Ze heeft een brief van de verhuurder gekregen die 3 maanden huur eist omdat de datum van de opzegbrief, 17/8/2020, in het 1e jaar valt.
Welke datum is nu de juiste voor het bepalen van de opzegvergoeding en hoe kan ik dat bewijzen aan de verhuurder ?
Verwijzen naar de wetgeving:
9 NOVEMBER 2018. - Decreet houdende bepalingen betreffende de huur van voor bewoning bestemde goederen of delen ervan
Art. 20. Opzegging door de huurder
§ 1. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Als de huurovereenkomst door de opzegging van de huurder een
einde neemt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende respectievelijk het eerste, het tweede of het derde jaar.
Dus, zoals al gesteld: 2 maanden huur.
De verhuurder eist ook dat ze die 3 maanden opzegvergoeding nu per direct al moet betalen. Is dit wettelijk of kan ze wachten tot einde huurcontract en dit eventueel verrekenen met de waarborg ?
Is niet bepaald, maar aangezien er nu nog gehuurd wordt, is het contract niet ten einde, en heeft uw moeder mijns inziens tijd tot het einde.
Dit mag normaal niet verrekend worden met de waarborg, die dient immers voor schade, en zal primair daarvoor dienen.
Indien er snel een andere huurder gevonden word, kan ze dan onderling met die nieuwe huurder regelen dat die de huur aan haar betaald tot het einde van haar contract in november zodat zij wat geld kan recupereren en de nieuwe huurder de sleutel al sneller kan hebben ? Of doet ze dit beter niet ?
Niet doen, steek je jezelf enkel maar in de problemen mee.
Je kan overeenkomen met de verhuurder dat de huur eerder afloopt als deze al een huurder zou vinden, maar zet dit dan wel op papier.
Zo zou je misschien oktober en/of november niet hoeven te betalen.
Verhuurder is hiertoe niet verplicht!
Als de verhuurder dit niet wilt, ook de sleutels niet afgeven voor einde huur, je moeder heeft immers nog steeds het recht daar te zijn.
De verhuis staat gepland voor half september. Kan ze de nutsvoorzieningen dan al opzeggen in september of moet ze wachten tot einde huurcontract ?
Nutsvoorzieningen zeg je beter niet op.
Het kost immers geld om deze terug op te starten, en dit zal bij jou komen als kost, aangezien jij de afsluiting gevraagd hebt.
Bij de uittrede draag je de nutsvoorzieningen gewoon over naar de verhuurder, met een overnamedocument die door huurder en verhuurder getekend worden.
Zorg dat je hier dan ook een kopie van hebt, moest er nadien nog mee gefoefeld worden met de meterstanden (ik spreek uit ervaring).
Ik weet ook niet of het contract geregistreerd is. Kan ik dat ergens opzoeken ? De verhuurder zei dat hij dat ging laten doen maar of dat gebeurd is weet ik niet.
Online: myminfin, inloggen met de eid van de huurder.
Als het niet geregistreerd is, vallen de 2 maanden vergoeding weg, de 3 maanden opzeg blijven wel (opzeg is immers al gegeven).