Nieuwbouwappartement niet tijdig opgeleverd voor huur

Clairetje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

Nieuwbouwappartement niet tijdig opgeleverd voor huur

#1 , 25 sep 2020 17:14

Ik verhuis binnenkort naar een nieuwbouw appartement dat ik ga huren voor 1 jaar. Het appartement zou op 1 oktober volledig afgewerkt moeten zijn en het huurcontract gaat ook in op 1 oktober.

Nu blijkt dat er vertragingen zijn met de afwerking van het appartement. Onder meer de badkamer en keuken zullen niet tegen 1 oktober geplaatst zijn. De verhuurder meent dat het appartement ten laatste dinsdag 6 oktober klaar zal zijn (zonder gordijnen weliswaar). De sleutels kunnen al worden opgehaald vanaf 1 oktober om al wat dozen te verhuizen. (Wat ik niet ga doen omdat het nog een kleine werf is.)

Ik kan enkel in het weekend verhuizen waardoor de verhuisdatum opgeschoven is naar 10 oktober. Dwz dat ik 1/3de van de maand oktober geen gebruik zal maken van het appartement.

Ik had dan ook graag maar 2/3de van de huur van de maand oktober betaald. De verhuurder zegt dat ik de volledige maand huur verschuldigd ben op basis van de volgende clausule in het huurcontract:

"indien het appartement bij aanvang van het huurcontract nog niet volledig opgeleverd is, kan hiervoor door de huurder geen vergoeding gevorderd worden."

Is deze clausule rechtsgeldig? Kan ik iets ondernemen om toch geen volledige maand huur te moeten betalen?

Alvast bedankt voor uw hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 25 sep 2020 17:30

Euh....

Als het appartement niet opgeleverd (dus verhuurklaar) is tegen de overeengekomen datum, blijft mijns inziens de VERhuurder in gebreke, niet de huurder. U vraagt dus geen vergoeding, neem ik aan, maar betaalt huur vanaf de datum dat het appartement beschikbaar is. Niet meer dan fair?

Clairetje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

#3 , 25 sep 2020 17:38

Ja, lijkt me inderdaad ook geen vergoeding, maar wel huurvermindering in verhouding met wanneer ik in het appartement kan wonen. De verhuurder meent dat dit hetzelfde is als een vergoeding en zijn clausule aldus nageleefd moet worden.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 25 sep 2020 17:41

Dan zal hij het appartement plulsminus instapklaar moeten opleveren tegen 1 oktober....

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 sep 2020 19:18

Ik interpreteer de clausule toch ook dat jij als huurder geen vergoeding zal vragen, bv. ter compensatie doordat je zelf tijdelijk huisvesting of opslagkosten moet betalen.

Dat je zelf nog geen huur betaalt voor je appartement dat je nog niet kan bewonen, zou me evident lijken.

Ik weet niet of je een sterke zaak hebt met jouw interpretatie van het aantal dagen, doordat je enkel in het weekend kan verhuizen. Dat lijkt me jouw probleem. Als je appartement wel klaar was op 1 oktober, had je er ook de eerste dagen niks aan gehad.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 26 sep 2020 09:08

Is de voorlopige aanvaarding door de eigenaar van het appartement al gebeurd? Indien niet, en het wordt reeds in gebruik genomen , is dit gelijk met een voorlopige aanvaarding, en heeft de verhuurder niets meer te eisen bij eventuele onvolkomenheden, waar jij als huurder dan heel de huurtijd blijft mee zitten.

Terug naar “Huren”