Huurwaarborg bij verkoop met achterstand huur

Mamaline
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg bij verkoop met achterstand huur

#1 , 04 nov 2020 14:01

Huidige situatie:

Het verhuurde pand is verkocht en wordt binnekort beschreven.
In de akte staat niets over de huurwaarborg(op geblokkeerde rekening)

Er is op dit moment een huurachterstand ten bedrage van de huurwaarborg.

Is het wettelijk toegelaten dat ik mits akkoord huurder de huurwaarborg voor mezelf hou.
En dat de verkoper en huurder zelf iets afspreken? (er zal sowieso een opzeg gedaan worden van de huur na verlijden van de akte)
Of ben ik wettelijk verplicht de huurwaarborg over te dragen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 04 nov 2020 15:14

Verkoper zal met koper moeten afspreken vooraleer ook maar iets aan die huurwaarborg te veranderen, ook al is er een akkoord van de huurder in kwestie.

En dat hangt niet af van het verlijden van de akte, en ook niet van het verlijden van de akte.

bosprocureur

#3 , 04 nov 2020 15:45

Bijkomend : als verhuurder en huurder zich samen bij de bank aanbieden en een formulier tot vrijgave ondertekenen, dan wordt die huurwaarborg vrijgegeven. Punt.
Dan stelt zich wel een probleem voor de verkoper en koper, want koper heeft allicht een compromis waarin hij de eigendom verwerft bij de akte, en alle rechten en verplichtingen overneemt van de verkoper, zoals ze bestaan op het ogenblik van de overeenkomst; koper kan zich dan m.i. keren tegen de verkoper die niet meer kan leveren wat overeengekomen was.

Reclame

bosprocureur

#4 , 04 nov 2020 16:33

Bijkomend : als verhuurder en huurder zich samen bij de bank aanbieden en een formulier tot vrijgave ondertekenen, dan wordt die huurwaarborg vrijgegeven. Punt.

Denk niet dat het gaat lukken zoals u voorstelt om verschillende redenen, waarvan ik u 1 reden ga opgeven.
De huurwaarborg staat op naam van de huurder en alleen de huurder en de verhuurder kunnen deze vrijmaken zonder inmenging van de vrederechter.

???

Ik ga me echt niet laten verleiden tot verdere uitzichtloze en nutteloze discussie hierover.
Laatst gewijzigd door bosprocureur op 04 nov 2020 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Mamaline
Topic Starter

#5 , 05 nov 2020 06:23

Mijn excuses als ik niet volledig was,

Het betreft een huurwaarborg op een geblokkeerde rekening, het huurcontract is geregistreerd en het huurcontract is ingegaan op 01/03/2020.
Maar het ging mij eerder om het principe of ik samen met de huurder de huurwaarborg mocht stopzetten bij de bank. Ik weet wel zeker dat als ik naar de bank ga en we beiden tekenen voor vrijgave ik het geld zal ontvangen.
Mijn vraag is of dit wettelijk is tov de koper van het pand?
Vandaar ook de extra info ivm de verkoopakte
Nogmaals alvast bedankt

mava105

#6 , 05 nov 2020 09:46

de huurwaarborg moet van rechtswege op een geblokkeerde rekening staan.

Daar staat hij ook.

mava105

#7 , 05 nov 2020 09:56

Huurwaarborg dient in de eerste plaats als vergoeding van de huurschade, en pas in de 2de plaats voor de achterstallen . Verkoper kan toch aan de notaris vragen om het bedrag van de achterstand in te houden van de koopsom. De koper heeft recht op die HWB, want maakt deel uit van het huurcontract dat hij overneemt, samen met de eventuele huurschade.

Terug naar “Huren”