Einde huur

Rene
Topic Starter
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

Einde huur

#1 , 09 nov 2020 18:48

Wij hadden een huurcontract van 9 jaar en zijn nu 7,5 jaar verder.
Opzeg gegeven 3 maand geleden via AS. We moesten uit het huis op 31 oktober. Tot daar geen probleem. Maar eigenaar laat zijn zaken door een vastgoedverkoper afhandelen en deze werkt tegen.
Aangezien 31 okt 2020 op een zaterdag viel had hij geen goesting om af te spreken voor de uitgaande plaatsbeschrijving.
Ook heeft hij nooit gebeld of afspraak gemaakt om eventueel met nieuwe huurders te komen kijken. Wel hebben wij begin oktober eigenaar nog gebeld en deze verwees ons door. Op vrijdag 30 10 hebben we dan zelf maar naar de vastgoedbemiddelaar gebeld maar die had geen tijd en zou terug bellen. Geen telefoon meer ontvangen ondertussen. We een AS omdat we zogezegd de sleutels nog niet overhandigd hebben. Hij vraagt nog huur in november zolang we de sleutels niet afgeven. Ook doet hij moeilijk met de plaatsbeschrijving.
Huurpand is perfect in orde, alles gekuist en leeggemaakt. Huur steeds op tijd betaald en dit 7,5 jaar lang. Nooit hebben ze aan ons kosten gehad. Zelf op onze kosten rookdetectors geplaatst, inbouwlamp keuken vervangen, slot binnendeur vervangen, kraan badkamer en keuken vervangen, 2x geschilderd, ...

Onze vraag nu. Mogen we de sleutels achterhouden als ze de uitgaande plaatsbeschrijving niet willen tekenen zonder rede? En wat met de vrijgave borg? Dat willen ze ook niet tekenen.

Ik denk dat ik best naar de vrederechter stap en daar vb 500 euro, per begonnen maand, schade vergoeding vraag + borg indien ze zonder rede niet willen tekenen of borg vrijgeven.

Hoe los ik dat het best op en wat zijn mijn rechten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22286
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 nov 2020 20:02

J kan een uitgaande PBS laten opmaken door een deurwaarder, aan de hand van de ingaande PBS., en eventueel. sleutels aan dezelfde DW afgeven. De helft van deze kosten kan je bij de verhuurder recupereren.
Zeker geen verdere huur betalen. Fout ligt bij de verhuurder of zijn vertegenwoordiger (immo) Als er geen huurschade is, zal de volledige HWB moeten terug betaald worden.

LennieK
Berichten: 1869
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 nov 2020 09:54

Ik zou persoonlijk geneigd zijn die sleutels zo snel mogelijk tot bij de verhuurder te krijgen. Desnoods met een aangetekend schrijven.
En maak dan zelf heeeeel veel foto's van de stand van zaken in het appartement. Tot in het kleinste detail, tot in ieder kastje.
Een ontbreken van een uittredende plaatsbeschrijving is eigenlijk vooral nadelig voor de verhuurder; hij kan geen huurschade verhalen op jullie zonder intredende en uittredende plaatsbeschrijving.
Vergeet de meterstanden van water, gas en elektriciteit niet te noteren en fotograferen.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 nov 2020 12:56

De huurder heeft de plicht om op het einde van de huur het gehuurde goed terug ter beschikking te stellen van de verhuurder. Dit doet hij door de sleutels aan de verhuurder te bezorgen.
De huurder draagt de bewijslast. Hij moet bewijzen dat hij het nodige deed om de sleutels terug te bezorgen (art. 8.4 Nieuw Burgerlijk Wetboek: Hij die beweert bevrijd te zijn, moet de rechtshandelingen of feiten bewijzen die zijn bewering ondersteunen.).
Het opmaken van een plaatsbeschrijving op het einde van de huur is geen verplichting. De verhuurder draagt de bewijslast van het feit dat er huurschade is. Als geen plaatsbeschrijving wordt opgemaakt zal hij dit moeilijk kunnen. U kan de sleutels dus niet houden omdat geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt. Ook niet omdat de waarborg nog niet werd vrijgegeven.
Geef dus onmiddellijk gevolg aan de ingebrekestelling om de sleutels terug te geven.
Beantwoord ook het aangetekend schrijven met de verwijzing naar het feit dat het verhuurkantoor beloofd had met u contact op te nemen voor de teruggave van de sleutels, u van hen niets meer gehoord hebt en wachtte op hun bericht om de sleutels terug te geven en vermeld dat u de woning al voor 1 november verlaten hebt en deze ter beschikking stond van de verhuurder.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Rene
Topic Starter
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#5 , 11 nov 2020 15:58

Vandaag nog eens afgesproken met de eigenaars.
Zij gaven wel toe dat hun woning netjes perfect was achtergelaten. Maar de uitgaande plaatsbeschrijving willen ze niet tekenen. Vrijgave borg documenten ook niet. Vastgoed expert wou niet komen wegens corona.
Nu betwisting over een lekende kraan in de kelder. Die zou ik op mijn kosten moeten laten herstellen. Kraan is 20 j oud.
Ook een sierrooster in de gas stoof is doorgebrand. Heeft niets met de werking te maken maar met uitzicht vlammen. Gas stoof is meer dan 20 J oud. Ze vragen ook huurgeld zolang ik niet akkoord ben.

Daarom blijven ze moeilijk doen.
Morgen stuur ik de sleutels via AS op. Daarna via de vrederechter klacht indienen. Vrijgave borg eisen en 500 euro per begonnen maand schadevergoeding wegens laster en pesterijen.

Wat denken jullie ervan?
In de badkamer en keuken had ik de kranen al vervangen op mijn kosten omdat ze lekte. Ik heb de oude nog liggen en zou die willen terugplaatsen.
Heb er 8 jaar gewoond, steeds op tijd betaald en nooit een kost aangerekend voor hun kleine herstellingen die ik zelf uitvoerde. En ja hoor professioneel hersteld.

mava105
Berichten: 22286
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 11 nov 2020 16:35

Als je geen akkoord kan bereiken met de verhuurders, rest u enkel nog de verzoening (voor zover dat vandaag de dag mogelijk is Kost niets, en geen advocaat nodig.

Rene
Topic Starter
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#7 , 13 nov 2020 13:35

Verzoening is mogelijk in in dit geval de enige oplossing.
Reeds 2x weigeren de eigenaar de sleutel in ontvangst te nemen.
Wel hebben ze de overname documenten ondertekend voor gas en elektriciteit maar nu ik die ingediend heb beweert LUMINUS hier, na een telefoontje van hun dat dit niet doorgaat omdat ze de sleutels nog niet hebben.
Vandaag naar de griffie klacht gaan neerleggen en schadevergoeding geëist. Want dat zijn gewoon pesterijen en machtsmisbruik. Op de griffie vertelde ze me om gewoon de sleutels bij te houden tot op de zitting. NB eigenaar heeft nog een reservesleutel en kan dus binnen.

Vastgoed beheerder doet ondertussen niets anders dan me bedreigen en me beschuldigen om zijn gelijk te bevestigen. Volgens hem. Hij vraagt extra huur. .

Terug naar “Huren”