Verhuurde woning onbewoonbaar verklaard en huurder wil niet verhuizen en blijft wonen

MPD
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verhuurde woning onbewoonbaar verklaard en huurder wil niet verhuizen en blijft wonen

#1 , 17 sep 2020 12:42

Even de situatie schetsen: de huurder in casu huurt sinds juni 2010 een woonhuis. Recent is het in onze stad verplicht om te verhuren via een conformiteitsattest. De Vlaamse wooninspectie komt dd. februari 2020 en stelt 60 strafpunten vast en de burgemeester verklaart dd. augustus 2020 de woning onbewoonbaar.
De strafpunten gaan onder meer over glasbreuk, verkalkte boiler en hierdoor geen warm water aan de gootsteen en in de badkamer, het gebruik van een niet conforme gasslang aan het kookvuur, enz.... Mankementen die zijn ontstaan door de zware nalatigheid van de huurder.

Concreet: ik neem aan dat de huurovereenkomst van rechtswege eindigt op datum van de onbewoonbaarverklaring in casu augustus 2020 en door het tenietgaan van het voorwerp uiteraard het huis niet langer mag verhuurd worden (strafbaar) en de huurder dient te verhuizen. Nu de situatie is als volgt: de huurder die wil niet verhuizen en wil blijven wonen ! Gelet op zijn reputatie is niemand, zelfs geen SVK, bereid om aan hem te verhuren.
Er is een enorme huurschade, te veel om hier op te noemen. Kan ik nog een uittredende plaatsbeschrijving laten opmaken ?

Wat zijn mijn opties als eigenaar ? 1) laten vaststellen door de politie 2) naar vrederechter en verzoekschrift tot uitdrijving neerleggen met daarin een bezettingsvergoeding opgenomen vb 100,00 €/dag + schadevergoeding voor de aanzienlijke huurschade 3) andere

Kan ik zelf een verzoekschrift neerleggen ter griffie of moet ik een beroep doen op een advocaat ?

Ik wens de woning asap te renoveren omdat na 1 jaar een heffing dient betaald te worden. Zolang hij in de onbewoonbare woning blijft wonen kan ik met de werken niet beginnen.

Graag jullie advies en raadgevingen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 17 sep 2020 14:57

Al eens lezen was mijn antwoord bij een ander topic
U zal hem dan inderdaad moeten dagvaarden.
Links aangepast - zouden nu moeten werken --wel zelf naar juiste onderwerp gaan


https://www.om-mp.be/om_mp/files/en-sav

https://www.jureca.be/juridische-producten/wonen-huur

https://www.wonenvlaanderen.be/verhuren




Volgens mij kan u al een AS naar huurder sturen dat gezien de onbewoonbaarheid er een einde zal komen en dat u desnoods met gerechtsdeurwaarder een plaatsbeschrijving wil komen opmaken?

Betaald huurder nog huur?

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 sep 2020 15:07

Al eens lezen was mijn antwoord bij een ander topic
U zal hem dan inderdaad moeten dagvaarden.

https://www.om-mp.be/om_mp/files/en-sav

https://www.jureca.be/juridische-producten/wonen-huur

https://www.wonenvlaanderen.be/verhuren

Volgens mij kan u al een AS naar huurder sturen dat gezien de onbewoonbaarheid er een einde zal komen en dat u desnoods met gerechtsdeurwaarder een plaatsbeschrijving wil komen opmaken?

Betaald huurder nog huur?
Franciscus, geen enkele van de linkjes werken, toch niet bij mij ...

Reclame

MPD
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 sep 2020 15:18

Franciscus, bedankt voor uw reactie maar de linkjes werken ook niet bij mij. Ik krijg de melding "pagina niet gevonden".
Als antwoord op uw vraag: ja, inderdaad hij betaalt nog steeds huur. Ik heb hem hier reeds over aangesproken maar antwoord mij dat het voor hem helemaal niets uitmaakt of de woning al dan niet onbewoonbaar is verklaard.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 sep 2020 16:10

Franciscus, bedankt voor uw reactie maar de linkjes werken ook niet bij mij. Ik krijg de melding "pagina niet gevonden".
Als antwoord op uw vraag: ja, inderdaad hij betaalt nog steeds huur. Ik heb hem hier reeds over aangesproken maar antwoord mij dat het voor hem helemaal niets uitmaakt of de woning al dan niet onbewoonbaar is verklaard.
Ik geloof dat ik ze gevonden heb ...

https://www.om-mp.be/om_mp/files/en-sav ... ECHTER.pdf

https://www.jureca.be/juridische-produc ... ederechter

https://www.wonenvlaanderen.be/sites/wv ... volgen.pdf

MPD
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 sep 2020 16:30

NatD: bedankt, inderdaad deze linkjes werken. Ik ga het allemaal even doornemen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 17 sep 2020 17:19

Mankementen die zijn ontstaan door de zware nalatigheid van de huurder.
Als ze de fout van de huurders zijn, waarom pak je hen dan niet aan via de vrederechter?

bosprocureur
Berichten: 6858

#8 , 17 sep 2020 17:29

Is er tenminste een inkomende staat van bevinding gemaakt ?

