd. Het is dus normaal dat ik een elektrieker moet binnenlaten waarvan me zijn naam geweigerd wordt en tevens geen omschrijving van de werken... de reden waarom de huisbazin geen beschrijving van de werken wilt geven is omdat ik zelf een advocaat nam en kenbaar maakte dat ik naar de vrederechter zou stappen en daarom weigert de huisbazin me fatsoenlijk te informeren omdat dan op papier staat in welke miserie wij al een jaar wonen. Vind u het dan normaal dat een huisbazin al mijn vragen al maanden negeert en nu inspectie komt nog steeds mijn vragen negeert en zelfs van me verwacht dat ik na de overlast van vorige werken werken toelaat zonder voldoende geinformeerd zijn betreffende de werken zelf en door wie? Helaas heb ik pas volgende week een afspraak met lijn advocate en staan de werken deze week gepland. Enige reden dat mevrouw niks op papier wilt zetten is omdat ze weet dat ik naar de vrederechter ga voor huurvermindeing en nu snel snel daarvoor de gebreken wil oplossen zodat ik geen verhaal meer heb. Vandaar dat ik dus vroeg me de naam en aard der werken schriftelijk te bezorgen. U stelt dat ik blij moet zijn met de werken en dat is ook zo maar het is de manier waarop. Nog steeds geen antwoord op vragen die ik al maanden stel. Nu druk leggen via haar advocaat om werken uit te voeren maar nog steeds geen antwoord op mijn vragen die ik al maanden stel..... mijn voorstel tot huurvermindering bleef onbeantwoord dus rest me geen andere optie als de vrederechter. En net daarom wil de huisbazin snel snel ineens alles oplossen, terwijl ze zich het een jaar niet aantrok. Ook vorige huurders zijn vertrokken om deze redenen... ik wil zeker werken toestaan maar als je een jaar woont waar toilet niet doortrekt en elektriciteit springt bij ELKE kookbeurt enzoverder en de huisbazin al u klachten negeert en je haar kenbaar maakt naar vrederechter te gaan, dan ineens kan het wel maar mag er geen bewijs van deze werken en waarom zijn bkijkbaar. Een maand geleden nodigde ik huisbaasen haar advocaat uit te komen kijken, ik zei er zelfs bij dat als zij niet wouden komen verifieren ik zelf iemand zou aanstellen dit te komen doen en dan heeft haar advocaat 3 kleine gebrekjes genoteerd en me doorgestuurd, maar de grote gebreken waardoor wij zo last hebben weigeren ze te noteren... ik heb alles gedaan wat ik kon en sevens zit ik een jaar in de stress van alle gebreken en heb op de reghtbank geen vethaal meer. Jammer dat afspraak advocate pas volgende week is en daarom mijn vraag moet ik een werkman binnenlaten als me zijn naam en de reden waarom geweigerd wordt... vb: de elektriciteit in huis springt constant en het stroomnetwerk is niet krachtig genoeg waardoor alle apparaten constant uitspringen en in sommige bijgebouwde ruimtes ook geen wifi te verkrijgen is door te zwak stroomnetwerk, telenet kwam hiervoor 2 keer langs en steeds antwoord. Stroomnetwerk niet goed. Na een 10uren werkdag als ik kook springt elke keer de elektriciteit, wasmachine valt uit.... dit gebrek waar wij extra aan mobiel internet betalen en de elektriciteit die constant springt heeft haar advocaat bevoorbeeld herleid naar elektriciteit vuur nakijken ipv algemeen elektriciteit nakijken en dit doet hij heel bewust net dat als de rechtszaak start en in de hoop dat de elektrieker alles tijdig kan maken mijn verhaal ontkent zal worden. Is het dan zo abnormaal dat ik fatsoenlijk geinformeerd wil zijn? Naam, welke werken voor welke gebreken. Is de huisbazin niet verplicht me deze dingen te bezorgen?

freelance
Berichten: 2615

#6 , 11 nov 2020 14:39

Als er een herinspectie van Wonen Vlaanderen zit aan te komen , dan mag u er donder op zeggen dat zij niet mals zullen zijn , wat betreft de aangepaste gebreken .
Dan kunt ( en moet ) u er ook van uitgaan dat de elektrieker hoogstwaarschijnlijk een vakman zal zijn die zijn werk goed zal doen ( zeker als die weet - of te weten komt - dat er een herinspectie zal gebeuren ) .
U bent verplicht de vakman toegang te verlenen voor de werken , maar er is geen wet die u het recht toekent te vragen naar naam of ONummer .
Hoogstens kunt u de elektrieker vriendelijk vragen op die en die punten te letten , en dan zien of die daar van op de hoogte is of niet , en wat die van plan is daaraan te doen .

