einde huurovereenkomst maar huurder blijft wonen

Tourtel
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

einde huurovereenkomst maar huurder blijft wonen

#1 , 27 sep 2020 18:02

Beste, hier eerst een situatie schets:
Huurder heeft schriftelijk (3 maand geleden) laten weten dat ze het appartement verlaat op 30 september 2020.
Helaas voor haar heeft ze enkele maanden geleden haar job verloren. Toen woonde haar dochter nog bij haar in.
De dochter heeft echter beslist om alleen te gaan wonen...dus kon huurder de huur niet meer betalen.
Jammer genoeg heeft ze blijkbaar ook nog geen nieuwe studio gevonden. (zondag 27 september 2020)
Ondertussen is er al een nieuwe huurder gevonden, dit getekende huurcontract gaat in op 1 oktober 2020.
Wat met de water- en electriciteitsoverdracht? Deze documenten in dubbel opgemaakt tussen einde huurder en nieuwe verhuurder want er is geen leegstand.
(of ben ik mis met deze redenering?)
Het probleem wat indien einde huurder het pand niet wenst te verlaten? Normaal zou ze terecht kunnen bij een vriendin....afwachten tot 30 september 2020.
Momenteel kan de verhuurder niks doen, denk ik...vrederechter of deurwaarder....de einde huurder is nu nog niet in overtreding.
Maar wat zijn de optie's indien het waarheid is dat huurder in pand blijft. na 30 september 2020. Het huur is voldaan volgens huurovereenkomst tot 30 september 2020.
Dank voor jullie advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 797

#2 , 27 sep 2020 19:20

Wat met de water- en electriciteitsoverdracht? Deze documenten in dubbel opgemaakt tussen einde huurder en nieuwe verhuurder want er is geen leegstand.
Dat is niet mogelijk want de tellerstand is nog niet gekend, tenzij je zomaar wat ingevuld hebt en de documenten hebt verstuurd, Heel dom om zoiets te doen.
Het probleem wat indien einde huurder het pand niet wenst te verlaten?
Dan zit je met een behoorlijk probleem en mag je naar de rechtbank om de huurder uit te laten zetten. Dat is nog het minste van je zorgen. De nieuwe huurder kan schadevergoeding eisen die jij zal moeten betalen. Je kan die inderdaad terugvorderen van de huidige huurder. Rechtbank zal dat in hun besluit plaatsen. Het is echter nog maar de vraag of je van een werkloze huurder ooit geld gaat zien.

Als die situatie zich idd voordoet zou ik persoonlijk met de nieuwe huurder gaan spreken of onderhandelen, mogelijk is deze begripvol en is deze bereid tot een minnelijke schikking of zelf vrijwillig uit te stellen of af te zien van de overeenkomst. Dit geeft je wat ademruimte om je dan met de huidige huurder bezig te gaan houden.

Tourtel
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 sep 2020 20:02

Bedankt voor je antwoord, de water- en electriciteits verbruik zijn nog niet opgemaakt. (mij foutje)
Het is wel zo dat dit door vertrekkende en nieuwe huurder opgemaakt zal worden, denk ik toch.

Reclame

CityBird
Berichten: 797

#4 , 27 sep 2020 20:23

Nee, de huurder kan niet eenzijdig dit energiecontract overdragen, daar is een tweede partij voor nodig die bereid is om een contract af te sluiten op dat adres, normaal de nieuwe huurder of eigenaar. Waarom zou de nieuwe huurder een contract afsluiten als deze niet in de woning kan?

Wat de huurder wel kan is de nutsvoorzieningen laten afsluiten, kost 75€, maar waarom zou deze dit doen als deze nog altijd op die plaats woont?

Fluvius zelf kan ook het initiatief nemen om af te sluiten mocht de huurder de energierekening niet meer kunnen of willen betalen.

Terug naar “Huren”