welke datum telt voor opzegvergoeding ?

sonjake003
Topic Starter

welke datum telt voor opzegvergoeding ?

#1 , 27 aug 2020 13:07

Dag iedereen,

MIjn moeder huurt een appartement vanaf 1/9/2019 met 3-6-9 contract.
Wegens omstandigheden moet ze dit opzeggen.

Ze heeft op 17/8/2020 een aangetekende opzegbrief gestuurd naar de verhuurder met als begindatum van de opzegtermijn 1/9/2020 om te eindigen op 31/11/2020.
Volgens de info op internet zou de opzegvergoeding 2 maanden huur bedragen omdat het einde van de opzegtermijn, 31/11/2020 , eindigd in het 2e jaar.
Ze heeft een brief van de verhuurder gekregen die 3 maanden huur eist omdat de datum van de opzegbrief, 17/8/2020, in het 1e jaar valt.
Welke datum is nu de juiste voor het bepalen van de opzegvergoeding en hoe kan ik dat bewijzen aan de verhuurder ?

De verhuurder eist ook dat ze die 3 maanden opzegvergoeding nu per direct al moet betalen. Is dit wettelijk of kan ze wachten tot einde huurcontract en dit eventueel verrekenen met de waarborg ?

Ze moet dus nog 3 maand huur betalen en de opzegvergoeding.
Indien er snel een andere huurder gevonden word, kan ze dan onderling met die nieuwe huurder regelen dat die de huur aan haar betaald tot het einde van haar contract in november zodat zij wat geld kan recupereren en de nieuwe huurder de sleutel al sneller kan hebben ? Of doet ze dit beter niet ?
De verhuis staat gepland voor half september. Kan ze de nutsvoorzieningen dan al opzeggen in september of moet ze wachten tot einde huurcontract ?

Ik weet ook niet of het contract geregistreerd is. Kan ik dat ergens opzoeken ? De verhuurder zei dat hij dat ging laten doen maar of dat gebeurd is weet ik niet.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NatD
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 aug 2020 14:59

Is uw contract geregistreerd, zo ja;
De opzegbrief is correct. Uw opzeg valt in het 2e jaar, de startdatum van de opzeg is immers 01/09/2020
U zegt op met 3 maanden en u betaald naast de 3 maanden opzegperiode nog 2 maanden opzegvergoeding omdat u in het 2e jaar opzegt.
Bijkomend, de 2 maanden opzegvergoeding worden betaald bij de afrekening, teruggave sleutels en/of teruggave huurwaarborg.
De verhuurder mag het pand niet verder verhuren zolang u in de opzegtermijn bent of u kan altijd een schriftelijke overeenkomst maken met de verhuurder.
Toch even erbij zeggen, Think, dat het niet de startdatum is van de opzeg, maar het einde van de opzegperiode is die telt. In dit specifieke geval van TS komt het op hetzelfde neer omdat die opzegperiode sowieso in het tweede jaar start en eindigt, maar voor alle duidelijkheid moet je toch de juiste informatie geven ;)

Blaatpraat

#3 , 27 aug 2020 17:16

Ze heeft een brief van de verhuurder gekregen die 3 maanden huur eist omdat de datum van de opzegbrief, 17/8/2020, in het 1e jaar valt.
Welke datum is nu de juiste voor het bepalen van de opzegvergoeding en hoe kan ik dat bewijzen aan de verhuurder ?
Verwijzen naar de wetgeving:
9 NOVEMBER 2018. - Decreet houdende bepalingen betreffende de huur van voor bewoning bestemde goederen of delen ervan
Art. 20. Opzegging door de huurder
§ 1. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Als de huurovereenkomst door de opzegging van de huurder een einde neemt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende respectievelijk het eerste, het tweede of het derde jaar.
Dus, zoals al gesteld: 2 maanden huur.
De verhuurder eist ook dat ze die 3 maanden opzegvergoeding nu per direct al moet betalen. Is dit wettelijk of kan ze wachten tot einde huurcontract en dit eventueel verrekenen met de waarborg ?
Is niet bepaald, maar aangezien er nu nog gehuurd wordt, is het contract niet ten einde, en heeft uw moeder mijns inziens tijd tot het einde.
Dit mag normaal niet verrekend worden met de waarborg, die dient immers voor schade, en zal primair daarvoor dienen.
Indien er snel een andere huurder gevonden word, kan ze dan onderling met die nieuwe huurder regelen dat die de huur aan haar betaald tot het einde van haar contract in november zodat zij wat geld kan recupereren en de nieuwe huurder de sleutel al sneller kan hebben ? Of doet ze dit beter niet ?
Niet doen, steek je jezelf enkel maar in de problemen mee.
Je kan overeenkomen met de verhuurder dat de huur eerder afloopt als deze al een huurder zou vinden, maar zet dit dan wel op papier.
Zo zou je misschien oktober en/of november niet hoeven te betalen.
Verhuurder is hiertoe niet verplicht!
Als de verhuurder dit niet wilt, ook de sleutels niet afgeven voor einde huur, je moeder heeft immers nog steeds het recht daar te zijn.
De verhuis staat gepland voor half september. Kan ze de nutsvoorzieningen dan al opzeggen in september of moet ze wachten tot einde huurcontract ?
Nutsvoorzieningen zeg je beter niet op.
Het kost immers geld om deze terug op te starten, en dit zal bij jou komen als kost, aangezien jij de afsluiting gevraagd hebt.
Bij de uittrede draag je de nutsvoorzieningen gewoon over naar de verhuurder, met een overnamedocument die door huurder en verhuurder getekend worden.
Zorg dat je hier dan ook een kopie van hebt, moest er nadien nog mee gefoefeld worden met de meterstanden (ik spreek uit ervaring).
Ik weet ook niet of het contract geregistreerd is. Kan ik dat ergens opzoeken ? De verhuurder zei dat hij dat ging laten doen maar of dat gebeurd is weet ik niet.
Online: myminfin, inloggen met de eid van de huurder.
Als het niet geregistreerd is, vallen de 2 maanden vergoeding weg, de 3 maanden opzeg blijven wel (opzeg is immers al gegeven).