Verder staan de rechten en plichten van de huurder , bij dringende herstellingen , beschreven in Art. 27 van het BW :
Art. 27. Dringende herstellingen
Als het verhuurde goed gedurende de huurtijd dringende herstellingen nodig heeft die niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld, moet de huurder die gedogen, ongeacht de ongemakken die daardoor bij hem worden veroorzaakt, ook als hij gedurende de herstellingen het genot van een gedeelte van het verhuurde goed moet derven.
Als die herstellingen langer dan 30 dagen duren, wordt de huurprijs verminderd naar evenredigheid van de tijd waarvoor en van het gedeelte van het goed waarvan de huurder het genot heeft moeten derven.
Als de herstellingen de normale bewoning onmogelijk maken, kan de huurder de huur doen ontbinden.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Aafkes
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 nov 2020 14:45

Dag freelance, heel erg bedankt voor jou antwoord. Dan zal ik de elektrieker maar braaf binnenlaten dus... ik weet dat deze opdracht van de huisbaas heeft niets op papier te zetten.... mag ik wel een paar foto s trekken tijdens deze werken om toch nog enig verhaal te hebben op de rechtbank of is dit verboden? Ik wil dit juist afhandelen maar ook lezelf beschermen... daarom vraag ik raad. Heel erg bedankt

Aafkes
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 nov 2020 14:47

https://www.lebonbail.be/nl/modellen-va ... nde-werken

Dus als ik het goed begrijp is de huisbaas zelf niet verplicht zoals in bovenstaande modelbrief staat de werken te beschrijven en waarom?

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 11 nov 2020 16:11

U mag er voorlopig van uitgaan dat de werken dienen om de opmerkingen die de inspectie gemaakt heeft te verhelpen. Niets belet u trouwens om die opmerkingen te kopiëren, en een kopie mee te geven aan de vakman. Baat het niet dan schaadt het niet. :)

Aan de andere kant, het zou niet de eerste keer zijn dat een vakman een "ambetante" huurder gewoon laat in de kou staan; hebt uzelf soms graag dat ze op uw handen staan te kijken als u werkt ?

Aafkes
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 nov 2020 17:01

Dank u wel allemaal

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 11 nov 2020 17:21


Aan de andere kant, het zou niet de eerste keer zijn dat een vakman een "ambetante" huurder gewoon laat in de kou staan;
Daar kan ik echt over meespreken, na bijna 30 jaar pandenbeheer gedaan te hebben over bijna 1500 Horecagebouwen.
Soms was het echt schipperen om de juiste aannemer naar de juiste huurder te sturen., maar op den duur waren er zelfs huurders die geen enkel aannemer meer over de vloer wilden laten komen. Met als enige reden de huur niet meer te moeten betalen. T'ja, sommige huurders zijn zo naïef, want een paar weken later was de dagvaarding voor de rechtszaak voor uitdrijving. Tientallen keren meegemaakt.

Aafkes
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 nov 2020 18:01

@mava: vorig jaar september 2019 ingetrokken in dit huis met een plaatsbeschrijving waarbij intrinsieker gebreken maar doodgezwegen werden. Beloften dat de paar dingen die er uiterlijk haperden binnen 3 maand in orde gebracht werden. Na er 2 weken gewoond te hebben plots wonen vlaanderen over de vloer. Leuk is dat niet! Het huis werd onbewoonbaar verklaard en de huisbaas kreeg 3 maanden zaken in orde te brengen. Er gebeurde een paar kleine werkjes maar de werken die echt voor last zorgde werden niet aangepakt. Januari 2020 krijg ik bericht dat de werken gedaan waren. Ik vraag meteen achter de overige werken maar geen antwoord. Ik stuurde mails met alle gebreken.... geen antwoord.... tot oktober 2020. Daar ik in deze miserie leven beu was en zelfs mijn vriendin liever bij haar thuis is als hier wegens alle ongemakken heb ik de huisbazin in juli te kennen gegeven dat ik dit niet blijf betalen voor een huis dat onbewoonbaar is. In september heb ik te kennen gegeven dat ik het beu ben en naar een andere woning op zoek ga....Maar weer geen antwoord..... wel een bericht of de elektrieker mag komen, ik denk dus dat ik echt wel geduld gehad heb en wat mij betreft mogen de werken sinds ik in september besloot iets anders te zoeken idd liefst wachten daar ze gaan moeten breken voor de elektriciteit en ik als werkende alleenstaande papa van 4 er echt na een jaar hoopvol wachten geen zin meer in heb. Ze doet fie werken niet voor mij maar voor inspectie. Ze woont langs me en negeert mijn berichten en vragen al maanden. Doordat we geen wifi kunnen krijgen torenhoge kosyen mobiel internet, chauffagekosten van 200€ maand, behoeften die in toilet blijven ronddwalen, rioolgeur ... ik denk dus echt wel dat recht heb op enige huurvermindering en moet niet uiterste uit de kan maar mijn mobiel internet kosyen en de chaufage waardoorr de vorige huurders ook vertrokken zijn is niet meer dan correct dat deze daar ze door toedoen gebreken huis veroorzaakt zijn, weer vergoed worden. Elke kookbeurt springt elektriciteit... je moet het misschien eerst meemaken voor je beseft wat al die ongemakken en zo genegeert worden en een kaar geduldig wachten met een mens doen. Kan niet geloven dat een huisbaas zijn huurders letterlijk in de stront laat zitten, u negeert en daarna haar advocaat nog steeds u vragen negeert maar wel chanteert voor " dringende werken ", de werken die hij op papier zette zijn vuur nakijken en deurbel. Over de rest geen woord. Schandalig hoe de guisbaas me negeert en nu via advocaat druk zet en manipuleert. Dan ook zeer pijnlijk uw antwoord te lezen... 900€ betaal ik voor deze miserie.

