Keuring elektriciteit - gehuurd appartement

jvdbulck
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Keuring elektriciteit - gehuurd appartement

#1 , 25 sep 2020 10:46

Hoi!


Ca. 5 maanden geleden ben ik verhuisd naar een appartement maar het blijkt sinds vorige maand dat de elektriciteit van het hele gebouw (incl. mijn appartement dus) nog niet gekeurd was. De eigenaar had het pand (dewelke voorheen een oud, vervallen gebouw was) gekocht en laten renoveren om dan vervolgens te verhuren.

Mijn vragen hieromtrent:

1) Is of het strafbaar is dat een huisbaas zijn appartement te huur stelt wanneer de elektriciteit nog niet gekeurd is?
2) Er werd meermaals een elektricien ingehuurd om de problemen op te lossen maar ik voel me eigenlijk niet veilig sinds ik weet dat de elektriciteit nog niet gekeurd is. Het appartement is tot op heden nog niet gekeurd. Kan ik op basis hiervan het huurcontract opzeggen? Voel me hier namelijk echt niet veilig meer en word ook constant gestoord door mijn huisbaas en de elektricien om mijn elektriciteit te "testen".

Dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 sep 2020 12:28

Het is voor een verhuurder niet strafbaar om een appartement te verhuren met een niet gekeurde installatie. Hij kan er enkel de nodige strafpunten voor krijgen, en eens een bepaald totaal strafpunten bereikt, mag hij niet verhuren.
Vraag een woningonderzoek aan bij de vlaamse woondienst. Die geven dan de nodige strafpunten.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 sep 2020 13:56

Als hij al meermaals een elektricien gestuurd heeft, kost dit hem ook geld. Ik zou er daarom eerder vanuit gaan dat hij de zaken wil laten oplossen.

Kan natuurlijk niet blijven aanslepen, maar misschien ook eens vanuit dat standpunt bekijken.

Reclame

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 sep 2020 15:10

Laat die mannen hun werk doen, ze proberen het op te lossen.

Sleept het echt veel te lang aan, volg dan de raad van mava en vraag een woningonderzoek aan bij de gemeente.

Zelf een keurder contacteren lijkt mij compleet nutteloos en het gaat jou een cent kosten ook...

CityBird
Berichten: 794

#5 , 25 sep 2020 15:28

Er werd meermaals een elektricien ingehuurd om de problemen op te lossen maar ik voel me eigenlijk niet veilig sinds ik weet dat de elektriciteit nog niet gekeurd is.
Een installatie is niet veilig omdat ze gekeurd is maar omdat ze deugdelijk in elkaar zit. Vergelijk het met een rijexamen. Het is niet omdat je een rijbewijs op zak hebt dat je veilig rijdt,
In NL en DE bestaat er immers geen keuring en toch zijn installaties daar net zo veilig.

Een keurder controleert overigens enkel of ze grosso modo aan de AREI regelgeving voldoet en controleert ook niet elk detail de volledige installatie, maar neemt stalen.

Het feit dat jouw huisbaas telkens een elektricien moet bellen heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het feit dat die installatie nog maar half af is, iets wat los staat van het al dan niet veilig zijn van de installatie.

Een inspecteur van de Vlaamse Wooncode vraagt geen keuringsattest maar volgt een veel beperktere controle van de elektrische installatie, hopeloos verouderd overigens.

Dit strafpuntensysteem slaat trouwens op de volledige staat van de woning, als de rest in heel goede staat is denk niet dat dit veel zoden aan de dijk gaat brengen, ook al voldoet die elektrische installatie niet volledig.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 sep 2020 09:47

Er werd meermaals een elektricien ingehuurd om de problemen op te lossen maar ik voel me eigenlijk niet veilig sinds ik weet dat de elektriciteit nog niet gekeurd is.
Een installatie is niet veilig omdat ze gekeurd is maar omdat ze deugdelijk in elkaar zit. Vergelijk het met een rijexamen. Het is niet omdat je een rijbewijs op zak hebt dat je veilig rijdt,
In NL en DE bestaat er immers geen keuring en toch zijn installaties daar net zo veilig.

Een keurder controleert overigens enkel of ze grosso modo aan de AREI regelgeving voldoet en controleert ook niet elk detail de volledige installatie, maar neemt stalen.

Het feit dat jouw huisbaas telkens een elektricien moet bellen heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het feit dat die installatie nog maar half af is, iets wat los staat van het al dan niet veilig zijn van de installatie.

Een inspecteur van de Vlaamse Wooncode vraagt geen keuringsattest maar volgt een veel beperktere controle van de elektrische installatie, hopeloos verouderd overigens.

Dit strafpuntensysteem slaat trouwens op de volledige staat van de woning, als de rest in heel goede staat is denk niet dat dit veel zoden aan de dijk gaat brengen, ook al voldoet die elektrische installatie niet volledig.
goed nieuws, vanaf 2021 alles volledig nieuw :P Het optimalisatiedecreet treedt in werking vanaf 01/01/2021.

En, als er gebreken vastgesteld worden aan de elektrische installatie, dan kan de technisch adviseur wel degelijk een keuringsattest eisen voor hij een conformiteitsattest opmaakt

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 28 sep 2020 12:23

Ik heb destijds voor mijn werk als beheerder van horecagebouwen bijna meer dan 500 elektrische installaties laten vernieuwen. Ik betaalde nooit de factuur van een elektrieker indien hij geen keuring liet doen door een keuringsorganisme door mijn aangeduid. (Vinçotte). Waren er opmerkingen moest hij deze op eigen kosten oplossen

KJ86
Berichten: 2663

#8 , 01 okt 2020 09:21

En, als er gebreken vastgesteld worden aan de elektrische installatie, dan kan de technisch adviseur wel degelijk een keuringsattest eisen voor hij een conformiteitsattest opmaakt
Hoe weet je dat?
Gebreken aan de elektrische installatie in functie van de minimumeisen die wonen Vlaanderen vooropstelt of inbreuken op het AREI?

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 okt 2020 16:23

En, als er gebreken vastgesteld worden aan de elektrische installatie, dan kan de technisch adviseur wel degelijk een keuringsattest eisen voor hij een conformiteitsattest opmaakt
Hoe weet je dat?
Gebreken aan de elektrische installatie in functie van de minimumeisen die wonen Vlaanderen vooropstelt of inbreuken op het AREI?
Hoe ik dat weet? Ik werk voor een lokaal bestuur, mijn 3 naaste collega's zijn woningcontroleurs en ikzelf doe meer de administratieve zijde.
Als er gebreken worden vastgesteld aan de elektrische installatie, dan kan de controleur perfect eisen dat;
- én alle gebreken volgens de Vlaamse wooncode weg gewerkt zijn
- én er een een geldig keuringsattest van een erkende keurder wordt voorgelegd

en dan pas een conformiteitsattest maken.

Net zoals ze in sommige gevallen ook een brandweerverslag kunnen eisen.

Terug naar “Huren”