MPD
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 sep 2020 18:38

Inderdaad, er is een geregistreerde huurovereenkomst en een bijhorende plaatsbeschrijving (geregistreerd dd. 2010). Ik heb begrepen dat ik ten eerste via een GDW de huurschade moet laten vastleggen en dan via een verzoekschrift ter griffie van het "Vredegerecht" de huurder in gebreke en ter dagvaarding dien op te roepen (verplichte attesten van woonst en gezinssamenstelling van de op te roepen partij). Of zie ik dit verkeerd ?

Franciscus
Berichten: 38603

#10 , 17 sep 2020 19:34

zie dat alles nu in orde is.
Al diegene die huurovereenkomst hebben getekend moeten elk afzonderlijk een AS ontvangen en een dagvaarding.
Wel uiteenzetting vragen van iedereen die er woont.

bosprocureur
Berichten: 6858

#11 , 17 sep 2020 20:06

Om volledig te zijn, tracht te weten of degenen die het huurcontract getekend hebben misschien nog ergens een echtgenoot(e) hebben; zo ja, die er ook bij betrekken !

En inderdaad, uitzetting vragen van iedereen die er woont/verblijft, vooral diegenen die je terugvindt op het attest van woonst/gezinssamenstelling.

bosprocureur
Berichten: 6858

#12 , 18 sep 2020 14:28

Ik hoop dat TS hard aangepakt word door de vrederechter, het kan immers niet dat zijn pand in dergelijke mate is verkommerd, dat dit alleen door de schuld van de huurder zou komen.
Het is duidelijk dat de verhuurder zich niet heeft bekommerd om zijn pand en nu hier komt janken om zoveel mogelijk de schuld op de huurder te kunnen plaatsen.
Vindt u dat niet een beetje héééél ver gaand ?

Hetgeen in de beginpost gezegd wordt, is al te dikwijls de schuld van een verhuurder die niet onderhoudt, of zelfs in het geval van die gasaansluiting, gewoon te goedkope zaken plaatst (moest die gasdarm trouwens niet om de paar jaar vervangen worden? )

Ik zou graag eens de precieze omstandigheden kennen , + argumentatie van de genoemde vonnissen. :)

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 sep 2020 14:38




Hetgeen in de beginpost gezegd wordt, is al te dikwijls de schuld van een verhuurder die niet onderhoudt, of zelfs in het geval van die gasaansluiting, gewoon te goedkope zaken plaatst (moest die gasdarm trouwens niet om de paar jaar vervangen worden? )


Bedoel je niet de huurder? Anders ga je nog akkoord met bovenstaande ook :lol:

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 18 sep 2020 14:56

Ik hoop dat TS hard aangepakt word door de vrederechter, het kan immers niet dat zijn pand in dergelijke mate is verkommerd, dat dit alleen door de schuld van de huurder zou komen.
Blijkbaar bent u niet bekend met huurders die controle door verhuurder onmogelijk maken, en in tussentijd het kot zowat volledig afbreken :?:

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 18 sep 2020 16:51

Ik maar al te goed. Na 30 jaar beheer kom je wat tegen. Gelukkig niet voor mijn rekening, maar voor de werkgever.
Het ergste geval had ik voor in een gebouw op de grote markt van Sint-Niklaas. Huurders tekende een voorlopig contract dat echter maar de maand later zou aanvatten. Ze kregen evenwel al de sleutel van de commercieel vertegenwoordiger, om een paar maten te nemen voor de herinrichting van de horecazaak, waarvoor ze nog een lening in aanvraag hadden. Ze hadden er blijkbaar veel zin in, want ze begonnen onmiddellijk met de breekwerken. En die laatste pakten ze zeer grondig aan. ALLE binnenmuren, en de volledige achtergevel gingen eruit.
Toen ontvingen ze en brief van de bank dat hun lening niet werd goedgekeurd, en vertrokken gewoon met de noorderzon.
Omdat ik toevallig een paar dagen later in een ander pand op die markt moest zijn, zag ik langs achter de rommel liggen en ging poolshoogte nemen. Sleutel had ik niet nodig, want de volledige achtergevel was eruit, van op gelijkvloers tot aan de dakgoot (2 verdiepingen. Er was werkelijk een acuut instortingsgevaar voor het dak. Omdat ik niemand kon bereiken van die "huurders" kon ik niets anders dan onze eigen aannemer maar aan het werk te zetten voor de nodige voorlopige schoringswerken.
De procedure achteraf duurde 3 volle jaren met ls resultaat dat deze "huurders" insolvabel werden verklaard. Uiteindelijk werd het hele pand afgebroken, en de grond verkocht aan de bank ernaast die juist een nieuwbouw aan het zetten was.

Terug naar “Huren”