Aafkes
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 nov 2020 18:04

Ik ga tenslotte niet tegen de werkman zelf vervelend doen, die man heeft hier niks mee te maken en doet zijn werk dus zal zeker niet de moeilijke huurder uithangen tov de werkman. Tegen de huisbazin daarentegen... een jaar geduld gehad. Zij wil net 14 strafpunten niet halen en fan is het voor haar in orde.... een giede guisbaas telt niet tot hoeveel strafpunten hij mag gaan en stoppen bij 14

bosprocureur
Berichten: 6853

#14 , 11 nov 2020 20:18

Volgens de wet, is uw huisbaas strafbaar vanaf 1 strafpunt.
:shock: :shock:

@think , dat is dan de overtreffende trap van "sed lex, dura lex" zeker ?

Zover ik weet zijn er sancties voorzien vanaf 14 of 15 strafpunten, vanaf wanneer gaat uw ultra-strenge regeling in ?

freelance
Berichten: 2615

#15 , 11 nov 2020 23:35

We gaan er van uit dat de woning in het Vlaamse Gewest gelegen is ? .
Maar er zijn meerdere vragen die van cruciaal belang kunnen zijn .
1/ Is de woning uw hoofdverblijfplaats ( domicilie ) ?
Aanvang huur 2019 . ( door u reeds bevestigd ) .
2/ Weet u of het huurcontract geregistreerd is door verhuurder ?
3/ Is er een " Energie Prestatie Certificaat " ( EPC ) overhandigd aan u ?
4/ Zijn er ( voldoende en werkzame ) rookmelders aanwezig ?
5/ Hebt u er enig idee van of er in uw gemeente/stad een " conformiteits attest " verplicht is voor de verhuurder ( navragen gemeente aub. ) / en zo ja , of de verhuurder daarover beschikt ( gemeente kan dit weten , in geval zoiets verplicht gesteld is ) .

6/ Hoe zit dat met die "plaatsbeschrijving " ? Hoe ziet die er uit ? Is dat een standaard formuliertje ( met eventueel enkele details ) , of staan daar gedetailleerde gebreken in ( waarvan U vond dat het inderdaad ZICHTBARE gebreken waren )
En als er gebreken waren , die NIET vastgelegd zijn , wat hebt u gedaan om dat te laten aanpassen ?
Op welke manier hebt u dit verhuurder laten weten . Hebt u daar nog BEWIJZEN van ?
Hebt u ooit de verhuurder per aangetekend schrijven iets laten weten , of in gebreke gesteld ?
Welke werkzaamheden zijn er verricht om aan gebreken tegemoet te komen ? Hebt u bewijzen van verhuurder die u liet weten wanneer iemand ging langskomen ?

En tot slot :
7/ Wat weet u te vertellen over die eerste woning inspectie ( ergens september of oktober 2019 ) , die volgens uw zeggen " plots over de vloer kwamen " , en de woning onbewoonbaar verklaarden .
WIE heeft die inspectie aangevraagd ( die komen niet zomaar ) , en hebt u een copie van dat verslag .
Zo ja , op basis van wat is de woning "onbewoonbaar verklaard " , en welke voorwaarden werden er gesteld aan de verhuurder ?
( graag gedetailleerd )
Nuttige tip : ook DIT kunt u best eens navragen bij de gemeente ( dezelfde dienst die over het eventuele " conformiteits attest " gaat . ) .

Laat verder de elektrieker zijn werk doen ; noteer WAT hij doet , en neem desnoods foto's ( maar zorg dat de persoon zelf niet herkenbaar is / privacy ) . Probeer ook te achterhalen of dit een erkende vakman is , of alleen maar een klusjesman . Vraag gerust zijn " visite kaartje " , en zeg er bij , "voor het geval ik u nog nodig zou hebben", .

Laat NOOIT meer de advocaat van verhuurder binnen , tenzij uw advocaat er bij is .
Ga daar geen enkele discussie mee aan ( ook niet per email ) . Het kan u alleen ten goede komen .

Op basis van uw antwoorden ( probeer zo concreet mogelijk te zijn ) kunnen we hier zien wat kan gedaan worden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”