index bevorderen met terugwerkende kracht

claudiamichiels
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

index bevorderen met terugwerkende kracht

#1 , 15 okt 2020 22:09

Beste,
We zijn verhuurders en hebben een huurcontract van in oktober 2016. In deze periode hebben we geen huurindex toegepast, omdat we dachten dat de huurders dit zouden appreciëren. Nu zijn ze weg (na 4 jaar dus) en willen de algemene kosten niet betalen volgens de afrekening gestuurd door syndicus. De huurdersbond zou volgens hun een aantal posten willen schrappen. Dat gaat niet over veel geld, ongeveer 300 euro (voor de volledige periode van 4 jaar), maar het maakt ons kwaad, dat we hun in deze periode gedurende 3 jaar dus geen index toegepast hebben twv 835 euro. De 300 euro is een opsomming van de 'te veel' betaalde afrekeningen gedurende 4 jaar (zaken/posten die ze betwisten, we niet). Ze hebben blijkbaar recht om 5 jaar terug te gaan wat de afrekening betreft. Mijn vraag is, als we naar de rechtbank stappen, kunnen we de indexen ook terugvorderen met terugwerkende kracht voor de 3 jaar (2018, 2019 en 2020)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 15 okt 2020 22:35

Neen. Slechts drie maanden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

claudiamichiels
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 okt 2020 22:37

En dus de huurders hebben recht om de kosten met terugwerkende kracht van 5 jaar eventueel terug te vorderden, maar we hebben dat recht niet voor de indexen? Correct? Ook niet via de vrederechter?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 15 okt 2020 22:40

En dus de huurders hebben recht om de kosten met terugwerkende kracht van 5 jaar eventueel terug te vorderden, maar we hebben dat recht niet voor de indexen? Correct? Ook niet via de vrederechter?
Neen. Vrederechter moet wetten toepassen, hij maakt ze niet.
Voor kostenafrekeningen is de wettelijke termijn inderdaad 5 jaar.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

claudiamichiels
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 okt 2020 22:52

Dus als we naar de rechter gaan en vragen om te oordelen in ons belang en ons de recht van toepassen indexen teruggeven, zal hij zich nooit menselijk opstellen? We hebben ook recht gehad om de huurindex toe te passen, en hebben dit afgestaan, maar nu willen we dit terug, gezien de huurders ons zwaar teleurstellen. Daar kan geen rechter naar handelen? Ik weet dat wettelijk 3 maanden mogelijk is, maar menselijke kant telt ook, of niet?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 15 okt 2020 22:57

Rechters passen wetten toe en die zijn wat indexering betreft zeer duidelijk.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 16 okt 2020 11:18

Welke posten in de afrekeningen wil de huurder niet betalen? Huurdersbond geeft soms (dikwijls) foute info.
Mogelijks zit daar iets tussen waarvoor je wel naar de VR kan stappen en met meer kans op een gunstig resultaat.

bosprocureur
Berichten: 6857

#8 , 16 okt 2020 11:30

Voor maximum ongeveer 300 € naar de vrederechter stappen?

En die indexering, daar kan je hoogstens de lopende maand + 3 maand voor terugkeren, is dat nog de moeite waard? Er is op zijn minst een aangetekende brief nodig ( :) :) Poster uit #7 doet dat misschien gratis)

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 16 okt 2020 12:29

Is wel een indexaanpassing met het getal van de maand in 2016 tot nu maar bedrag kan maar drie maand terug worden geëist.


https://statbel.fgov.be/nl/themas/consu ... rindexatie

claudiamichiels
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 okt 2020 16:08

De posten dat de huurdersbond betwisten zijn onder andere ondet boekhouding code van syndicus 610, onderhoud en kleine hestrstellingen gebouw, tuin en omgeving en en 61012, onderhoud en hestellungen liften niet inbegrepen in onderhoudscontract


claudiamichiels
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 okt 2020 16:59

Contract is van sept 2016

Franciscus
Berichten: 38599

#13 , 16 okt 2020 17:03

Dan moet u in de link aanklikken contracten van voor 2019.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 16 okt 2020 17:06

Als in uw oud huurcontract niet letterlijk staat dat de huurder het ereloon van de syndicus moet betalen en ook niet liftkosten andere dan normaal onderhoud alsook het onderhoud van de tuin dan kunt u die kosten niet opeisen van de huurder.

Wat betreft herstellingen zijn het enkel kleine herstellingen zoals vervangen van lampen, verhelpen van kleine defecten, ..die mogen worden aangerekend.

Ik denk dus dat de huurder -minstens grotendeels aangezien ik niet kan oordelen over welke herstellingen het gaat- gelijk heeft.
Als er iets aanrekenbaar is aan de huurder dan zal het maar een mlini-deeltje zijn van die 300 EUR....dus leven en laten leven zou ik zeggen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

claudiamichiels
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#15 , 16 okt 2020 17:35

Dat staat degelijk in het contract dat hij de kosten van de syndicus en erelonen moet betalen, ook herstellingen aan lift en gebouw, (lampen, batterijen, sleutels). Ik heb nogmaals berekend en het verschil is dus 700 euro tegenover wat we denken recht op te hebben.
Als ik op de knop "contracten van voor 2019" en kom ik op deze pagina terecht, waar eigenlijk geen enkele info bevat over onderhoud, noch kosten, https://www.wonenvlaanderen.be/node/719

Terug naar “Huren”