Boiler stuk door gebrek onderhoud vorige huurder - wie betaalt?

LudoS
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Boiler stuk door gebrek onderhoud vorige huurder - wie betaalt?

#1 , 19 okt 2020 20:16

Wij hebben onlangs ons huurappartement in Brussel verlaten en er is een (voor ons als leken) ingewikkelde situatie ontstaan. Advies wordt erg geapprecieerd.

  • Wij hebben halfweg dit jaar het appartement verlaten. De nieuwe huurder is er meteen nadien ingetrokken en heeft onze plaatsbeschrijving overgenomen.
  • De boiler is vorige week stukgegaan en moet worden vervangen. De boiler werkte nog toen wij het appartement verlieten, maar (!) de oorzaak is dat wij het tweejaarlijkse onderhoud niet hebben laten uitvoeren.

Wie draait er in dit geval op voor de kosten om de boiler te laten vervangen? Het niet uitvoeren van het tweejaarlijkse onderhoud is duidelijk onze fout, maar de boiler werkte wel nog toen wij het appartement verlieten. Wij zijn bereid voor de kosten op te draaien indien nodig, maar we willen eerst zeker zijn dat dit ook echt het geval is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3797

#2 , 19 okt 2020 22:31

Jullie zijn het onderhoud vergeten.
Dan zou de verhuurder dit onderhoud moeten laten uitvoeren, en de kosten in mindering brengen van de waarborg.
Dit zal dus niet gebeurd zijn.

Ik veronderstel dat de afrekening volledig gebeurd is (waarborg is vrijgegeven aan 1 van de 2 partijen (of deels aan beide)).
Voor jullie zit het verhaal er volledig op, jullie hebben daar niets meer mee te maken.
Het is de verhuurder zijn probleem dan.
Deze is in dat geval immers ook nalatig geweest.

mava105
Berichten: 22296
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 20 okt 2020 09:27

Kreeg de nieuwe huurder een nieuw huurcontract ? Heeft de verhuurder jullie uitgaande PB ondertekend? Hoe werd jullie PB overgenomen? Wie tekende wat?

Reclame

LudoS
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 okt 2020 09:39

Bedankt voor de snelle antwoorden.

De waarborg is nog niet vrijgegeven. De verhuurder wil dit doen samen met de afrekening van de kosten (gas en water staan op haar naam) en wij hebben er niet op aangedrongen. Vandaar ook dat wij het tweejaarlijkse onderhoud uit het oog zijn verloren: in vorige huurappartementen waarbij gas op naam van de verhuurder stond, kregen wij daar bericht van.

De nieuwe huurder heeft een nieuw huurcontract. De plaatsbeschrijving is opgemaakt door de huurder voor ons. Wij zijn toen mondeling akkoord gegaan om het document over te nemen, net zoals de huurder na ons daar mondeling akkoord mee was.

mava105
Berichten: 22296
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 20 okt 2020 16:40

Jullie zijn verkeerd bezig.
Meters van de gas, water en electro horen op naam van de huurder te staan, en niet op naam van de verhuurder. Waar zit dan de vermindering voor het aantal persone indien van toepassin. Een meter op uw naam te laten zetten kost NIETS.
En een PB overnemen van de vorige huurder, en dan nog mondeling Kan uiteindelijk zwaar uitvallen. Bij een vrederechter sta je dan met LEGE handen.
Over welk soort gebouw gaat het? Een appartement in een appartementsblok, of een verbouw en opgedeeld oud gebouw met maar één meter.

LudoS
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 okt 2020 17:47

Je hebt gelijk, maar in Brussel wordt er wel vaker losjes omgegaan met zo'n zaken.

In ieder geval is het nu zo: een boiler die stuk is, een huurwaarborg en afrekening die nog moeten worden geregeld en een plaatsbeschrijving die al door verschillende huurders mondeling is doorgegeven. Als ik het goed begrijp, wordt dit een verhaal van geven en nemen tussen ons en de verhuurder aangezien iedereen wat in gebreke is gebleven?

LudoS
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 okt 2020 17:56

Bedankt! Goed om weten dat er ons in principe niets ten laste gelegd kan worden. Zoals gezegd willen we redelijk zijn in de afhandeling (het onderhoud was per slot van rekening onze verantwoordelijkheid), maar dat wordt dus een beetje duwen en trekken met de verhuurder.

We hebben intussen gekocht, trouwens, dus we zijn weg uit het vagevuur van de Brusselse huurmarkt.

bosprocureur
Berichten: 6866

#8 , 20 okt 2020 18:29

Hoe dan ook, onthoud bij uw afrekening ook dat die boiler al een zekere leeftijd heeft (??), en dat zo'n apparaat in doorsnee zelden langer dan 10 jaar meegaat.

Terug naar “Huren”