is huisdieren weigeren in vakantiewoning toegestaan

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

is huisdieren weigeren in vakantiewoning toegestaan

#1 , 24 okt 2020 03:43

ik verhuur een vakantiewoning als tweede verblijfplaats ook voor langere termijn.
ik las dat een verbod op huisdieren niet meer kan, maar is dit ook zo ingeval de woonst als tweede verblijfplaats wordt verhuurd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 24 okt 2020 10:14

De wetgeving over huisdieren zijn nog altijd een grijze zone.
In een contract is een clausule dat specifiek huisdieren weigert niet geldig.
Dat is ook voor vakantiewoningen voor zover zij niet op een privé domein staan.
Daar kunnen andere regels tellen.
het gaat hier over een vakantiewoning, en niet over een vaste verblijfplaats.

Waarom zou in zo'n woning een dergelijke clausule niet kunnen ?

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 24 okt 2020 10:29

De wetgeving over huisdieren zijn nog altijd een grijze zone.
In een contract is een clausule dat specifiek huisdieren weigert niet geldig.
Dat is ook voor vakantiewoningen voor zover zij niet op een privé domein staan.
Daar kunnen andere regels tellen.
het gaat hier over een vakantiewoning, en niet over een vaste verblijfplaats.

Waarom zou in zo'n woning een dergelijke clausule niet kunnen ?
Inderdaad. Ook een rookverbod kan perfect.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 24 okt 2020 11:26

Ik denk dat het verbod op huisdieren kan in een vakantiewoning. Immers zo'n verhuur valt niet onder de woningverhuurwet. Immers: de huurwetgeving (zowel voor de langdurige als de tijdelijke woningverhuur) hebben specifieke regels die je niet eens kan toepassen op een vakantiewoning. Bijvoorbeeld de opzeggingsvoorwaarden. Bij een woningverhuur moet het contract (verplicht bij wet) geregistreerd worden. Bij een vakantiewoning moet dat niet. Vermoedelijk kan een verhuurder echt wel melden dat huisdieren niet meegebracht kunnen worden in een vakantiewoning.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 okt 2020 13:12

Over welke wetgeving die een bepaling in een overeenkomst die het houden van huisdieren verbiedt hebben jullie het?
Het Vlaams Woninghuurdecreet zegt hier toch niets over? Of heb ik het fout voor?
Ik dacht dat een dergelijke bepaling in strijd geacht wordt met art. 8.1 Europees Verdrag Rechten van de Mens (EVRM): recht op respect voor het privéleven, het gezinsleven en zijn of haar woning.

Bij de verhuring van een vakantiewoning moet ook rekening gehouden worden met hetzelfde recht voor de persoon die na jou de woning huurt. Die kan allergisch zijn en liefst een vakantiewoning huren waarin de dag voordien geen kat of hond verbleef. Dat lijkt mij een legitiem doel om in een vakantiewoning het houden van een huisdier (en ook roken) te verbieden.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 okt 2020 14:18

Een vakantiewoning is een ‘woning’, maar kan niet aanschouwd worden als woonplaats. Het is een publiek toegankelijke plaats (artikel 26, lid 1 van de Wet Politieambt).

Logiesuitbaters kunnen mijns inziens dan ook vrij beslissen of zij al dan niet huisdieren willen toelaten in hun vakantiewoning.
.

Issued
Berichten: 1230

#7 , 24 okt 2020 14:34

Van alle wetgevingen die je in deze discussie er kan bij sleuren heeft de wpa het minste nut of relevantie. De definitie van wat voor plaats het is volgens toepassing van de wpa heeft geen invloed op het houden van huisdieren buiten op wat voor wijze de politie kan/mag/moet optreden.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 okt 2020 18:13

Uiteraard is een vakantiewoning geen " voor het publiek toegankelijke plaats".
Maar dit heeft verder niets te maken met de vraag op het houden van huisdieren.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Franciscus
Berichten: 38602

#9 , 24 okt 2020 19:32

Zelfde als met hotelkamer zijn ook geen woningen tenzij....

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 okt 2020 21:51

Een vakantiehuis wordt niet bewoont, lees: is geen woonplaats en dus kan men huisdieren verbieden.

Op basis van het EVRM heeft men dan ook in principe geen recht om huisdieren te houden in vakantiehuizen.

Bewoners van een woonzorgcentrum daarentegen in principe wel.
.

Terug naar “Huren”