Onbewoonbaarheid van de woning

karen_
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Onbewoonbaarheid van de woning

#1 , 21 sep 2020 19:28

Lang verhaal kort: wij wonen in een huurwoning die verre van voldoet aan de kwalitatieve normen waaraan een huurwoning dient te voldoen. Wij wonen hier nu alreeds 5 jaar en steeds werd ons beloofd dat de renovaties zouden plaatsvinden indien wij de woning beter onderhielden (wekelijks ramen lappen en zo van die onbenullige zaken. We hebben zelfs bewijs op papier dat de verhuurder zich bewust is van de problematiek maar dus gewoon weigert om de herstellingen uit te voeren.

Onlangs was onze douche stuk en hebben wij - ikzelf, mijn man en mijn twee kleine kinderen - vier weken zonder douche of bad gezeten door een lek in de afvoer. Wij hebben dit meteen gemeld maar pas na een aangetekend schrijven heeft het verhuurkantoor effectief een loodgieter gestuurd.

Intussentijd hadden wij al contact openomen met de dienst Wonen van de gemeente waarin wij wonen. Zij hebben hier een woononderzoek gedaan en kwamen uit op 130 punten. Nu hebben zij mij aangeraden om deze lijst met punten aangetekend te versturen aan de verhuurder en indien hij hier niet op in ging, kon ik Wonen Vlaanderen laten komen om te controleren en kon de woning effectief onbewoonbaar verklaard worden. Hij heeft hier op gereageerd en zegt herstellingen te laten uitvoeren maar wil ondertussen de woning ook te koop zetten.

Nu hoef ik er niet bij te vertellen dat de sitatie er op verbeterd is sinds mijn aangetekend schrijven. Wij willen hier zo spoedig mogelijk weg maar een onderling akkoord zit er dus niet in. Kan ik alsnog een onderzoek bij Wonen Vlaanderen aanvragen en een onderzoek tot onbewoonbaarheid aanvragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 21 sep 2020 19:37

Als je 5 jaar woont, kan je gewoon een opzeg geven van 3 maanden. Je kan dan de 31ste december vertrekken. Ik snap niet waarom dat niet snel genoeg zou zijn, 3 maanden zijn zo voorbij.

karen_
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 sep 2020 19:47

Als je 5 jaar woont, kan je gewoon een opzeg geven van 3 maanden. Je kan dan de 31ste december vertrekken. Ik snap niet waarom dat niet snel genoeg zou zijn, 3 maanden zijn zo voorbij.
Voor twee redenen:
1. wij wonen vlak naast onze verhuurder, wat momenteel niet echt ideaal is.
2. wij hebben een woning waarin we zeer geinteresseerd zijn, maar deze is onmiddelijk beschikbaar. :(

Reclame

karen_
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 sep 2020 19:51

Plus, misschien ook het vermelden waard: de woning verwarmt op mazout en verbruikt zo'n 500 liter per drie weken... Met de winter voor de deur zou ik hier liever weg zijn alvorens het weer kouder wordt

KJ86
Berichten: 2663

#5 , 21 sep 2020 20:29

Als het contract niet geregistreerd is, kan het sneller. Contract verbreken op basis van onbewoonbaarheid duurt jaren als het niet minnelijk kan.

karen_
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 sep 2020 21:01

Als het contract niet geregistreerd is, kan het sneller. Contract verbreken op basis van onbewoonbaarheid duurt jaren als het niet minnelijk kan.
Kan ik zelf controleren of dit geregistreerd staat?

CityBird
Berichten: 794

#7 , 22 sep 2020 05:57

Kan ik zelf controleren of dit geregistreerd staat?
Ja, gewoon naar het plaatselijke registratiekantoor gaan of bellen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 22 sep 2020 07:41

Kan ik zelf controleren of dit geregistreerd staat?
Ja, gewoon naar het plaatselijke registratiekantoor gaan of bellen.
Of inloggen bij online overheidsdiensten, en op My Min Fin kijken of er huurcontracten op uw of uw partners naam geregistreerd staan

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 22 sep 2020 11:06

Normaal staat op iedere , aan het kadaster aangeboden huurcontract, een stempel met datum van registratie.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 22 sep 2020 12:20

Bij mij krijgen ze telkens een origineel met originele stempel. Alle huurders zouden dat moeten vragen, dan zouden ze laten niet zo n de shit zitten. Huurders creëren soms zelf de problemen.

bosprocureur
Berichten: 6858

#11 , 22 sep 2020 13:02

Een verhuurder MOET voor registratie zorgen, of moet dat gedaan hebben.
Maar een huurder mag dat evengoed doen.
Dit is (nu ! ) niet echt een goede raad voor TS, in de huidige situatie is die beter af met een niet geregistreerd contract; opzeg moet wel gebeuren, liefst aantoonbaar, dan is er geen opzegtermijn te respecteren.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 22 sep 2020 20:12

Ik heb het hier niet over mezelf maar de huurders die het niet vragen als de verhuurder het niet vrijwillig geeft.
Begrijpend lezen is blijkbaar ook niet uw sterkste kant.
Huurder kan zich een pak miserie besparen als hij er naar vraagt

KJ86
Berichten: 2663

#13 , 22 sep 2020 23:11

Doet er eigenlijk niet toe, aangezien er een 'verhuurkantoor' (immokantoor of SVK) bij betrokken is, zal het wel geregistreerd zijn.

Als TS gaat procederen heeft de verhuurder recht op verweer. Procedure zal dan gevoerd moeten worden met gerechtsexpert.
Het verslag van wonen Vlaanderen heeft geen enkele juridische waarde en bepaalt niet wie dat verwantwoordelijk is voor welke schade.
Is er een plaatsbeschrijving? Zijn de gebreken gemeld met een AS?

Als het contract ontbonden wordt, heeft de verhuurder recht op een bezettingsvergoeding.

Simpelste oplossing is braaf opzeggen. Over drie maanden zal er ook wel een huis te huur zijn, die verschijnen en verdwijnen elke dag.

Terug naar “Huren”