Vergoeding bij opzeg bedraagt meer dan Woninghuurdecreet

razmatazz
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Vergoeding bij opzeg bedraagt meer dan Woninghuurdecreet

#1 , 26 sep 2020 15:45

Ons huurcontract van 3 jaar ging in op 1 maart 2019 maar we zullen dit contract vroegtijdig beëindigen aangezien we een huis hebben gekocht.
In het contract dat we toen hebben getekend staat het volgende:
Indien de huurder de overeenkomst verbreekt voor de termijn van drie jaar is hij een wederverhuringsvergoeding verschuldigd, gelijk aan het bedrag van drie maanden huur.
Het viel mij op dat er in het Vlaams Woninghuurdecreet onder Artikel 21 i.v.m. korte duur iets anders staat:
Als de huurder de huurovereenkomst vervroegd beëindigt, heeft de verhuurder recht op een vergoeding die gelijk is aan anderhalve maand, één maand of een halve maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar, rekening houdend met de aanvangsdatum van de eerste huurovereenkomst.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 7))#Art.21

Aangezien we ons overeenkomst in het tweede jaar wensen te verbreken, betekent dit dan dat we één maand huur als vergoeding moeten betalen?
Of zijn wij verplicht om drie maanden huur te betalen aangezien het zo in het contract staat en we dat hebben getekend?

De Woninghuurdecreet trad in werking op 1 januari 2019 en ik ga er van uit dat de verhuurder bij het kopiëren van een modelcontract in februari 2019 iets heeft genomen dat hier geen rekening mee hield. Maarja, ik ben geen jurist. Enkel een geïnteresserde. :wink:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 26 sep 2020 19:31

Wanneer wenst u het huurcontract te laten eindigen ?

Dit heeft wel zijn belang, want de hoogte van de verschuldigde vergoeding wordt niet bepaald door de datum waarop u de opzeg verstuurt, maar door de datum waarop het contract eindigt. Als uw contract begon op 1 maart 2019, begint het derde jaar op 1 maart 2021; indien het contract dus vroeger eindigt dan 1 maart 2021 is één maand verschuldigd, bij einde na 1 maart 2021 nog een halve maand.
Eigenlijk hangt alles dus af van de einddatum van uw opzegperiode.

razmatazz
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 sep 2020 23:27

Bedankt voor de reacties, ik had al het idee dat hetgeen in het contract ongeldig is

We zullen ons huur volgende week opzeggen. Indien het voor 1 oktober toe komt bij de verhuurder zullen we dus op 1 januari al weg zijn. Indien bPost het wat later levert door vertraging is het op 2 februari wat op zich geen probleem is.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 27 sep 2020 11:19

Hier komen we op een punt waarover de meningen toch wat verschillen. De einddatum van een huurcontract wordt niet bepaald door de begindatum, maar door de datum van opzeg.

De opzeg van huurcontract gaat normaal in op de eerste dag van de maand volgend op de verzending/kennisname , en loopt inderdaad drie maand.

Zoals ik het aanvoel is dat inderdaad tot 24u op de laatste dag van de derde maand, maar dikwijls wordt, voor de vergoeding bij vroegtijdig be-eindigen, toch gekeken naar de volgende dag, zodat in uw voorbeeld de opzegvergoeding berekend wordt als een opzeg in het tweede jaar.

Ne cherchons pas à comprendre :shock:

Er is hierover al herhaaldelijk in het forum geschreven...

Terug naar “Huren”