Hallo iedereen,
Na meer dan 9 jaar ben ik uit een huurhuis vertrokken. De eigenaar staat erom bekend om moeilijk te zijn ivm met het vrijgeven van de waarborg en doet dat nu bij mij ook.
In de laatste 2 maanden is het toilet stuk gegaan (water bleef doorlopen door defecte vlotter). Het gaat hier om een inbouwtoilet, waardoor de vlotter in de muur zit. De eigenaar heeft mij toen telefonisch bevestigd dat hij dat op zich zou nemen (nadat ik hem erop wees dat het om een inbouwtoilet ging). Het toilet is uiteindelijk pas gemaakt nadat ik vertrokken ben (terwijl hij dat "snel" in orde ging brengen) en hij vraagt nu dat ik hier toch voor opdraai (80 euro).
Ik heb de tuin niet altijd evengoed onderhouden, maar was wel van plan dit in orde te brengen. Een maand of 2 voor ik vertrok, is de eigenaar langsgekomen om te melden dat hij de tuin volledig opnieuw zou aanleggen. Deze werken waren bezig op de dag dat ik vertrokken ben, maar eigenlijk al gepland voor enkele weken voor mijn vertrek. Hij wil nu dat ik voor 250 euro tussenkom voor het heraanleggen van de tuin. Voor de duidelijkheid: ik heb hier nooit om gevraagd (al had ik er zelf anders wel wat in moeten werken)
Het laatste jaar heb ik geen brief gekregen voor de indexatie van de huur en heb dus gewoon doorbetaald zoals daarvoor. Hij vraagt nu om dat te corrigeren en weigert de huurwaarborg vrij te geven voor ik dat bedrag heb overgeschreven.
Kunnen jullie mij helpen met mijn rechten en plichten? Moet ik dit betalen? Moet hij dit betalen? Naast het puur legale stukje, wat lijkt jullie redelijk?
Alvast enorm bedankt