volwassen zonen trekken bij hun ouders, onze huurders, in.

Vrager2017
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

volwassen zonen trekken bij hun ouders, onze huurders, in.

#1 , 16 sep 2020 12:05

Huurder

Situatie

De twee volwassen zonen van onze huurders zaten omwille van corona in ons land vast en woonden plots bij hun ouders (onze huurders) in.
De zonen mogen weer naar het buitenland maar zouden tot het einde van het jaar hier willen blijven wonen.

Wat zijn hun plichten/rechten?
- mag ik de huurprijs verhogen?
- mag ik eisen dat ze hun verzekeringen moeten laten aanpassen?
- moeten ze me hiervan een kopie bezorgen?
- mag ik verwachten dat de kinderen zich domiciliëren?
- moeten de huurders me van hun verblijf op de hoogte brengen?
- er is een gemeenschappelijke teller met een andere huurder. De kosten zullen omhooggaan.
- in hun contract betalen ze ook een voorschot op vaste kosten, mag ik aanpassen? en indien zo, hoe?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 sep 2020 13:34

- u mag de huurprijs niet omhoog doen, alleen de wettelijke index toepassen kan
- u zou kunnen vragen dat ze er hun domicilie zetten, maar ik zie niet in welk voordeel u daar uit zou halen, in tegendeel
- als het pand overbewoond is (meer dan 2*de bezettingsnorm + 1) kan je gerechtelijke stappen ondernemen
- ik denk persoonlijk niet dat de verzekering voor huurdersaansprakelijkheid samen hangt met het aantal huurders, tenzij misschien als er sprake is van overbewoning
- het voorschot voor vaste kosten kan u niet aanpassen, u kan volgens mij wel een afrekening maken op het moment dat de twee zonen vertrekken (waarom werkt u eigenlijk niet met tussenmetertjes, dan is er geen discussie?)
- een verandering in de gezinssamenstelling moet normaal aan de verhuurder gemeld worden

bosprocureur
Berichten: 6857

#3 , 16 sep 2020 14:14

- een verandering in de gezinssamenstelling moet normaal aan de verhuurder gemeld worden
is dat zo ? Ik vind dat nergens terug :)

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#4 , 16 sep 2020 14:41

Natuurlijk is dat belangrijk; ik vind gewoon nergens een algemene verplichting op die veranderingen ook door te geven.


LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 sep 2020 10:52

Hm, in artikel 51 van het woninghuurdecreet staat in ieder geval dat je moet laten weten aan jouw verhuurder dat je huwt of wettelijk samenwoont.
Verder vond ik nog niets

Terug naar “Huren”