Tegenopzeg door huurder bij stopzetting huurcontract door verhuurder

Karoline
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Tegenopzeg door huurder bij stopzetting huurcontract door verhuurder

#1 , 10 okt 2020 11:30

Beste,

Deze week werd mijn huurcontract door de verhuurder opgezegd omdat zijn dochter de woning zal betrekken.
De huurovereenkomst eindigt op 30/04/2021. Kan ik op het even welk ogenblik een tegenopzeg doen in geval ik vroeger een andere woning kan huren?

Alvast bedankt voor alle nuttige info.

Mvg,
Karoline

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 10 okt 2020 13:08

" indien de verhuurder de huurovereenkomst vroeg-
tijdig beëindigt door middel van een opzeg van zes
maanden om reden van persoonlijke bewoning, uit
-
voering van werken of zelfs zonder motief, kan de
huurder een tegenopzeg geven van één maand,
zonder een schadevergoeding te betalen ook al ge-
beurt de opzeg tijdens de eerste drie jaar van zijn
contract. "


Zie : https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 013-NL.pdf
Duur van de overeenkomst

Kijk uw huurcontract na of er bepaalde uitzonderingen zouden voorzien geweest zijn ( met betrekking tot opzeg door verhuurder ) . Vooral tijdens de eerste drie jaar van de overeenkomst .
Dochter die de woning zou betrekken word aanzien als " persoonlijke bewoning " , waarbij hier dan een geldige opzegging gebeurd is .
U kunt een tegenopzeg geven van één maand , te beginnen op de eerste van een maand .
Bijvoorbeeld , u hebt iets nieuw gevonden die kan betrokken worden op 1 januari 2021 . Opzeg van één maand dient te gebeuren ten laatste voor eind November 2020 .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2020 09:47

Je kan op het even welk moment een tegenopzeg doen. De opzegperiode is steeds 1 maand, te starten de eerste van de maand die volgt op jouw tegenopzegbrief. Met andere woorden, als je vandaag een tegenopzeg verstuurt van 1 maand dan betaal je alleen nog huur voor de maand november en moet je tegen eind november weg zijn en de sleutel afgeven.

Waar andere forumleden het over hebben, reageren op de opzeg indien die niet wettelijk zou zijn, heeft alleen maar nut als u per se nog in de huurwoning wil blijven. En ga er dan maar ineens van uit dat ze bij de eerstvolgende mogelijkheid wel een wettelijke opzeg zullen versturen.

Reclame

Karoline
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 okt 2020 10:16

Beste,

Van harte bedankt voor de info.
Ondertussen heb ik een andere woning gevonden en ga ik in november een tegenopzeg versturen via aangetekend schrijven. Wat indien de verhuurder het aangetekend schrijven niet in ontvangst neemt of bij afwezigheid niet gaat afhalen op het postkantoor? Ik veronderstel dat een teruggekeerd en ongeopend aangetekend schrijven wel degelijk rechtsgeldig is. Of heb ik het verkeerd voor?

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 20 okt 2020 19:52

En de AS versturen met een Antwoord / Reponse kaart. Die kaart krijgt u terug met de handtekening van ontvanger.
Als de verhuurders twee personen zijn aan beide apart een brief ( ook al zijn ze gehuwd).
Indien dochter er niet gaat wonen ... zie de regelgeving tot schadevergoeding.
Indien na 1.1.2019
https://www.woninghuur.vlaanderen/

https://codex.vlaanderen.be/PrintDocume ... rint=false

Voor 1.1.19
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Karoline
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 okt 2020 20:17

De tegenopzeg zal ik zeker via aangetekend schrijven (incl AR) doen. Ergens meen ik ook gelezen te hebben dat dit best ook via gewone post nog verstuurd en ook zo vermeld wordt in het aangetekend schrijven. Wat dien ik zeker ook nog te vermelden in het schrijven? Hiermee bedoel ik dan bijvoorbeeld de reden van de opzeg nogmaals herhalen in het schrijven, overname bepaalde zaken aanhalen etc. Waar kan ik eventueel een modelbrief hiervoor vinden?

Terug naar “Huren”