huurgeschil garagebox - na welke termijn naar vrederechter?

markd
Topic Starter
Berichten: 20

huurgeschil garagebox - na welke termijn naar vrederechter?

#1 , 18 sep 2020 12:26

Goedemiddag,

Begin dit jaar kocht ik met het geld van mijn erfenis 3 garageboxen. Een van deze bleek verhuurd aan een theatergroep sinds 2007 aan een bedrag van 30 euro per maand. De rest van de boxen was recenter verhuurd aan 60 euro.
Op het huurcontract dat ik kreeg (opgemaakt 2007) stond geen contactgegevens enkel de naam theatergroep. De opzegtermijn in het contract is 3 maand van zowel huurder als verhuurder.

Via de website kreeg ik het GSM nummer van de verantwoordelijke. Ik liet hem begin augustus weten dat ik als nieuwe eigenaar de prijs naar 60 euro wou optrekken maar, indien dat niet ok was dat ik wel een realistische termijn wou overeenkomen zodat ze andere locatie vonden. De persoon liet me weten dat hij niet van plan was meer te betalen en was ook niet van plan wat erin stond te verhuizen.
Begin augustus waren de garages mijn eigendom. Ik heb toen na mijn telefoongesprek een mail verstuurd naar de verantwoordelijke met de vraag of ze wouden verder huren aan nieuw tarief alsook mijn gegevens en rekeningnummer echter kreeg geen reactie. 2 weken later heb ik hem proberen bellen en terug een mail gestuurd echter zonder reactie.
Vorige week was er nog steeds geen huur gestort of nog steeds geen reactie

Ik heb nu een aangetekend schrijver verstuurd waarop staat dat de huur (30 euro per maand dus) sinds augustus aan mij moet gestort worden alsook de vraag dat indien ze niet willen verder huren de grage moet leeg zijn op 1/1/2021 (dan hebben ze 5 maand). Of als ze verder willen huren aan 60 euro dat er een nieuw contact dient opgemaakt te worden vanaf 1/1/2021. En indien de garage zal moeten leeggemaakt worden door mij dat dit op hun kosten zal zijn.
Ik vermoed echter dat ik geen huur zal krijgen en ook geen reactie van hunnentwege
.
Mijn vraag is wanneer stap ik naar vrederechter? na 1/1/2021? of kan dat al vroeger? is er verschil dat de garage aan een theatergroep is verhuurd i.p.v. aan een privépersoon?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 sep 2020 16:32

Je had nooit de opzeg en de mogelijkheid om langer te blijven huren aan een hogere huur, in één en dezelfde brief mogen zetten. Nu is het 100 % duidelijk dat het u om de centen te doen is.
Je had hun beter gewoon opgezegd, en het initiatief aan hen gelaten om zelf een hogere huur voor te stellen.

markd
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 18 sep 2020 18:26

het gaat inderdaad om het huurbedrag maar ik vond wettelijk niks waarop staat dat dit als eigenaar niet zou mogen opzeggen en toch de mogelijkheid geven aan nieuw bedrag te verhuren?

Reclame

markd
Topic Starter
Berichten: 20

#4 , 18 sep 2020 20:39

moest er iemand een wettelijk kader vinden waarom ik niet de melding zou maken dat ik wens te verhuren aan een hogere prijs laat me dit aub zeker weten? ik heb in het verleden zelf al 2 maal meegemaakt dat we een garagebox huurden voor onze auto en brief kregen dat er nieuwe huurprijs was of dat we 3 maand kregen om te vertrekken. Navraag bij advocaat toen gaf ook te kennen dat huur garagebox niet onder wetgeving bescherming eigen woning valt. Ik heb nergens iets gelezen dat dat veranderd zou zijn? ik zie dus niet in als ik in mijn aangetekend schrijven een datum geef van opzeg alsook direct de mogelijkheid om huurcontract te vernieuwen aan het nieuwe bedrag dat ik hier ergens tegen geldende wettelijke regelgeving? met 5 maand opzeg geef ik toch ook meer dan genoeg wettelijke opzeg?

markd
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 18 sep 2020 20:42

maar mijn vraag is echter moet ik als ik in december nog geen huur hebben ik de zaak reeds op de rol van het vredegerecht kan zetten. Als ik moet wachten tot na januari loopt het nog enkele maanden extra vertraging op

Blaatpraat
Berichten: 3795

#6 , 18 sep 2020 21:31

U kunt dit al van bij de eerste maand, maar dan is de kans groot dat u bot zult vangen.
Als u volgende maand nog geen huur ontvangen zou hebben, nogmaals aangetekende zending sturen dat u ze nog tijd geeft tot het einde van oktober om de 3 maanden huur te voldoen of dat u anders uw rechten zult opnemen.
Met dat laatste bedoelen we dus inderdaad: de zaak op de rol plaatsen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 19 sep 2020 11:32

Nu is het 100 % duidelijk dat het u om de centen te doen is.
Dat mag perfect ...
Iemand die meerdere garageboxen koopt, doet dat doorgaans als investering.
Hier in omgeving vind je niks voor 60€ ...

Aangetekend in gebreke stellen telkens de huur niet voldaan is.

Gezien telefonische reactie zou ik niet te lang wachten met (meteen) dagvaarden.
Telefonische reactie (en wanbetaling) aanvoeren als reden om procedure in verzoening over te slaan


Indien feitelijke vereniging:
Alle leden zijn hoofdelijk aansprakelijk ...
Zoek alvast namen en adressen van leden (sociale media, website, ...) om te dagvaarden

bosprocureur
Berichten: 6858

#8 , 19 sep 2020 12:07

Hebt u die aangetekende brief of die herinneringen wel aan de juiste persoon gestuurd, dus iemand die de groep mag vertegenwoordigen?

markd
Topic Starter
Berichten: 20

#9 , 19 sep 2020 18:27

Ja de verantwoordelijke persoon die ik heb aangetekend schrijven gezonden staat op de gegevens van de gemeente als verantwoordelijke van de vereniging. Ik zal nog tot eind november wachten dan is er 4 maand huurachterstand.
Alvast bedankt voor de tip over het opzoeken van de andere leden. Daar had ik zelf niet aan gedacht.

Mijn grootste angst is eerder dat ik de garage na vredegerecht zal zelf moeten leegmaken...geen idee wat er gaat insteken

Terug naar “Huren”