Reclame

scorpioen

#4 , 27 aug 2020 21:45

Anders moet je mij maar eens tonen waar mijn informatie niet correct is.
Uw opzeg valt in het 2e jaar, de startdatum van de opzeg is immers 01/09/2020
De startdatum is totaal irrelevant. Wel de datum waarop de huurovereenkomst beëindigd wordt
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

bosprocureur

#5 , 28 aug 2020 11:24

Waarom blijft u aandringen? het antwoord is hierboven te lezen. LEZEN dus, inderdaad.

Vooral waar Scorpioen , in post 6 schrijft :
De startdatum is totaal irrelevant. Wel de datum waarop de huurovereenkomst beëindigd wordt

scorpioen

#6 , 28 aug 2020 11:24

Ik weet dat de startdatum irrelevant is en dat de einddatum van de opzeg telt.
Maar je schreef:
Uw opzeg valt in het 2e jaar, de startdatum van de opzeg is immers 01/09/2020
U zegt op met 3 maanden en u betaald naast de 3 maanden opzegperiode nog 2 maanden opzegvergoeding omdat u in het 2e jaar opzegt.
De opmerking van NatD onder #3 was dan ook volledig terecht en uw opmerking "Ik denk dat u best eerst eens goed leest, alvorens iemand op punten te wijzen die geen steek houden". totaal ongepast.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

bosprocureur

#7 , 28 aug 2020 13:19

Nog een poging: probeer eens rustig te lezen, aandachtig lezen wat er staat en niet wat u bedoelt, begrijpend lezen…

Vooral, uw Nickname alvast wijst in de goede richting....

NatD

#8 , 28 aug 2020 13:49

Ok, think, ik zal het proberen uit te leggen in gemakkelijke woorden.

Dat wat u bedoelde en wat de correcte informatie is voor TS zelf maakt niet veel verschil, omdat start- en einddatum van de opzegperiode in hetzelfde "huurjaar" vallen.

Maar ... TS is niet de enige die het huurdersforum leest, mag ik veronderstellen.

Stel dat iemand met een gelijkaardige vraag het forum leest, enkel ligt de startdatum van de opzegperiode in het vorig huurjaar, maar de einddatum in het volgende huurjaar.
Dan kan dat verwarrend zijn voor die potentiële nieuwe gebruiker van het forum, omdat die dan misschien zal denken dat het de startdatum is die telt, terwijl het de einddatum is die telt.

Daarom dus ;)

En @scorpioen: Dankjewel :)

NatD

#10 , 28 aug 2020 15:27

Zucht! Je spreekt over verkeerde interpretaties .... Diezelfde vraag van een andere gebruiker, met dezelfde datums behalve de start van het huurcontract valt op 1/10/2019. Huurder stuurt ook een aangetekende brief op 17/8/2020 met de start van de opzegperiode en het einde van de opzegperiode dus op 30/11/2020.

Hoe moet een andere gebruiker met deze vraag jouw antwoord interpreteren, want - en ik citeer - de startdatum van uw opzeg is immers 01/09/2020.

sonjake003
Topic Starter

#11 , 28 aug 2020 20:48

Dankjewel iedereen voor de reacties !!
Nu het alleen nog aan de verhuurder zijn verstand zien te brengen.
Volgens mij probeert hij alles om hier zo veel mogelijk geld uit te halen. Tis nogal ne ambetante mens.

Ik denk dat in het contract enkel staat : x maanden vergoeding verschuldigd als je in het 1e, 2e, of 3e jaar "opzegt".
Als je dit letterlijk neemt dan heeft de verhuurder gelijk want de opzegbrief is verstuurt in augustus, dus in het 1e jaar.
Zou ik hiervoor eventueel de syndicus kunnen inschakelen om te bemiddelen ?

bosprocureur

#12 , 28 aug 2020 21:06

Ik denk dat in het contract enkel staat : x maanden vergoeding verschuldigd als je in het 1e, 2e, of 3e jaar "opzegt".
Als je dit letterlijk neemt dan heeft de verhuurder gelijk want de opzegbrief is verstuurt in augustus, dus in het 1e jaar.

Daarover kunnen we heel kort zijn. Wat er ook in het contract staat hierover, hoe het ook geformuleerd zou zijn, het is de dwingende wetgeving terzake die zal(en moet) toegepast worden.

Uw opzegbrief is verstuurd in augustus, de opzeg gaat in op 1 september enzovoort, dit doet niet terzake.

Het enige dat telt, is het de einddatum van de opzeg, en die valt in het tweede jaar. Punt uit. U bent twee maand vergoeding verschuldigd, en die is eisbaar bij het einde van uw contract.

bosprocureur

#13 , 29 aug 2020 10:01

Ben ik de enige die bovenstaande reactie drie keer moet lezen om er iets, niet alles, van te begrijpen?

Ik ga er dan ook geen commentaar op geven. Alles wat TS moet weten is al beantwoord, dacht ik ?

Terug naar “Huren”