Mijn huurder is plots vertrokken en heeft nadien opgezegd

Ericson
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Mijn huurder is plots vertrokken en heeft nadien opgezegd

#1 , 16 okt 2020 10:13

Mijn huurder is plots vertrokken zonder enige verwittiging en achterlaten van adresgegevens. Ik heb onderwijl de wijkagent verwittigd en gevraagd tot een ambtelijke schrapping. De huur is echter verder betaald. 14 dagen later is er een opzegbrief gekomen zonder afzendadres met de vermelding dat ze de sleutels overhandigen bij het verstrijken van de opzegperiode. Mag ik de woning nu betreden om deze opnieuw te verhuren of om ze zelf te betrekken? Ik ben er zeker van dat de woning ook niet opgeruimd zal zijn. Mag ik deze zelf in orde brengen want de huurders gaan dit niet doen, ze zijn 80+.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 16 okt 2020 10:17

Is of wordt de huur verder betaald?
Hebben de buren geen info ? Kinderen ?

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 16 okt 2020 10:34

U weet niet of hun domicilie daar nog staat. Blijf er dus buiten zolang u dit niet weet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 16 okt 2020 11:05

Lijkt me niets voor 80-plussers ...
Eerder iets opgestookt door (klein)kinderen

Maar vraag ambtelijke schrapping is OK: ze wonen er duidelijk niet meer, dus kan hun domicilie er evenmin blijven staan (gemeente zal eventuele tijdelijke afwezigheid weten ... of net niet)


Zolang ze hun verplichtingen nakomen, kan en mag u weinig doen

bosprocureur
Berichten: 6857

#5 , 16 okt 2020 11:26

Eén van de meest voorkomende verplichtingen is het pand effectief bewonen, er domicilie nemen....

Is er een geschreven, en liefst geregistreerd contract ?

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 okt 2020 13:25

Eén van de meest voorkomende verplichtingen is het pand effectief bewonen, er domicilie nemen....

Is er een geschreven, en liefst geregistreerd contract ?

Je kunt je toch nooit domiciliëren op 2 plaatsen tegelijk? Als je nu verhuist gedurende de opzegperiode, zeg maar ...

Franciscus
Berichten: 38600

#7 , 16 okt 2020 13:45

En wat staat er in contract over plaatsbeschrijving?

Ericson
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 okt 2020 17:24

dank voor de reacties.
Onderwijl vermoed ik waar zij wonen. Vermoedelijk door de kleinkinderen naar een RVT overgebracht. Volgens het huurcontract dat geregistreerd is mag ik echter in de opzegperiode het pand te huur stellen met 3 bezoekdagen van 2 uur per week. Dat betekent dat ik toch binnen mag gaan om het te laten bezichtigen. Bovendien wordt het niet meer bewoond en heb ik hen reeds ambtelijk laten schrappen.
Ik wil dit appartement ook in orde brengen. Als ik hen ga dwingen dat te doen vermoed ik dat ik nadien nog meer werk ga hebben.

bosprocureur
Berichten: 6857

#9 , 16 okt 2020 17:32

Hier gaat u toch best voor een praktische, werkbare oplossing kiezen.

Wellicht, als die mensen in een RVT verblijven, kan u hen in de huidige omstandigheden niet daar ter plaatse bezoeken.

Kan u, ook in het belang van uw huurders, iemand van de kleinkinderen vinden? Misschien kunt u via een van hen, desnoods bij sterkmaking, toelating krijgen om op bepaalde tijdstippen het goed te bezoeken en/of de nodige werken uit te voeren. Best eerst samen een (summiere?) plaatsbeschrijving opmaken.

De normale weg is via vredegerecht, maar ik vrees dat hier wat teveel tijd gaat verloren gaan (ook rekening houden met de komende winter!)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 16 okt 2020 20:13

Vraag is of er nog inboedel in de woning staat? Zonder inboedel en met hun akkoord kan je natuurlijk het pand betreden terwijl ze nog officieel huurder zijn.

bosprocureur
Berichten: 6857

#11 , 17 okt 2020 10:50

Dus concreet, gezien de praktische onbereikbaarheid van de verdwenen huurder, kinderen of kleinkinderen opzoeken, en van of via hen een akkoord trachten te bereiken, desnoods met één van hen als lasthebber (evt bij sterkmaking ? ). Zet dan een en ander wel op papier.

Dit heeft volgens mij meest kans om vlot te kunnen werken.

Terug naar “Huren”