Weigering vernieuwing handelshuurcontract

lhung
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Weigering vernieuwing handelshuurcontract

#1 , 27 aug 2020 13:53

Stel dat ik een vennootschap koop die een handelspand in bezit heeft. Ik zou graag het handelspand willen gebruiken voor mijn eigen vennootschap.

Kan ik dan weigeren om het handelshuurcontract te vernieuwen op het einde van de 9 jarige periode om het handelspand dan te verhuren aan mijn eigen vennootschap? Wordt dit dan ook beschouwd als ingebruikname door de verhuurder?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 27 aug 2020 16:18

Handelshuur is heel iets anders dan woninghuur en veel strenger.
https://mijnadvocaten.be/gids/handelshu ... ndelshuur/

scorpioen

#3 , 27 aug 2020 17:25

U wil het handelspand dus door de ene vennootschap laten verhuren aan de andere?
Ik denk niet dat u dan onder de mogelijkheid valt die de handelshuurwet voorziet om de huurhernieuwing te weigeren:
Zijn wil om persoonlijk en werkelijk het verhuurde goed in gebruik te nemen, of het op die wijze te doen in gebruik nemen door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen of zijn bloedverwanten in de opgaande lijn, door zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in de opgaande lijn of aangenomen kinderen, of het te doen in gebruik nemen door een personenvennootschap waarvan de werkende vennoten of de vennoten die ten minste drie vierden van het kapitaal bezitten, in dezelfde betrekking van bloedverwantschap, aanverwantschap of aanneming staan tot de verhuurder of tot zijn echtgenoot.
Welk gebruik zou uw vennootschap maken van het pand?
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

lhung
Topic Starter

#4 , 27 aug 2020 19:17

mijn vennootschap is een horecazaak, ik wil dus verhuizen naar een ander pand. Er is een mogelijkheid om de aandelen van de vennootschap die het pand bezit over te nemen , maar dat zou ik alleen doen als ik het pand in gebruik kan nemen zonder grote problemen, enkel wachten tot het contract op zijn einde loopt dus.

lhung
Topic Starter

#5 , 27 aug 2020 20:14

Zijn wil om persoonlijk en werkelijk het verhuurde goed in gebruik te nemen, of het op die wijze te doen in gebruik nemen door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen of zijn bloedverwanten in de opgaande lijn, door zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in de opgaande lijn of aangenomen kinderen, of het te doen in gebruik nemen door een personenvennootschap waarvan de werkende vennoten of de vennoten die ten minste drie vierden van het kapitaal bezitten, in dezelfde betrekking van bloedverwantschap, aanverwantschap of aanneming staan tot de verhuurder of tot zijn echtgenoot.
Als ik dit dus goed begrijp zou ik dus met een personenvennootschap (vof) wel het huurcontract mogen beëindigen voor eigen gebruik. Mijn vraag is dus: als een bvba de verhuurder is en ik de aandelen bezit, wordt dit dan ook als eigen gebruik beschouwd?

denlowie

#6 , 27 aug 2020 20:41

Ik vrees dat dit niet mogelijk is in een handels huur .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen

#7 , 27 aug 2020 21:50

Mijn vraag is dus: als een bvba de verhuurder is en ik de aandelen bezit, wordt dit dan ook als eigen gebruik beschouwd?
Neen,
Het gaat dan om de verhuur door een vennootschap aan een vennootschap. Dit is niet voorzien in de door mij geciteerde bepaling.
Waarom laat je de uitbating niet gewoon gebeuren door de vennootschap die eigenaar is? Dan is er geen probleem.-
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Huren”